  • Data: 2010-03-11 18:13:24
    Temat: Re: pył gipsowy - odczyn
    Od: Jakub Tarczewski <a...@o...eu> szukaj wiadomości tego autora

    > Ten co pytał o pH pisał o gipsie a nie masach sztukatorskich. Jak robiłem remont
    > to w sklepie kupiłem dwa worki gipsu. Na workach było napisane że gips i w
    > środku był gips.

    doprawdy? Wypadałoby przeczytać tekst który się komentuje...
    Wątkotwórca pisał o "gładziach na bazie gipsu". Otóż już od dawna
    "gładzie gipsowe" z reguły zawierają niewielkie, albo i pomijalne ilości
    gipsu (tzn. siarczanu wapnia), za to całkiem spore -złożonych związków
    organicznych i różnych wypełniaczy (jeśli tylko kredy to pół biedy, ale
    może to też być baryt, syntetyczny rutyl itp.). Same w sobie te
    składniki są niezbyt groźne czy szkodliwe, ale po dłuższym działaniu np.
    humusu mogą w nieciekawy sposób przereagować, np. zhydrolizować. To
    zresztą mniej ważne, chodzi o to że określenie a priori pH czegoś
    takiego jak "gładź na bazie gipsu" bez szczegółowej analizy jest
    niemożliwe, a właśnie o to pytał wątkotwórca.
    Co do twoich zakupów -albo poprosiłeś o "gips budowlany", albo
    sprzedawca się zorientował, do czego Ci ten gips potrzebny i zasugerował
    odpowiednią półkę. Myślę, że to z Twojego punktu widzenia raczej
    pozytywne doświadczenie, ale chyba nie jest to wystarczająca podstawa do
    wyciągania generalnych wniosków na temat składu wszystkich
    gipsopodobnych materiałów budowlanych.