    From: "Ergie" <e...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: temperatura wody
    Date: Wed, 29 Jan 2014 09:31:54 +0100
    <52e4e0de$0$2148$65785112@news.neostrada.pl> <op.xaapnywln0u1o8@moj>
    <52e50dc9$0$2213$65785112@news.neostrada.pl> <op.xaa0q6qjn0u1o8@moj>
    <52e58682$0$2369$65785112@news.neostrada.pl> <op.xacj0dtmn0u1o8@moj>
    <52e6c061$0$2212$65785112@news.neostrada.pl> <op.xac8t2k7n0u1o8@moj>
    <52e78b1f$0$2213$65785112@news.neostrada.pl> <op.xaef4eqcn0u1o8@moj>
    <52e7c006$0$2204$65785112@news.neostrada.pl>
    <lc8hv8$5u6$1@node1.news.atman.pl>
    <52e7d567$0$2136$65785112@news.neostrada.pl>

    dyskusyjnych:52e7d567$0$2136$6...@n...neostrada
    .pl...

    > O widzisz. Tyle się naczytałem tu ostatnio o tych zamarzniętych, że
    > myślałem, że każdy tak ma.

    Skropliny pojawiają się na wymienniki w szczelinach którymi płynie powietrze
    wywiewane. W zależności od tego jak jest ustawiony wymiennik to te skropliny
    albo spływają w stronę skąd wchodzi ciepłe powietrze, albo w drugą, więc to
    czy wymiennik zamarza nie zależy od jego ceny (bo jego produkcja kosztuje
    tyle samo) ale od tego czy w ekipie projektantów był choć jeden inżynier :-)

    > Polecisz jakieś dobre firmy? Do małego domu. I w rozsądnej cenie.

    Nie :-)
    Dlatego że uważam, że rekuperatory mają nierozsądne ceny :-)

    Osobiście mam samoróbkę opartą o wymiennik Bartosz Vena - kilka lat temu nie
    było nic lepszego. Właśnie sprawdziłem i nadal są produkowane z tym że ceny
    poszły sporo do góry i ciągle jeśli chcesz kupić gotowy rekuperator a nie
    sam wymiennik to nie ma sensownego sterowania (jest sterowanie tygodniowe,
    ale tak toporne że nie nadaje się do salonu).
    Widzę że Bartosz robi teraz też mniejsze centrale ale nie wiem co są warte.
    O sprawności decyduje przede wszystkim powierzchnia wymiany więc sprawny
    rekuperator musi być duży.

    Sam wymienniki Bartosza to OIDP około 6 tysięcy, a do tego trzeba doliczyć
    wentylatory, filtry i sterowanie. Ja kupiłem sam wymiennik bo chciałem dać
    cichsze (i oszczędniejsze) wentylatory. Teraz widzę, że sprzedają też wersję
    z wentylatorami stałoprądowymi - na pewno są oszczędniejsze, a czy cichsze
    to zależy od jakiego producenta je biorą, ale tym się nie chwalą.

    Co do innych producentów to nic nie polecę bo nie jestem na bieżąco.
    Najważniejsze cechy to:
    - wymiennik przeciwprądowy - ma największa sprawność i najłatwiej go tak
    zaprojektować by skropliny spływały na ciepłą stronę i nie zamarzały.
    - króćce fi 200 (lub więcej). Przy wąskich kanałach będzie większy przepływ
    a większy przepływ = hałas. Większa średnica kanałów i jeśli za tym idzie (a
    powinna) większa powierzchnia filtrów to mniejsze opory i rzadsza
    konieczność ich wymiany.
    - Tzw. by-pass z siłownikiem a nie wymienny tzw. wkład letni. Dzięki temu
    można trochę zaoszczędzić na ogrzewaniu w sezonie przejściowym i na
    klimatyzacji w lecie.

    Ps. Jakbyś się zdecydował na samoróbkę to tu jest masa informacji:

    http://forum.muratordom.pl/showthread.php?57886-Reku
    perator-quot-tymi-ręcami-quot-robiony/page67

    Ostrzegam w jeden wieczór tego nie przeczytasz :-)

    A tu masz jeszcze jeden dobry wymiennik:
    http://www.siwicki.pl/menu.php?q=dane
    Sporo osób właśnie na tym wymienniku opiera swoje centrale. Jak widzisz tak
    samo jak Vena Bartosza ten też ma ponad metr długości - po prostu dobre
    wymienniki muszą być duże.

    Pozdrawiam
    Ergie