    From: "Druid29" <d...@t...wytnij.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: rekuperator - prośba o weryfikację (do Adama)
    Date: Tue, 18 Jan 2011 18:33:12 +0100

    Użytkownik "rrr" <r...@o...rrr.pl> napisał w wiadomości
    news:ih4942$rpr$1@inews.gazeta.pl...
    > Witam
    > właśnie odwiedziłem stronę z opisem rekuperatora BRINK RENOVENT HR 400
    > LARGE i po przeczytaniu nasunęły mi się pytania i wątpliwości, które mam
    > nadzieje rozwiejecie - szczególnie Adam, który chyba taki właśnie model
    > użytkuje (pytanie szczere - praktycznie bez złośliwości)

    Mam taki rekuperator, więc spróbuję odpowiedzieć :). Do ściągnięcia z netu
    są kompletne dekumentacje Renoventów i bliźniaczych Viessmann Vitovent.

    > 1 "Nie występuje również niebezpieczeństwo zamrożenia (układ
    > antyzamrożeniowy) wymiennika ciepła, gdyż centralka w odpowiednim momencie
    > obniża prędkość wentylatora pobierającego zewnętrzne powietrze, aż do
    > chwili ustąpienia objawów ewentualnego szronienia.
    >
    > czy to znaczy, że jak jest zimno na dworze to taka wentylacja nie działa ?

    Wbudowany układ przeciwzamrożeniowy zmienia prędkości wentylatorów. Ze
    wskazań wyświetlacza można raczej wywnioskować, że w czasie mrozów zwiększa
    się wydajność wentylatora wywiewnego (ale możliwe, że jednocześnie nawiew
    jest zmniejszany). Stan taki trwa kilka minut, po czym wyświetlacz pokazuje
    wcześniej ustawioną wydajność centlali.

    > 2. wydajność centrali na 3 bieg 300m3/h a wszyscy mówią o 400m3/h, czy to
    > znaczy, że trzeba samemu grzebać przy centrali czy te 400m3/h jest tylko
    > hłytem marketingowym ?

    Są trzy prędkości U1, U2 i U3 i każdą z nich można dowolnie dostosować do
    swoich potrzeb. W normalnych warunkach 200 m3/h to może byc za dużo. 400
    m3/h jest dostępne, tylko poco?

    > 3. głośność:
    > a)emisja do pomieszczenia ?
    > b)przewód do pomieszczenia ?
    >
    > jeśli któryś z parametrów przedstawia w uproszczeniu hałas który jest
    > generowany w pomieszczeniu wentylowanym to dla
    > a) wartości II bieg 46,1dBA, III bieg 54,1 dBA
    > b) warości II bieg 61,8dBA III bieg 69,1 dBA
    >
    > to już rozumiem komfort posiadania rekuperatora, bo podczas pracy nie
    > słychać co małżonka usiłuje do nas wykrzyczeć. A święty spokój jest
    > bezcenny :)

    Nie mierzyłem, ale porównywałem wz innymi znanymi na naszym rynku
    rekuperarami.
    Lekki szum dochodzi też przez nawiewy najbliższe centrali przy wydajności
    powyżej 220 m3/h, ale większy szum dochodzi z zewnątrz domu lub z
    wentylatorka w dekoderze cyfry+. Centralę wentylacyjną też trochę słychać z
    odległości mniejszej niż 3-4 metry - szum wydobywa się przez obudowę.
    Szumią też ciasne zakręty kanałów wentylacyjnych (mam dwa flexy przy
    centrali, docelowo do skrócenia)
    Ponieważ nie ma sensu praca z wydajnościami powyżej 250 m3/h (przy kubaturze
    500 m3), więc temat w przypadku Renoventu jest do pominięcia. Tylko
    instalację trzeba zrobić zgodnie ze sztuką.

    Pozdrawiam,
    Druid29