  • 101. Data: 2009-10-27 23:11:16
    Temat: Re: Rozgrzalem podlogowke.
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 28 Paź, 00:10, Adam Szendzielorz <a...@g...com> wrote:
    [...]
    > zgodze! Wpiecie w ten uklad (w uklad, ktory obsluguje nam ladnie
    > pogodowka i jest juz "ustabilizowany") *nie moze* przegrzac

    Mialo byc - wpiecie w ten uklad sterownika pokojowego [...]
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 102. Data: 2009-10-27 23:16:35
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 27 Paź, 19:40, "Maniek4" <b...@w...pl> wrote:
    [...]
    > Gdzie tam, to jest obieg w obrebie sprzegla hydraulicznego tuz pod kotlem.

    Chyba raczej chodzi o to, ze nim woda powrotna zacznie wracac z taka
    sama temperatura, jak woda zasilajaca - to juz wtedy pomieszczenie
    moze okazac sie przegrzane. No bo w mrozy -20st C jak dobierzesz zla
    krzywa i ta bedzie Ci np. podawac za wysoka temperature - np. 45stC
    (przyklad), to nim woda powracajaca osiagnie tez 45stC to w pokoju
    bedziesz mial juz chyba ze 30 ;) Oczywiscie wtedy reagujesz i
    zmieniasz krzywa - tyle ze sporo energii oddales juz swiatu :) Gdybys
    mial termostat w pokoju to by do tego nie doszlo.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 103. Data: 2009-10-27 23:18:03
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    > No wlasnie tez tak mi sie wydaje. Sytuacja komplikuje sie jeszcze bardziej
    > gdy mamy czesc pomieszczen z podlogowka a czesc z grzejnikami.

    Wręcz przeciwnie :)
    Podłogówkę zasilasz wodą o stałej temperaturze i stałym przepływie, która
    nie jest w stanie ogrzać pomieszczeń do wymaganych temperatur. Taką
    temperaturę uzyskujesz stosując mieszacz lub też zasilając podłogówkę
    powrotem z grzejników. Natomiast grzejniki zasilasz wyższą temperaturą
    wprost z kotła i tu możesz użyć zaworów termostatycznych lub tarmostatu
    pokojowego, który steruje grzejnikami.
    Bardzo często takie układy się robi tam, gdzie wydajność samej podłogówki
    jest zbyt mała, aby ogrzać pomieszczenia.
    W takich układach podłogówka ma tylko i wyłącznie utrzymać ciepłą podłogę,
    zaś regulację robi grzejnik.

  • 104. Data: 2009-10-28 00:00:37
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > Wręcz przeciwnie :)

    > W takich układach podłogówka ma tylko i wyłącznie utrzymać ciepłą podłogę,
    > zaś regulację robi grzejnik.

    Mialem na mysli pokoj z grzejnikiem i pokoj z podlogowka w uproszczeniu
    rzecz jasna. :-)

    Pozdro.. TK

  • 105. Data: 2009-10-28 08:41:23
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    > To zupelnie oddzielne urzadzenie do ktorego podlacza sie mieszacz, pompe
    > ukladu mieszajacego, czujnik obiegu z mieszaczem, czujnik temp. zewn i
    > sterownik zawierajacy czujnik temp. wewnetrznej, do powieszenia w
    > pomieszczeniu referencyjnym.

    A czy ten czujnik "czujnik temp. wewnetrznej, do powieszenia w pomieszczeniu
    referencyjnym" nie robi za element termostatu pokojowego?

    BTW strasznie skomplikowane to rozwiazanie, znaczy kociol sam w sobie
    pogodowki nie obsluguje tylko trzeba dodatkowe urzadzenie?

  • 106. Data: 2009-10-28 09:07:46
    Od: Usrobo <u...@o...pl>

    Ghost pisze:

    > Użytkownik "Usrobo" <u...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Jakies wyjatkowe matolki. Termostat nie powinien byc nawet w miejscu
    > gdzie kominek moglby nan promieniowac.

    tak to jest jak CO robi inan firma
    a kominek inna

    a ja tez sie na wszytkim nie znam

    w tym okresie nie mialem tyle czasu jak Adam zeby czytać manuale i
    studiować termofizykę ;)

    udalo sie przeniesc regulator w inne miejsce
    ale i tak uważam ze polaczenie podlogowki i grzejników jest niepoprawne

    ale w czasie jak robilem ogrzewanie (ok 6lat temu)
    panowala ogolna opinia ze nie powinno być podłogówki w "sypialniach"

    co wg mnie jest totalną bzdurą
    bo komfort termiczny jest o niebo lepszy

    michal

  • 107. Data: 2009-10-28 16:54:17
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > A czy ten czujnik "czujnik temp. wewnetrznej, do powieszenia w
    > pomieszczeniu referencyjnym" nie robi za element termostatu pokojowego?

    Zdaje sie ze tak. Mysle, ze rozlaczy kociol po osiagnieciu zadanej. W moim
    przypadku wypadnie to w salonie z podlogowka.

    > BTW strasznie skomplikowane to rozwiazanie, znaczy kociol sam w sobie
    > pogodowki nie obsluguje tylko trzeba dodatkowe urzadzenie?

    Kociol pogodowke ma, ale nie obsluguje dwoch niezaleznych obiegow, a do
    duzej podlogowki i nawet kilku grzejnikow tak powinno byc. Musialem zatem
    dokupic dodatkowy sterownik realizujacy te funkcje. Teraz moge ustawiac
    oddzielnie krzywa dla obiegu bezposredniego i dla obiegu z mieszaczem, ale
    prze wszystkim oba obiegi moga miec rozne temp.

    Pozdro.. TK

  • 108. Data: 2009-10-28 17:08:22
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

> [...]

    >Chyba raczej chodzi o to, ze nim woda powrotna zacznie wracac z taka
    >sama temperatura, jak woda zasilajaca - to juz wtedy pomieszczenie

    Mieszacz zamknie zasilanie duzo wczesniej, bo calosc bedzie wyregulowana
    przeplywami do okreslonych temp. na krzywej znaczy prostej grzewczej. To
    ustawiam raz i zapominam jak Ty. Zmiana temp. wody powodowana jest spadkiem
    lub wzrostem temp. na zewnatrz. Woda powrotna do kotla nie plynie przez
    podlogowke po osiagnieciu zadanej temp. a zamyka sie w obrebie mieszacza.
    Ona krazy miedzy powrotem a zasilaniem wszystkich petli do momentu spadku
    jej temp. i otwarcia mieszacza. Nie ma odbioru to woda do kotla wraca z ta
    sama temperatura ze sprzegla.

> [...]
    >zmieniasz krzywa - tyle ze sporo energii oddales juz swiatu :) Gdybys
    >mial termostat w pokoju to by do tego nie doszlo.

    Krzywej nie zmieniam, ustawiam ja raz doswiadczalnie. Nie ma sensu zmieniac
    krzywej tylko trzeba dobrac wlasciwa. Jak juz ja dobiore to wszystko powinno
    chodzic bez dotykania. Z termostatem roznie moze byc na gorze. Cesciej zimno
    jak cieplo. Sam sterownik ma funkcje recznego okresowego wylaczenia czujnika
    wewnetrznego bo moze dojs do dysproporcji temp. miedzy pomieszczeniami
    zasilanymi mniej bezwladnie. Ja chce uniknac krecenia sterownikiem i
    schodzenia do niego by nagrzac sypialnie.

    Pozdro.. TK

  • 109. Data: 2009-10-28 19:23:25
    Od: Rentier <f...@g...com>

    > No tak, ale jest w kotle jedno zlacze do tego. Wpinasz tam albo to, albo
    > tamto. Wlasnie zajzalem do dokumentacji kotla, narysowane jak wol i pokazane
    > opcje roznych czujnikow, ale wszystko w jedno miejsce.
    > Pozdro.. TK
    Niezupełnie.
    Termostat pokojowy pin 7 i 8 złacza X9
    Pogodowy- piny 1 i 2 złacza jw
    Czujnik temp. CWU piny 3 i 4
    Acha kocioł MCR II
    Sprawdź dobrze.

  • 110. Data: 2009-10-28 20:44:55
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    > Zdaje sie ze tak. Mysle, ze rozlaczy kociol po osiagnieciu zadanej. W moim
    > przypadku wypadnie to w salonie z podlogowka.

    No wiec o czym my tu dyskutujemy?