    From: Kudlaty <p...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: rekuperator czy ma to sens
    Date: Wed, 27 Jan 2010 00:33:21 -0800 (PST)

    On 26 Sty, 19:08, robertr <e...@o...pl> wrote:

    > To można oczywiście policzyć. Można założyć że 3,3 m3 powietrza
    > odpowiada 1 kg wody jeśli chodzi o ciepło grzania.
    > Wymiana dzienna w chałupie 2400 m3
    > Średnia temperatura zewnętrzna w okresie 200 dni grzewczych 3 C
    > Temperatura w domu 21 C.
    > Czyli możliwy odzysk dzienny ciepła to tyle co 730 kg H20 18 C czyli.
    > 15,2 kWh
    > Odzysk ciepła 60 % czyli dziennie zyskujemy na rekuperacji 9,2 kWh
    > 9,2 kWh * 200 dni = 1840 kWh * 0,2 PLN (gaz) = 368 PLN/rok
    > Koszty rekuperacji  ok. 130 PLN prąd + 40 PLN (filtry)
    > Roczny zysk = 198 PLN
> [...]

    obliczenia ktore podales nie sa poprawne gdyz zalozyles ze
    grawitacyjna wentylacja rowniez wymiania 100m3/h
    Niestety tak nie jest.
    Norma wspomina o 1 kubaturze na godzine. Tak przynajmniej robi sie
    projekty do wentylacji mechanicznej wg PN przy max mocy wentylatorow.
    Druga sprawa odzysk ciepla nie jest liniowy. Przy wydajnosci reku na
    poziomie 1/3 mocy jest w okolicach 80%
    Pradu to raczej tyle nie zezre zaden reku do domu ktory pracuje przy
    1/3 swojej wydajnosci. Moj reku ma dwa wentylatory o mocy 120 W czyli
    przy max obciazeniu pobieraja prad 240W i wydajnosc jest wtedy 360m3/
    h.
    Czyli jesli wymieniam tylko 100m3/h to mam zuzycie 66W.
    Filtry sa bardzo tanie w moim reku. Wystarczy kupic material i
    przyciac wg wymiarow. Koszt 2 filtrow jakies 0,50 pln. wymiana 4 razy
    do roku to jest koszt 2 PLN.
    Co do grzania grzalka przeciwzamarzeniowo to lepiej jest kupic reku z
    nagrzewnica wodna. Ja ja obecnie urzywam jako grzejnik w kanale i jest
    ciagle podlaczony do CO. /oczywiscie mala automatyka jest do niego
    dorobiona/. Z blizszych analiz nie dziala ona jak powinna tzn i tak
    przy -24 C reku potrafi sie wlaczyc w tryb przeciwzamarzeniowy. Bardzo
    ciekawe z pkt widzenia bilansu cieplnego wymienika.