  • 121. Data: 2009-10-29 17:47:29
    Temat: Re: Rozgrzalem podlogowke.
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    news:hcbr4r$dan$1@news.onet.pl...

    >> Nie wiem czy to jeszcze rano. :-)
    >
    > Zalezy ile wczoraj wypil.

    Mysle ze zasada jest sprzedanie a nie obsluga. :-)

    > Ale Ty masz tam ten dodatkowy drugi obieg (nie wiem czy dobrze
    > zrozumialem) sterowany pogodowka - teraz pytanie skad kociol ma wiedziec
    > czy nie trzeba zasilac drugiego obiegu?

    No tak, obiegi sa dwa, pogodowka w sumie jedna ale dajaca mozliwosc
    sterowania dwoma niezaleznymi obiegami. Kazdy moze miec wlasna krzywa choc
    prosta, inne temp. maksymalne i minimalne, nie tylko ruch po prostej, wlasne
    wyprzedzenia grzania i takie tam.
    I teraz: obieg z mieszaczem jest jakby przyklejony do obiegu bezposredniego
    kotla. Do bezposredniego podlacza sie grzejniki, do mieszacza zwykle
    podlogowke. Temp. obiegu bezposredniego to temp. kotla a temp. obiegu z
    mieszaczem to temp. wody za mieszaczem. Sterownik reguluje jego ustawienie w
    zaleznosci od zapotrzebowania na temp. wody w obiegu i roznicy miedzy temp.
    kotla i za mieszaczem. Tak wiec sterownik "wie" jakie sa temp. w obu
    obiegach. Zasilenie mieszacza powoduje uruchomienie obiegu bezposredniego
    ktory ogrzewa rowniez wode w grzejnikach. do momentu zamniecia glowic.
    Reszta zalezy od zapotrzebownia przez obieg mieszajacy. I faktycznie, skad
    sterownik ma wiedziec jakie jest zapotrzebowanie za mieszaczem jezeli pompa
    przestanie pracowac? Jak sie zatrzyma, to zmierzy wylacznie temp. miesca
    przylgi czujnika i nic wiecej, czyli nie wie jaka jest temp. w obiegu. Z
    drugiej strony gdyby obieg byl tylko bezposredni i nie uzywalo by sie
    termostatu pokojowego to skad kociol ma wiedziec czy nie trzeba zaczac
    grzac? Uruchamia sie zdaje sie po spadku temp. wody na powrocie kotla i
    zdawalo mi sie, ze jest tu analogia. Kociol wlaczy sie znow do momentu
    zrownania temperatur zasilania i powrotu. Jezeli pompa miala by pracowac
    caly czas, to po co w instrukcjach opisywac jakies tryby antyzamrozeniowe
    skoro to wszystko dziala i tak inaczej? Moze kluczem jest temp. definiujaca
    okres grzewczy ustawiona zdaje sie na 20C na zewnatrz? ale wszystko co wyzej
    od 2C i mniej jak 20C nie miesci sie w opisywanej funkcji
    przeciwzamrozeniowej. I w koncu czemu ja nad tym mam sie zastanawiac skoro
    jest od tego serwisant? Tylko oni sprawiaja wrazenie, ze znaja sie wylacznie
    na analizatorze spalin i nic poza tym. A ranka dzis jak sie okazalo nie
    bylo, ma byc jutro. :-)

    >Moze to ta konfiguracja wymusza ciagle krecenie woda?

    No wlasnie... Jednak jak do tej pory wszyscy mowia, ze nie powinno.

    Pozdro.. TK

  • 122. Data: 2009-10-29 18:39:19
    Od: "Marex" <m...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Jacek \Plumpi\ <p...@w...pl> napisał(a):

    > Użytkownik "Maniek4" <b...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Wręcz przeciwnie :)
    > Podłogówkę zasilasz wodą o stałej temperaturze i stałym przepływie, która
    > nie jest w stanie ogrzać pomieszczeń do wymaganych temperatur. Taką
    > temperaturę uzyskujesz stosując mieszacz lub też zasilając podłogówkę
    > powrotem z grzejników. Natomiast grzejniki zasilasz wyższą temperaturą
    > wprost z kotła i tu możesz użyć zaworów termostatycznych lub tarmostatu
    > pokojowego, który steruje grzejnikami.

    Zgadzam się, taki uklad ogrzewania pobocznych pokoi(na dwóch
    kondygnacjach) działa u mnie od
    ponad 12 lat.W kazdym pokoju na grzejniku zawory termostatyczne trzymają
    indywidualne nastawy, chociaż otrzymują wodę o jednakowej temp.( tez ze
    sterowania pogodowego)Nie mam co prawda podłogówki, ale układ otwartych
    pomieszczeń głównych w domu( coś zdaje sie podobnego jak ma Maniek4 - i tu
    też są grzejniki, ale doswiadczalnie skryzowałem im zawory(głowice są tu
    niepotrzebne!) i utrzymują mniej wiecej stała temperaturę(nie jest idealnie
    równa temperatura, bo otwarte pomieszczenia są na 2 poziomach)W swoim czasie
    wazne było empiryczne dobranie krzywej grzewczej dla domu, na sterowniku i
    nie "wywijanie" tym parametrem.Dalej mozna sobie zmieniać temp.wody w kotle,
    na zasilaniu,itp. Zastanawia mnie podawana przez przedmowców alarmującym
    tonem okoliczność, że
    pompy pracują prawie non stop. Nie bardzo sobie wyobrażam jak w ukladzie
    wymuszonej cyrkulacji w cieńkich rurkach mogłyby nie pracować w okresie
    zimowym. U mnie pompa cyrkulacyjna c.o.pracuje na 1wszym biegu cały okres
    grzewczy.Pompa ładująca C.w.u włącza się w razie potrzeby ale to inny temat.
    Jak w układzie więcej niż jednej kondygnacji budynku i cieńkich rur
    zasilajaco-powrotnych opłaca się stosować okresowe załączanie pomp(y)??

  • 123. Data: 2009-10-29 18:50:18
    Od: Rentier <f...@g...com>

    Maniek4 pisze:
    :

    > Zlacze bus? Do tego podlacza sie sterownik o ktorym pisalem zamiast
    > termostatu pokojowego.

    Owszem, ale żeby kocioł wiedział,że BUS trzaby zmostkować 3i 4 oraz 5 i 6.Tak mi
    wynika z kwitów

  • 124. Data: 2009-10-29 18:53:50
    Od: Rentier <f...@g...com>

    Maniek4 pisze:
    > Użytkownik "Jacek "Plumpi"" <p...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Powtorze specjalnie dla Ciebie Jacku: DeDietrich MCR 24.
    >
    > Pozdro.. TK

    To przy okazji: naciskając 3 krotnie plus masz temp. cwu?
    Chyba,że masz wybajerzony ekranik;-)
    Powinno być, mam tylko kreski i szkopuł, czy coś nie jest uwalone...

  • 125. Data: 2009-10-29 19:53:54
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "Marex" <m...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > wymuszonej cyrkulacji w cieńkich rurkach mogłyby nie pracować w okresie
    > zimowym. U mnie pompa cyrkulacyjna c.o.pracuje na 1wszym biegu cały okres

    Kociol tez Ci chodzi caly czas? Moja pompa chodzi tylko troche dluzej niz
    kociol, a kociol wlacza sie raz na jakis czas.

  • 126. Data: 2009-10-29 21:23:54
    Od: "Marex" <m...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Ghost <g...@e...pl> napisał(a):

    > Użytkownik "Marex" <m...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości

    > Kociol tez Ci chodzi caly czas? Moja pompa chodzi tylko troche dluzej niz
    > kociol, a kociol wlacza sie raz na jakis czas.

    Oczywiscie , że kocioł włącza sie tylko wtedy gdy spadnie temp.wody
    ponizej dolnego ustawionego swojego minimum.Pompa natomiast wyłaczy sie
    dopiero gdy temp.zewnętrzna jest mniejsza od ustawionej -wewnętrznej=20 oC o
    10C ( czyli wzrosnie na dworze do +10 C),( u mnie obecnie przy 1C, ok.35 oC
    poza mieszaczem,- na zasilaniu.Na kotle jest ustawiona w przedziale 56 -
    68oC.Kocioł nie jest kondensacyjny.

  • 127. Data: 2009-10-29 21:28:15
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

> [...]
    > oC
    > poza mieszaczem,- na zasilaniu.Na kotle jest ustawiona w przedziale 56 -

    Pytanie po co ona caly czas kreci? I dlaczego akurat taki warunek
    wylaczenia?

  • 128. Data: 2009-10-29 23:09:00
    Od: "Marex" <m...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Ghost <g...@e...pl> napisał(a):

    > Użytkownik "Marex" <m...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości

    > Pytanie po co ona caly czas kreci? I dlaczego akurat taki warunek
    > wylaczenia?

    Kręci caly czas, bo ma rozprowadzać wodę- tylko tak widzą to serwisanci,
    których nieco też męczyłem pytaniami. A ustawiony (jeden z wielu mozliwych)
    progów wyłączania , bo tak poradzili by było ekonomiczne i skuteczne zarazem.
    Oczywiscie mozna obniżyć /podwyższyć progi wyłaczania pompy, ale ekonomika
    i dzialania się sprawdza od lat. Więc, po co ...ruszać ? Pozdrawia~M

  • 129. Data: 2009-10-30 00:52:13
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "Rentier" <f...@g...com> napisał w wiadomości
    > Maniek4 pisze:
    > :

    > Owszem, ale żeby kocioł wiedział,że BUS trzaby zmostkować 3i 4 oraz 5 i
    > 6.Tak mi wynika z kwitów

    Ja nic nie mostkowalem, moze czegos nie doczytalem i przez to te pompy
    ciagle chodza. Jutro sprawdze za Twoja uwaga. Nie mniej jednak nie da sie
    podlaczyc dwoch termostatow, czy jednego razem z oddzielnym sterownikiem
    pogodowym dla dla dwoch obiegow. Nie ma zatem mozliwosci sterowania
    rownolegle dolem i gora w moim przypadku jak sugerowal Ghost. A zworki
    sprawdze jak tylko zajade na budowe.

    Pozdro.. TK

  • 130. Data: 2009-10-30 00:59:30
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

> [...]

    > dopiero gdy temp.zewnętrzna jest mniejsza od ustawionej -wewnętrznej=20 oC

    Po pierwsze, nikt nic alarmujacego nie pisze a jedynie trzymamy sie
    instrukcji dostarczonej ze sterownikiem, gdzie jak wol jest napisane o
    wylaczonym ogrzewaniu i trybie antyzamrozeniowym. Wniosek taki, ze pompa nie
    pracuje caly czas. To w skrocie. Kolejna sprawa jest taka, ze u Ciebie pompa
    wylacza sie przy +10C na zewnatrz a u mnie nie.

    Pozdro.. TK