    From: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: sens ocieplania budy?
    Date: Tue, 13 Aug 2013 18:55:35 +0200

    Dnia 12-08-2013 o 21:49:39 VPN <v...@o...pl> napisał(a):

    > Zastanawiam się nad sensem ocieplania budy dla psa? I nie chodzi mi o to
    > by pożałować mu czegokolwiek tylko o samą racjonalność.
    >
    > I tak.
    > Drewno samo w sobie jest b. dobrym izolatorem termicznym.
    > Jedynym źródłem ciepła jest sam pies. Mowa oczywiście o nieogrzewanej,
    > zwykłej budzie :)
    > Dziura przez jaką pies wchodzi do budy jest na tyle duża, a przez nią,
    > straty ciepła tak ogromne, że ocieplanie czymkolwiek traci sens.
    > Mowa tu o budzie szczelnej bez szpar.
    > Oglądam w necie różne budy i widzę, że ocieplenie sięga wielu cm, a za
> [...]

    Jeśli buda będzie nieocieplona - pies nie będzie jej w stanie ogrzać.
    Ociepl budę i zrób zasłonkę z ciężkiej tkaniny (przeciętej na pół). Koszty
    żadne - tu nie chodzi o 15cm styro z tynkiem silikonowym :-). Wystarczy
    5cm jakiejkolwiek izolacji i folia od wiatru.
    Każdy pies (odpowiedniej rasy) da radę na mrozie (bo musi) ale odbije to
    się na jego kondycji w wieku 8+ lat.
    Przerabiałem to wielokrotnie - jeśli pies jest chojrak (co to przy minus
    20 leży sobie na śniegu po bramą - miałem takiego Berneńczyka) - po kilku
    srogich zimach ma problemy ze stawami, pęcherzem itp. Jeśli Ci zależy na
    zwierzaku - zadbaj o niego, on sam tego nie zrobi.
    Najlepsze dla psa w zimie (w ujęciu długoterminowym) jest nocowanie w domu
    -jak to jest niemożliwe, ociepl mu chociaż budę.

    TG