    Date: Fri, 14 Feb 2014 10:43:48 +0100
    From: uzytkownik <a...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: technika robienia dziury...

    W dniu 2014-02-12 17:12, tusk, donald tusk pisze:
    > czy Ktoś tu może opanował technikę wiercenia małych i dużych otworów w
    > pleksie? kilka razy się do tego przybierałem, ale nie podłałem... niby
    > na początku wiertło idzie ok, ale na końcu "wyrywa" i np. rozwala róg
    > pleksy gdy wiercę w rogu...
    >
    > niby w szybie się jakoś wierci otwory, to może i w pleksie jest jakaś
    > technika...
    >
    > Ktoś mnie oświeci?

    Jak zwykle odpowiada 10 filozofów, a żaden jeszcze nie praktykował :)
    Jak chcesz aby otwór miał idealne krawędzie to należy wiercić wiertłem
    stożkowym, bezstopniowym
    http://www.beta-tools.com/catalog/articles/view/424/
    __lang_en/__catlang_pl/__catalog_beta/__filters_
    Wiercąc takim wiertłem otwór będzie miał idealne krawędzie, ale otwór
    będzie stożkowy.

    Jeżeli otwór nie może być stożkowy to należy wiercić wiertłem stopniowym
    http://www.beta-tools.com/catalog/articles/view/425/
    __lang_en/__catlang_pl/__catalog_beta/__filters_
    pamiętając, że ostatnią średnicę wiercimy wstępnie z jednej strony nie
    przechodząc na wylot, a kończymy z drugiej strony.
    Dzięki wiertłom stopniowym możemy jeszcze sfazować krawędzie otworu.
    Wiercimy bez pośpiechu wolnymi obrotami i bez zbytniego docisku. Zbytr
    szybkie obroty powodują, że plexa się topi.

    Jak plexa ma przynajmniej 4mm grubości to możesz próbować stosować
    zwykłe wiertła.
    Najpierw wiercisz otwór prowadzący malutkim wiertłem na wylot, a
    następnie wiertłem o docelowej średnicy najpierw z jednej strony tak
    żeby nie przejść przez materiał, a następnie z drugiej strony.