    From: "Maniek4" <b...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: pompy ciepła - mały absurd?
    Date: Wed, 15 Jul 2009 11:23:42 +0200

    Użytkownik "Krzemo" <p...@g...com> napisał w wiadomości
    news:b7ec698a-ae65-4601-9557-

    >Ale nie potrafi przebić cieniutkiej folii z PE (kubełkowej), to czemu
    >miały by móc przebić stosunkowo grubościenną rurę?

    Do tego korzeni ponizej metra raczej nie wiele.

    >Twierdzenie o tym że teren pod kolektor PC musi być nasłoneczniony też
    >wydaje mi się lekko naciągane. Jak do tego się ma "kolektor pionowy"?

    No wiec nie jest to przesad grupowy, a informacja samych producentow tych
    rozwiazan. Kolektor poziomy odbiera cieplo nagromadzone latem. Pewnie nie
    wylacznie, ale przede wszystkim. U niektorych uzytkownikow COP pod koniec
    zimy spada. Kolektor pionowy czerpie cieplo z przeplywajacych wod gruntowych
    a COP nie spada. Tak pisza i mowia.

    Pozdro.. TK

    Przeczy temu też trochę tzw. doświadczenie syberyjskie... Chodzi o to
    że chłopaki budowali tam drogę... Wiadomo - wieczna zmarzlina.
    Położono na tym drogę (w lecie) i wydawało się zę jest OK. A po roku
    droga się całkowicie zapadła. Zaczęli analizować co się stało i
    okazało się że pod drogą jest błoto a nie wieczna zmarzlina. Skąd to
    ciepło co rozmroziło wieczną zmarzlinę? No nie ze słońca bo już dawno
    było by wtedy wszystko rozmrożone. Otóż to ciepło pochodzi z wnętrza
    ziemi. Na Syberii jest tak zimno (powietrze) że wychładza ziemię
    (nawet nasłonecznioną) do temperatur mocno ujemnych. Jak położyli
    drogę to zaizolowali ziemię od góry, więc "wieczna zmarzlina"
    "przeniosła się" wyżej do warstwy nawierzchniowej a wewnętrzne ciepło
    ziemi roztopiło zamarznięte błoto. No i chłopaki popatrzyli sobie jak
    domy robią tubylcy i doznali olśnienia - ich domy nie leżą plackiem na
    ziemi, tylko są na podporach umożliwiających przewiew powietrza.
    Dzięki temu zmarzlina się nie rozmraża. No i teraz jak robią drogi na
    Syberii to najpierw kładą betonowe rury w poprzek i dopiero na tym
    kładą drogę. Dzięki przewiewowi ciepło ziemi nie niszczy drogi. Sorki
    za dygresję w stylu Tornada, ale wydawało mi się to konieczne aby
    obalić mit "kolektorowy" pokutujący tu na grupie.

    Pozdrawiam,
    Krzemo.