    From: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: zuzycie energii pompy ciepla [tydzien 7]
    Date: Wed, 4 Jan 2012 15:46:58 +0100

    news:je1n78$661$1@inews.gazeta.pl...
> [...]
    a.pl...

    > No właśnie tylko w letnie dni i w sumie po co? To juz lepiej raz w
    > miesiącu grzałką dogrzac

    Widzę że ograniczasz bardzo zakres cech dodatnich tylko do miesięcy letnich.

    > A teraz np u mnie jest 8st C

    Wyjaśnię ci więc na takim prostym przykładzie. Jeżeli w lecie przy +28stC na
    zewnątrz, miewałem na początku w zbiorniku nawet 95stC, i tylko dlatego że
    obecnie mam układ zabezpieczający przed przegrzaniem, temperatura nie
    przekroczy 70-80stC.
    Gdyby spadła temperatura na zewnątrz do 8stC to ja nadal będę miał w
    zbiorniku te 70-80 ale obwód zabezpieczający się nie włączy i tyle.
    Mam zdjęcia jak w zimie przy -15stC na zewnątrz i przy słonecznej pogodzie
    w zbiorniku było 40-50stC.

    > PC coś by z tej temperatury uzyskała a solary?
    > A słonecznych dni w roku jest mniej jak pochmurnych ale ciepłych

    Na podstawie faktur za gaz przed i po założeniu solarów wyszło że moje
    zapotrzebowanie miesięczne na energię do ogrzania wody CWU to jakieś
    250-300kWh. Solary w miesiącach od maja do wrzesnia potrafią wyprodukować
    nawet po 400kWh, co oznacza że mam pokrycie 100% na zapotrzebiowanie. To by
    się zgadzało nawet z tym że w miesiącach tych mam niemal 100% wyłączony
    kocioł. W rzeczywistości kocioł wyłączam w pierwszym tygodniu kwietnia a
    włączam gdzies w pod koneic października. Zdaża się że muszę go przepalić
    4-6razy w tym okresie. W najsłabsze dni roku czyli grudzień i styczeń
    miewałem dotychczas średnio po 100kW energii czyli około 1/3 zapotrzebowania
    miesięcznego była z solarów w tych mniesiącach. Pozostałe miesiące w
    okresach przejściowych to 50-100% zapotrzebowania w ciepło.
    Dzięko solarom spadło zużycie gazu o około 400m3 na rok.
    400m3 to około 3,800MWh.
    Aby PC mogła wyprodukować 3,8MWh z COP 3, musiałaby zużyć około 1,27MWh
    prądu co kosztowałoby 700zł w taryfie I lub około 380zł w taryfie II
    Owszem PC tyle jest w stanie wyprodukować ale zauważ że ja mam w zbiorniku w
    większości okresu rocznego temperatury ponad 60stC a z PC przy takim COP
    tyle nie uzyskasz, co oznacza że aby zabić legionellę albo włączysz grzałkę
    elektryczną albo pogodzisz się że COP będzie bliski 1,0.

    > Raz na miesiąc podgrzać grzałką to nie problem w sumie

    Są tacy co twierdzą że raz na tydzień trzeba gdy duży zbiornik. Wszystkie
    sterowniki CWU, czy to w pompach, czy też w solarach lub w kotłach gazowych
    i innych jeśli mają tą funkcję to zawsze raz na tydzień.
    Ja osobiście uważam że jak ktos ma wodę własną to tak ale jak z wodociągów z
    chlorem to wystarczy 1x miesiąc lub wogóle.

    Marek