  • 41. Data: 2009-10-26 22:30:55
    Temat: Re: Rozgrzalem podlogowke.
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    news:2213b529-de6f-45ff-b764-df7e025f6957@k17g2000yq
    h.googlegroups.com...
    On 26 Paź, 23:15, "Ghost" <g...@e...pl> wrote:

    >Czyli rozumiem, ze 95% posiadaczy podlogowek udalo sie zbiec
    >okolicznosci, ze im to dziala ? ;) Bo zdecydowana wiekszosc chodzi
    >tylko i wylacznie sterowana pogodowo + wyregulowana na rotametrach.

    Poczekajmy moze sie ktos wypowie.

    >Malo kto stosuje regulacje indywidualna pokojowa (w kazdym pokoju
    >termostat). Generalnie moj "projekt" jest wrecz debilnie prosty w
    >dzialaniu - moze wyjasnij z punktu widzenia fizyki co jest wedlug
    >Ciebie niewykonalne ?

    Byc moze spora bezwladnosc podlogowki zmniejsza niektore efekty, ale tak
    pierwsze z brzegu:
    - za dnia sciany, ale niektore i wsposob zmienny, masz dogrzewane sloncem,
    noca juz nie
    - dodaj wiatry i inne takie i juz masz ciekawiej
    - od srodka masz ludzi - wchodza wychodza
    - zamykanie otwieranie okien/drzwi - nawet zaslony maja swoj udzial.

    Dlugo by mozna. Oczywiscie nie kazdy wymaga komfortu temperaturowego, ani
    nie kazdy liczy koszty.

  • 42. Data: 2009-10-26 22:31:10
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

> [...]
    > sterownikami pokojowymi (a same pompy beda braly ogrzana wode z bufora
    > 1000l :). Troche to bedzie kosztowac (3 x pompy ~750 pln, 3 x
    > sterowniki pokojowe ok 600 pln) ale wydaje mi sie konieczne, z uwagi
    > na bardzo rozne zapotrzebowanie pieter na cieplo.. Poki co wrzuce
    > tylko jedna pompe i sprobuje to wyregulowac na samych rotametrach, z
    > tylko jednym czujnikiem temp. w jakims "reprezentatywnym"
    > pomieszczeniu. Jak sie uda to temat oleje. Jak nie to wezme sie za
    > rozbudowe :)

    > Aha - zeby nie bylo niejasnosci - mam 100% podlogowki w domu :)

    No proszę jaki kasiasty gość :)
    Pompy, bufory 1000l , rotametry, regulatory pokojowe ....
    Tylko po co sobie tak utrudniasz życie ?
    Dlaczego nie rozbisz tak jak się to robi z użyciem RTL-i ?
    Ustawiasz wtedy w każdym pokoju temperaturę taką jaką chcesz bez
    kombinowania z cąłą tą wielką automatyką, która narobi Ci więcej problemów
    niż sobie myślisz.
    Bufory ? Po co Ci to ? Podłogówka jest olbrzymim buforem i nie ma potrzeby
    dokładać dodatkowych, rdzewiejących zbiorników.
    Rotametry - całkowity "przerost formy nad treścią". RTL-e zadbają o to, zeby
    temperatura podłogi, a zarazem w pomieszczeniu była taka jaką chcesz.
    Pompy ? Po co mają żreć tyle prądu ? Jak chcesz wyłączać ogrzewanie na
    poszczególnych obwodach to załóż zwykłe zawory kulowe.
    Do tego regulator pogodowy i wszystko będzie hulało jak ta la la :D

  • 43. Data: 2009-10-26 22:38:08
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 26 Paź, 23:30, "Ghost" <g...@e...pl> wrote:

> [...]
    > pierwsze z brzegu:
    > - za dnia sciany, ale niektore i wsposob zmienny, masz dogrzewane sloncem,

    Wiem wiem. Ale podlogowka ma jeszcze inna zalete - im wyzsza
    temperatura w srodku, tym grzejnik (ten sam, rozgrzany do takiej samej
    temperatury) jest slabszy! W bardzo dobrze izolowanym domku gdzie
    temperatura czynnika, a wiec i samej podlogi jest niska - ryzyko
    przegrzania jest minimalne.

    > - dodaj wiatry i inne takie i juz masz ciekawiej
    > - od srodka masz ludzi - wchodza wychodza
    > - zamykanie otwieranie okien/drzwi - nawet zaslony maja swoj udzial.

    Nie no - jasne. Ja tez nie chce chodzic z termometrem elektronicznym z
    dokladnoscia do tysiecznego stopnia i mierzyc temperatury:) Nie jestem
    az tak wymagajacy ;-) Wystarczy mi, ze w sypialni bedzie "troche"
    chlodniej, a w lazienkach "troche" cieplej. Tak zreszta mam policzony
    projekt, tak zageszczone odpowiednio rurki i do tego wszystkiego
    odpowiednio przeliczone przeplywy w l/min w danej petli. Ba, nawet mam
    wyliczone konkretne nastawy dla zaworow. Dlatego tez napisalem, ze
    sterowanie *indywidualne* w pokojach nie ma sensu - tj. sterowanie
    gdzie w kazdym pokoju jest termostat ktory steruje silownikami na
    zaworach swojej/swoich petli. To dokladnie to samo co wstepne
    kryzowanie w standardowej instalacji grzejnikowej :) Mozesz ustawic
    tak, ze mimo ustawienia wszedzie na "3" - w jednym pokoju bedzie
    zimniej, a w innym cieplej..

    > Dlugo by mozna. Oczywiscie nie kazdy wymaga komfortu temperaturowego, ani
    > nie kazdy liczy koszty.

    Ja licze koszty i dlatego chce moc obnizac temperature w np. piwnicy
    niezaleznie od pozostalej czesci domu - i tu fizyka mi nie
    przeszkadza ;)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 44. Data: 2009-10-26 22:42:53
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    h.googlegroups.com...
> [...]

    > zaworach swojej/swoich petli. To dokladnie to samo co wstepne
    > kryzowanie w standardowej instalacji grzejnikowej :)

    No ale jednak, procz kryzowania stosuje sie termostaty. Kryzowanie jest
    dlatego, ze termostat sterujacy kotlem jest jeden. Ma ono zadanie dac szanse
    pozostalym pomieszczeniom nagrzac sie rownie szybko co temu sterujacemu
    kotlem.

    > Mozesz ustawic
    > tak, ze mimo ustawienia wszedzie na "3" - w jednym pokoju bedzie
    > zimniej, a w innym cieplej..

    Owszem, kryzowanie mozna skutecznie spartolic.

  • 45. Data: 2009-10-26 22:52:02
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 26 Paź, 23:31, "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl> wrote:

    > No proszę jaki kasiasty gość :)

    Gdzietam - liczac roznice miedzy tym co ja wydam, a tym co wyda sasiad
    to i tak bede mial ok. 15k w kieszeni, a sasiad wyposazenie bedzie
    mial ubooogie ;) Widzisz - to jest tak jak z elektryka - tez moglbys
    napisac jaki ze mnie bogaty fagas bo se kupil Fateka do sterowania
    lampkami za 3k pln i ze 3km kabla! Tyle, ze mnie ta instalacja tez
    wyszla polowe taniej niz instalacja "tradycyjna" wykonana u sasiada
    przez elektryka ;-)) I dlatego chce zaszalec i zrobic *troche*
    bardziej zaawansowana wersje kotlowni :)

    > Pompy, bufory 1000l , rotametry, regulatory pokojowe ....

    No daj spokoj - bufor 1000l to 1,5k pln, rotametry byly
    "gratis" (haha) w rozdzielaczach, ktore kupilem (btw. 1,5k pln za trzy
    rozdzielacze - z zaworami term., rotametrami, odpowietrznikami,
    spustami i zaworami to niby duzo? ;) Ja uwazam, ze taniocha :)

> [...]
    > Ustawiasz wtedy w każdym pokoju temperaturę taką jaką chcesz bez
    > kombinowania z cąłą tą wielką automatyką, która narobi Ci więcej problemów

    Jest jeden szkopul. Licznik DWUTARYFOWY! :) Tak to bym sobie mogl
    zrobic jakbym ogrzewal gazem, weglem, czy czymkolwiek innym, czego
    cena nie zalezy od pory dnia :) Jakby mi sie miala pompa czy piec
    elektryczny (ktorym bede grzal pierwsze 2-3 miesiace) wlaczac w I
    taryfie (a tak by istotnie bylo, bo prosty zawor termostatyczny nie
    patrzy na pore dnia) to juz po pierwszym sezonie grzewczym bede w
    plecy tyle, ze moglbym jeszcze ze dwa razy wiecej bajerow upchac w tej
    kotlowni ;)

    > Bufory ? Po co Ci to ?

    Z dwoch wzgledow:
    1. Wydluza (znaaacznie) bezawaryjny czas pracy sprezarki w pompie
    ciepla, pozwalajac jej pracowac w dluzszych cyklach.
    2. Bede mial tez dodatkowy piec elektryczny ktory bedzie m.in.
    dogrzewal CWU, a takze w razie awarii przejmie role glownego
    dostarczyciela ciepla. Chce to miec wszystko spiete na tip top zeby
    ew. awaria pompy nie wplynela w zaden sposob na dzialanie ogrzewania.
    Nie mam zamiaru pluc lodem i pozyczac od wszystkich sasiadow pozniej
    farelek :-) Bufor to najchetniej dalbym jeszcze wiekszy ale nie ma
    technicznych mozliwosci zeby go tam wstawic (ze trzy otwory drzwiowe
    po drodze ~90cm :)

> [...]
    > temperatura podłogi, a zarazem w pomieszczeniu była taka jaką chcesz.

    Tyle ze za cene jednego RTLa mam rotametry na wszystkie obiegi :)

    > Pompy ? Po co mają żreć tyle prądu ?

    Przy rozbiciu na dwie lub trzy osobne petle - wszystkie moga chodzic
    na I biegu. Przy czym np. ta od piwnicy bedzie wtedy wlaczac sie
    bardzo sporadycznie. Wlasnie niepotrzebne pchanie na wyzszym biegu
    wody w obiegach, w ktorych nie jest ona potrzebna to generowanie
    strat :)

    > Jak chcesz wyłączać ogrzewanie na
    > poszczególnych obwodach to załóż zwykłe zawory kulowe.

    Ale reczny zawor kulowy mi sie sam na czas nie otworzy, a ja
    zapomne :)))

    > Do tego regulator pogodowy i wszystko będzie hulało jak ta la la :D

    Owszem bedzie - ale z punktu widzenia pompy ciepla - wyjatkowo
    nieekonomicznie i drogo :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 46. Data: 2009-10-26 22:56:28
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    .googlegroups.com...
> [...]

    >lampkami za 3k pln i ze 3km kabla! Tyle, ze mnie ta instalacja tez
    >wyszla polowe taniej niz instalacja "tradycyjna" wykonana u sasiada

    Znow mnie zaciekawiles - jakim sposobem te oszczednosci?

    >Owszem bedzie - ale z punktu widzenia pompy ciepla - wyjatkowo
    >nieekonomicznie i drogo :)

    I tu sie chyba wszyscy z Toba rozna w opinii ;-)

  • 47. Data: 2009-10-26 23:03:24
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    wiadomościnews:ebf49d69-1a2d-4788-83ef-d20d5dfcd339@
    k4g2000yqb.googlegroups.com...

    > Znow mnie zaciekawiles - jakim sposobem te oszczednosci?

    Nie wiem - spytaj sasiada.. Za rozlozenie podlogowki na 300m2 i
    materialami w postaci rurek, skrzynek podtynkowych, rurek
    doprowadzajacych rozdzielacz <> kotlownia, BEZ styropianu (tzn. bez
    materialu - styropian dostarcza wlasciciel), z folia, spinkami i calym
    tym drobnym barachlem najnizsza wycene jaka sasiad dostal to 33k pln.
    Ja rozkladam sam na 360m2 i material mnie wynosi gora 15k pln, czyli
    nawet wiecej mam w kieszeni ;) Skad roznice ? Nie wiem, moze u sasiada
    rozloza bez policzenia i projektu rozstaw co 10cm i zuzyja 10 x tyle
    rurki co potrzeba? Nie wiem. Wiem tylko jakie sa fakty - ile ja
    wydalem na materialy i jakie sa lokalne stawki za to :)

    > I tu sie chyba wszyscy z Toba rozna w opinii ;-)

    A ja mysle ze wlasnie tu jest ta granica, przy ktorej pompa ciepla
    JEST lub NIE JEST oplacalna, a takze granica w roznicy sterowaniem
    systemow standardowych, a np. pompa ciepla :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 48. Data: 2009-10-26 23:11:16
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

> [...]
    > rurki co potrzeba? Nie wiem. Wiem tylko jakie sa fakty - ile ja
    > wydalem na materialy i jakie sa lokalne stawki za to :)

    Tyle, że sąsiad może mieć ciepło i ekonomicznie, a Ty będziesz się bujał z
    automatyką, z awariami sprzętu :)
    Ja przypuszczam, że chodzi o lepsze materiały. Poza tym Ty nie liczysz
    swojej rozbocizny, a sąsiad sam sobie nie będzie robił.

  • 49. Data: 2009-10-26 23:18:44
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 27 Paź, 00:11, "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl> wrote:

    > Tyle, że sąsiad może mieć ciepło i ekonomicznie, a Ty będziesz się bujał z
    > automatyką, z awariami sprzętu :)

    Nie sadze :) Tak naprawde to moja "automatyka" jest tak prosta, ze tu
    nie ma sie co popsuc :-) No niestety nie mam czasu zeby narysowac
    jakis schemat, a pisac to "se moge" ;)

    > Ja przypuszczam, że chodzi o lepsze materiały.

    Nie wiem co tu mozna uzyc lepszego. Pexa mam markowego Wavina, rury od
    rozdzielacza glownego do rozdzielaczy na kondygnacje z PP STABI
    (bulilem za nie kosmiczne pieniadze), rozdzielacze? Tu sie nie ma co
    popsuc, mimo to kupilem "full" zestaw z rotametrami i wkladkami term.
    Pompy beda grundfosa, w tej cenie co licze mam jeszcze kupiony
    reduktor do wody honneywella za 250 pln. Nie oszczedzalem w kazdym
    razie na jakosci materialow, nigdy tego nie robie :)

    > Poza tym Ty nie liczysz
    > swojej rozbocizny, a sąsiad sam sobie nie będzie robił.

    Ot co, tu jest najwiekszy zysk. I za ten zysk wlasnie chce sobie
    wyposazyc porzadnie kotlownie, bo jest dokladnie na odwrot jak piszesz
    -> ja jestem wlasnie za biedny, zeby na tym etapie oszczedzac :)
    Szczegolnie na ogrzewaniu, ktore to stanowi w pozniejszym czasie chyba
    najwiekszy procent jezeli chodzi o utrzymanie domu.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 50. Data: 2009-10-26 23:26:12
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 27 Paź, 00:11, "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl> wrote:

    > Tyle, że sąsiad może mieć ciepło i ekonomicznie, a Ty będziesz się bujał z
    > automatyką, z awariami sprzętu :)

    To jeszcze powiem jak to sasiad mial full wypas jak mu instalacje
    wodna zrobili za 4k pln. Taki wypas mial ze przyszedl pozyczyc odemnie
    zgrzewarke i 3 tygodnie po fachowcach poprawial, a w zasadzie robil od
    nowa, cala instalacje - nie wiem ile w sumie wydal bo musial kupowac
    wiekszosc rurek jeszcze raz - przy czym fachowcy uzywali rurek US
    METRIX ktore jak pewnie wiesz naleza do najtanszej dostepnej
    marketowej chinszczyzny :) A ja (pewnie dlatego ze jestem bogaty gosc
    jak mowisz;) polozylem sobie cala instalacje na rozdzielaczach, na
    pexach Wavina, z mozliwoscia nawet przymykania cyrkulacji oddzielnie
    na kazdym obiegu cieplej wody.. Poszlo mi 300mb rury i w sumie wydalem
    na materialy... 1,5k pln :)

    Wiec zaleznosc wydanej kasy do bezawaryjnosci i jakosci wcale nie jest
    liniowa, czasem nawet ta funkcja sie odwraca ;)

    BTW. Wiem, ze sam jestes instalatorem i zebys mnie zle nie zrozumial -
    wiem i uwazam, ze za dobra robote trzeba dobrze zaplacic... LUB zrobic
    ja samemu :))) Ze ja mam taka mozliwosc to z niej korzystam.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.