    From: "jagr" <j...@W...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: styropian -jak przymocować?
    Date: Thu, 28 Oct 2010 11:48:03 +0200

    news:4ddec747-d28b-4f38-b1c0-6a836577a1ec@j33g2000vb
    b.googlegroups.com...
    On 28 Paź, 10:42, Adam Szendzielorz <a...@g...com> wrote:

    > Ba, zapomnialem dodac. Wlasnie wentylowanie tej przestrzeni powodowac
    bedzie obnizenie temperatury muru i ryzyko skraplania wody. Widzialem
    > kiedys dom ocieplony tylko z jednego boku. Na obu naroznikach, na
    koncach tej ocieplonej sciany w srodku po zimie wyszedl grzybek. No
    > dlaczego? ;-)

    Rozpatrujemy ocieplenie styro od zewnątrz.
    Rozkład temperatur w przegrodach ocieplonych nie jest binarny (ciepło -
    zimno), ale "analogowy" (cieplej-zimniej).
    Wzrost temperatury (w kierunku wnętrza) w styropianie jest duży, ale nie
    można powiedzieć, że na powierzchni styropianu (tej stykającej się z murem)
    jest już temperatura pomieszczenia. Byłoby tak może po zastosowaniu styro
    grub. metra. Przy ociepleniu grub. 14 - 15 cm. zawsze powierzchnia ściany
    wewnątrz ma wyższą temperaturę, niż ta powierzchnia od strony styropianu.
    Powoduje to, że wilgoć bytowa (gotujemy zupę, kąpiemy się, zaprosiliśmy
    gości i wszyscy chuchają) wykrapla się na zimnych rurach, szybach, a także
    wchodzi w strukturę ścian. Kiedy powietrze w domu się okresowo przesusza,
    ściany wysychają, ale tylko powierzchniowo, bo głębsze warstwy nie zdążą
    przed następną kąpielą czy zupą na gazie. Dodatkowo wewnątrz ściany jest
    zimniej, niż na powierzchni ściany.

    Wracając do powyższej zagadki. Między styropianem a ścianą dochodzi do
    kumulowania się wilgoci, ale nikt o tym nic nie wie, bo ściana okresowo
    powierzchniowo przesycha. Nie przesycha tylko zimna ściana obok, dodatkowo
    spod tej ocieplonej "wylewa się" wilgoć i moczy tą nieocieploną. Mokra
    ściana to po pewnym czasie grzybek. Skąd ta wilgoć? No właśnie.