    From: Rafał <r...@o...pl>
    Newsgroups: pl.rec.dom
    Subject: Re: włącznik w meblach
    Date: Fri, 16 Jul 2010 11:53:10 +0200

    W dniu 16.07.2010 11:17, Chiron pisze:
    > Widziałem w sklepie taki "bajerek"- oświetlenie diodowe w każdej
    > szufladzie- włączane przy otwieraniu szuflady, wyłączające się po jakimś
    > czasie samoczynnie. Próbowałem podejrzeć wyłącznik- ale pani
    > ekspedientka ani nie miała pojęcia jak to działą, ani nie miała
    > zrozumienia dla mojej chęci poznawczej:-).
    > Czy ktoś może wie, jak to działa (wyłącznik)? Spodobało mi się- i bym
    > sobie coś takiego chciał zrobić.

    w ogólności "wyłącznik krańcowy" już za czasów PRL a może i wcześniej,
    były barki podświetlane, aktywowane wyłącznikiem, który w momencie
    zamknięcia rozwierał styki, jak się otwarło barek to styki się zwierały
    i pojawiało się światełko.
    Z tym że ten wyłącznik sterował 230V, do LED nie potrzebujesz takiej
    kolubryny, coś takiego wystarczy:
    http://sklep.elmega.com.pl/panel/produkty/pliki/m112
    1284078.JPG
    przykręcasz to wewnątrz wnęki na szufladę, tak aby zamknięta szuflada
    naciskała na dźwignię. Wyłącznik jest bardzo czuły i "delikatny" więc
    nie zakłóci on pracy ewentualnych domykaczy, czy amortyzatorów.
    Co do tego wyłączania po czasie, to nie rozumiem po co by ono miało być?
    Żeby się nie świeciło jak ktoś zapomni zamknąć?
    Można dołożyć jakiś układ czasowy, ale moim zdaniem bez sensu, światło
    gaśnie po zamknięciu szuflady/szafki. Co najwyżej możesz sobie zrobić
    sygnalizacje że jakaś szuflada jest nie zamknięta - po przez diodę
    prostwniczą podpinasz do wszystkich wyłączników jedną diodę LED.
    Uzyskasz wtedy układ OR, jeżeli na którymś wejściu będzie stan
    wysoki(otwarta jakaś szuflada) to na wyjściu też będzie stan wysoki, co
    zapali kontrolkę.