  • 20. Data: 2022-08-31 23:59:53
    Temat: Re: Roznicówka przy basenie
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik heby h...@p...onet.pl ...

    > Zgadza się, ale w tym wypadku (ucieczka do ziemii) róznicówka w
    > rozdzielni też *prawdopodobnie* zadziała, tylko w momencie
    > rażenia, a nie wcześniej.

    Na tej czesci domu nie ma roznicówki w rozdzielni, tylko bezpiecznik.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Cytaty zostały pocięte tendencyjnie,

  • 22. Data: 2022-09-01 01:29:21
    Od: yabba <...@...pl>

    W dniu 31.08.2022 o 06:59, Budzik pisze:
> [...]
    > pompa działała normalnie - działo się tak tylko 1 dzien.
    > Nastepnym razem to samo przy dotknieciu wody w basenie i pompie
    > zanurzeniowej - znów tylko raz.
    >
    > Co prawda nigdy nie wchodzimy do basenu jak jest załączone jakies
    > urzadzenie ale chciałbym dołozyc roznicówke, która jak rozumiem,
    > zabezpieczy takie sytuacje?
    >
    > Pytanie czy zeby zrobic roznicówke, nalezy koniecznie zrobić
    > uziemienie?
    >
    > W wiekszosci domu za uziemienie robi przewód N, czy tutaj nie mozna
    > zrobic tak samo ze przewód PE pojdzie obok roznicówki i gdzies dalej

    Jakiego podłączenia wymaga ta pompa?
    L+N czy L+N+PE?

    Jaką masz sieć zasilającą dom? TNC czy TT?

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 23. Data: 2022-09-01 09:40:40
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .08.2022 o 19:29 WS <L...@c...pl> pisze:

    > Oczywiście przerobić można wszystko, ale było "Do ogrodu mam pociągniety
    > przewód L+N." czyli zakładam, że wymiana przewodu nie wchodzi w grę, a
    > przepisowych 10/16mm2 pewnie nie ma...
    > a w takiej sytuacji tą różnicówke najprościej wsadzić przy gniazdku,
    > czyli tam rozdzielić...

    Nie przy gniazdku tylko w istniejącej rozdzielni - to jest najprostsze i
    najpewniejsze rozwiązanie.
    Jeśli ma warunki to można w rozdzielni zrobić siec TN-S. Czyli rozdzielić
    PEN, uziemić PE (fizycznie to będzie uziemiony zacisk PEN. Przed B20,
    który ma, wstawić różnicówkę i do tej wydzielonej sieci podpiąć obwód
    pompy basenowej, na kablu który ma. Zakładam że to jest 3 x 2,5 o długości
    15m. Jak jest 2 x 2,5 to będzie oczywiście do wymiany.
    Czyli pozostała stara instalacja do innych obwodów zostaje jak jest.
    Wszystko oczywiście pod warunkiem, że sieć jest TN-C.

    TG

  • 24. Data: 2022-09-01 10:03:57
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .08.2022 o 23:59 Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>
    pisze:

    > Co własciwie sprawdza roznicówka badajac czy prad na wejsciu i na
    > wyjsciu sie zgadza?

    Za pomocą przekładnika wykrywa różnicę prądów fazowych, płynący prąd
    tworzy strumień magnetyczny, przy L i N mamy dwa strumienie, które się
    nawzajem znoszą, ich suma wynosi zero. Jak różnica rośnie (bo jest upływ
    do ziemi i jeden strumień jest większy od drugiego) to po przekroczeniu
    zadanego prądu (wynikającego z typu różnicówki) następuje rozłączenie
    obwodu. Fizycznie, w najprostszym przypadku to ten wyindukowany prąd
    upływu zasila cewkę stycznika, który rozłącza obwód.

    TG

  • 25. Data: 2022-09-01 10:14:20
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-08-31 o 23:59, Budzik pisze:
    > Użytkownik heby h...@p...onet.pl ...

    > Na tej czesci domu nie ma roznicówki w rozdzielni, tylko bezpiecznik.

    No to ją załóż, przepuść oba przewody przez nią. Sprawdź później
    działanie np małą (15-40W) żarówką.

    --
    Janusz

  • 27. Data: 2022-09-01 17:59:51
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik yabba ...@...pl ...

    > Jakiego podłączenia wymaga ta pompa?
    > L+N czy L+N+PE?

    Wtyczka z bolcem wiec zakładam ze wymaga PE

    > Jaką masz sieć zasilającą dom? TNC czy TT?

    W wiekszosci domu mam instalacje dwuzyłowa. Na ogrodzie rowniez
    dwuzyłowa. Podłaczajac gniazdko z bolcem, bolec podłączam pod N.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Życie ma to do siebie, że nie można go powtórzyć."

  • 26. Data: 2022-09-01 17:59:51
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Tomasz Gorbaczuk g...@a...pl ...

> [...]
    > różnicówki) następuje rozłączenie obwodu. Fizycznie, w
    > najprostszym przypadku to ten wyindukowany prąd upływu zasila

    A jaka roznice dla roznicówki ma to czy bolec z gniazdka jest
    podłączony do uziemienia czy do N ale juz za roznicówka? Odległosc ma
    znaczenie?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Życie nie jest ani lepsze, ani gorsze od naszych marzeń.

  • 28. Data: 2022-09-01 18:06:04
    Od: a a <m...@g...com>

    On Thursday, 1 September 2022 at 17:59:54 UTC+2, Budzik wrote:

    to przeczytaj i naum się
    i przestan zawracac dópę

    https://groups.google.com/g/pl.misc.budowanie/c/p4JK
    ScZfhk8

    Bezpieczeństwo elektryczne na domowym basenie
    Subscribe

    12:08 (6 hours ago)

    Nie pływaj z wstrząsami: Bezpieczeństwo elektryczne w basenach, spa i jacuzzi

    Podziel się:

    Udostępnij to na Facebooku
    Udostępnij na Twitterze
    Kopiuj link

    Kopiuj link

    Na czym polega problem?

    Od 2002 roku CPSC wie o 33 wypadkach śmiertelnych związanych z porażeniem prądem w
    basenach i spa.
    Incydenty związane z porażeniem prądem w basenach i spa, 2002-2018*

    Rok Incydenty związane z obrażeniami/śmiercią Obrażenia Śmierć

  • 29. Data: 2022-09-01 18:10:02
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .09.2022 o 17:59 Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>
    pisze:

    > Użytkownik Tomasz Gorbaczuk g...@a...pl ...

    > A jaka roznice dla roznicówki ma to czy bolec z gniazdka jest
    > podłączony do uziemienia czy do N ale juz za roznicówka? Odległosc ma
    > znaczenie?

    Dla różnicówki to żadna różnica.
    Ale takie coś jest zabronione - przy upływie prądu, róznicówka rozłącza
    oba bieguny - w tym wypadku rozłączy też przewód PEN, czyli nie będzie
    uziemienia na bolcu.

    TG

  • 30. Data: 2022-09-01 19:06:57
    Od: WS <L...@c...pl>

    czwartek, 1 września 2022 o 18:10:05 UTC+2 Tomasz Gorbaczuk napisał(a):

    > Dla różnicówki to żadna różnica.
    > Ale takie coś jest zabronione - przy upływie prądu, róznicówka rozłącza
    > oba bieguny - w tym wypadku rozłączy też przewód PEN, czyli nie będzie
    > uziemienia na bolcu.

    brak uziemienia to jedno, ale zerowanie za różnicówką na 99,99% będzie ją wywalało
    jeśli np. urządzenie (pompa) będzie stała na ziemi (nie izolatorze). Część prądu
    pójdzie w ziemię z pominięciem różnicówki, czyli wykryje(zgodnie z prawdą)
    upływność...