    From: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: pompy ciepła - mały absurd?
    Date: Tue, 14 Jul 2009 18:19:48 +0200

    Użytkownik "mirek" <f...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:h3gb49$m55$1@news.onet.pl...

    > Tyle sie ostatnio o tym mówi, a mi ciągle wychodzi, że prędzej sie rozleca
    > ze starości niz zwróci sie ich montaż.
    > Mówie o domu parterowym 120 m2.
    > Czy ja sie mylę?

    Wiesz, czasami koszt jest tak śmieszny, że głupio jest nie robić.
    Dam Ci przykład gościa, który robił odwodnienie całego terenu, na którym
    budował dom i zakład produkcyjny. Teren był podmokły dlatego musiał zrobić
    odwodnienie.
    Doradzanu mu "kopiesz cały teren, bo robisz odwodnienie to przy okazji połóż
    w wykopach rury do pompy ciepła".
    Stwierdził, że takie pompy są zbyt drogie i mu się nie opłaca. Zainstalował
    kotłownię gazową, ale po kilku latach stwierdził, że koszt eksploatacji jest
    zbyt wysoki, wobec tego dokupił kocioł węglowy z podajnikiem. Jak policzył
    całość to za to co wydał na dodatkowy kocioł i przeróbkę kotłowni mógłby
    obecnie kupić pompę, która zapewniła by mu koszt eksploatacji na poziomie
    zbliżonym do ekogroszku. Jednak obecnie koszt ułożenia rur w wykopach jest
    zbyt duży, żeby mu się to teraz opłacało, ponadto problem jest taki, ze
    teran jest już zagospodarowany (kostka, drzewka, ogrodzenia).