  • 61. Data: 2016-09-12 08:48:48
    Temat: Re: Rekuperator - bełkot marketingowy
    Od: GreDi <b...@b...pl>

    On 06.09.2016 17:22, Zenek Kapelinder wrote:
    > Czego nie rozumiesz?

    Ja się podczepię pod pytanie. A w zasadzie zadanie...

    Jeżeli mam rekuperator o sprawności 100%. W domu mam temperaturę 20*C a
    na zewnątrz mam temperaturę -20*C.

    To do domu będzie wdmuchiwana temperatura 0*C?

    --
    GreDi

  • 62. Data: 2016-09-12 09:26:54
    Od: quent <x...@x...com>

    On 12.09.2016 08:43, nadir wrote:
    > Doskonale wiem jak działa rekuperator, i o ile jest w stanie odzyskać
    > część energii ogrzewając powietrze zimą, to nie bardzo jest w stanie ,
    > sam z siebie, chłodzić w sezonie letnim.

    Wymiennik ma jakąś określoną sprawność. W uproszczeniu taką samą w zimie
    jak i latem. Pomijam np. postępujące jego zabrudzenie.

    --
    Pozdr.
    www.elipsa.info

  • 63. Data: 2016-09-12 09:45:32
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    To zalezy czy wdmuchujesz i wydmuchujesz tyle samo czy rozne ilosci powietrza. Jak
    dwa razy wiecej wdmuchujesz niz wydmuchujesz to z grubsza bedziesz mial na wylocie
    rekuperatora 0 stopni. Jak 1:1 to +20 stopni.

  • 64. Data: 2016-09-12 11:34:00
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2016-09-12 o 09:26, quent pisze:

    > Wymiennik ma jakąś określoną sprawność. W uproszczeniu taką samą w
    > zimie jak i latem. Pomijam np. postępujące jego zabrudzenie.

    Bzdury piszesz. Nadir w tym przypadku ma rację i dobrze Ci to wytłumaczył.

    Mając rekuperator co najwyżej masz wolniejsze zmiany temperatury co jest
    zaletą jak i bardzo poważną wadą rekuperatora w okresie letnim. Dom
    wolniej się nagrzewa ale także wolniej stygnie, dzięki czemu wieczorem i
    w nocy będziesz miał cieplej niż w domu z wentylacją grawitacyjną.

    Ciepło i chłód niestety musisz "wyprodukować". Rekuperator pozwala
    tylko na niewielkie obniżenie kosztów "produkcji" tego ciepła i chłodu.
    Realnie ok. 15-20% oszczędności.

  • 65. Data: 2016-09-12 11:41:40
    Od: quent <x...@x...com>

    On 12.09.2016 11:34, Uzytkownik wrote:
    > Bzdury piszesz.

    W którym miejscu?

> [...]
    > wolniej się nagrzewa ale także wolniej stygnie, dzięki czemu wieczorem i
    > w nocy będziesz miał cieplej niż w domu z wentylacją grawitacyjną.

    Dlatego w dzień pracuje rekuperator a w nocy możesz otworzyć okna.
    I bilans jest lepszy.
    Straaaasznie to skomplikowane :-/

    > Ciepło i chłód niestety musisz "wyprodukować".

    W ogóle nie odnosiłem się to tego jakoby rekuperator miał chłodzić.
    Przeczytaj uważnie zanim zaczniesz rozpisywać się bez sensu.
    Wymiennik w reku pozwala obniżyć temp. nawiewanego pow. w upały i ogrzać
    je w zimie.
    Czy jego sprawność zależy od pory roku?

    --
    Pozdr.
    www.elipsa.info

  • 66. Data: 2016-09-12 11:43:38
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Z zastrzezeniem ze oszczednosci dotycza tylko wentylacj.

  • 67. Data: 2016-09-12 11:47:16
    Od: quent <x...@x...com>

    On 12.09.2016 08:43, nadir wrote:
    > nie bardzo jest w stanie ,
    > sam z siebie, chłodzić w sezonie letnim.

    Sam z siebie schładza powietrze które zasysa.
    Czego tu nie rozumiesz?

    > natomiast bez dodatkowego źródła chłodzenia, na przykład w postaci
    > klimy, latem ciepła nie ubywa.

    Piszesz bardzo nieprecyzyjnie.
    Nikt nie napisał, że ciepła wewnątrz domu ubywa.
    Napisane jest wprost, że w upały schładza nawiewane do domu powietrze.

    Tyle postów o takich bzdetach...

    --
    Pozdr.
    www.elipsa.info

  • 68. Data: 2016-09-12 11:55:41
    Od: quent <x...@x...com>

    On 12.09.2016 11:43, Zenek Kapelinder wrote:
    > Z zastrzezeniem ze oszczednosci dotycza tylko wentylacj.

    Wentylacja/reku pomaga w oszczędnościach wg mojej subiektywnej oceny
    całkiem skutecznie.
    Wahlując oknami w zimie wymieniamy w bardzo krótkim czasie całą obiętość
    powietrza w pomieszczeniu. Mamy świeże ale zimne powietrze.
    Do tego przy grawitacyjnej często zimą zasysa z kratek zimne powietrze
    zbyt intensywnie.

    WM z reku wymienia powietrze powolutku im wolniej tym skuteczniej
    odzyskując ciepło.

    Moje rachunki za gaz są bardzo niskie a mam porównanie z moim poprzednim
    domem, gdzie także miałem wszystko na gaz ale bez reku, pow. mniejsza o
    ponad 40% a rachunki za gaz były większe.

    --
    Pozdr.
    www.elipsa.info

  • 69. Data: 2016-09-12 12:42:54
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu poniedziałek, 12 września 2016 11:34:04 UTC+2 użytkownik Uzytkownik napisał:

> [...]
    >
    > Mając rekuperator co najwyżej masz wolniejsze zmiany temperatury co jest
    > zaletą jak i bardzo poważną wadą rekuperatora w okresie letnim. Dom

    no ale o to chodzi własnie -wolniej latem nagrzewac. Czyli w dzien nie przegrzac
    budynku. Czyli doczekac wieczora we względnym chłodzie kiedy jeszcze nie musze
    startowac klimy.

    >ale także wolniej stygnie, dzięki czemu wieczorem i
    > w nocy będziesz miał cieplej niż w domu z wentylacją grawitacyjną.

    W nocy schładzac (uzywając bypassu czyli wentylowac bez uzycia wymiennika ciepła),
    nic nie bedzie gorzej niz przy grawitacyjnej, a tylko lepiej ze wzgledu na wymuszony
    obieg (raczej mocniejszy niz przy letniej grawitacji)

    b.

  • 70. Data: 2016-09-12 12:48:52
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 2016-09-12 o 12:42, Budyń pisze:

> [...]
    nic nie bedzie gorzej niz przy grawitacyjnej, a tylko lepiej ze wzgledu na wymuszony
    obieg (raczej mocniejszy niz przy letniej grawitacji)

    Lub skorzystać z trybu 'otwarte okna', wtedy nawiew jest wyłączony.

    --
    Pete