  • Data: 2010-03-11 11:14:05
    Temat: Re: pył gipsowy - odczyn
    Od: Jakub Tarczewski <a...@o...eu> szukaj wiadomości tego autora

    > Pierdzieliasz jak potłuczony. CaSo4 x XH2O to jest gips. Jak widać jest to
    > typowa chemia z tablicy Mendelejewa. Jeśli występują dodatki to w śladowych
    > ilościach. Typowym dodatkiem jest na przykład klej do drewna otrzymywany z kości
    > zwierząt - jak trzeba zrobić żeby dłużej był plastyczny. Albo mydło i mieszanina
    > gazów w której dominuje azot jak ma być porowaty. Ale mogę się mylić. Jak
    > napisałeś że głównie chemia to na pewno się znasz. Bo inaczej byś nie pisał.
    > Napisz jaka chemia oprócz gipsu jest w gipsie.

    czysty gips budowlany to rzeczywiście głównie (jakieś 95%) uwodniony
    siarczan wapnia. Reszta to nieco wodorotlenku wapnia i zanieczyszczenia
    jak np. piasek i margiel. Natomiast tzw. gips sztukatorski w skrajnym
    wypadku zawiera 0% siarczanu wapnia, a składa się głównie z mieszaniny
    kleju metylocelulozowego i ew. emulsji różnych żywic z wypełniaczem
    (głównie kredą). Podobny skład mają "gipsy" do gładzi. Jak z tego widać,
    "gips" to niekoniecznie gips.
    BTW. kleju kostnego do produkcji przemysłowych opóźniaczy wiązania nie
    stosuje się już od jakiś 60 lat.