  • 1. Data: 2011-05-31 07:46:05
    Temat: Rura PE czarna - sposób łączenia
    Od: wolim <w...@i...pl>

    Witam.
    Przymierzam się do montażu systemu nawadniania trawnika. Chcę to
    zrobić na rurach PE 20 czarnych.
    Zauważyłem, że są dwa systemy łączenia - kształtki nakręcane i
    wciskane.

    Który system jest prostszy w montażu, który jest lepszy (trwalszy,
    bardziej szczelny).

    Czy do kształtek wciskanych potrzebna jest jakaś zgrzewarka jak przy
    PP? Jak toto się łączy, bo chyba nie wystarczy po prostu wcisnąć
    (szczelność!)???

    W sumie bardziej by mi pasowały te wciskane, bo są mniejsze i chyba
    tańsze...

    Pozdrawiam,
    MW

  • 2. Data: 2011-05-31 08:11:14
    Temat: Re: Rura PE czarna - sposób łączenia
    Od: "Gejzero SQ3OGX" <g...@p...onet.pl>

    Użytkownik "wolim" <w...@i...pl> napisał w wiadomości
    m.googlegroups.com...
> [...]

    >(szczelność!)???

    >W sumie bardziej by mi pasowały te wciskane, bo są mniejsze i chyba

    Nie wiem ile w tym prawdy ale moje odczucia są takie że te systemy wciskane
    to raczej nadają się do lini kroplującycch i systemów za reduktorem
    ciśnienia.
    Ja robiłem system zraszaczy do trawnika i korzystałem z tego co było w
    sklepie hydraulicznym, z uwagi że nie było rury 20 to wziąłem PE 25
    niebieską i całość skręcałem normalnymi złączakmi do tych rur. Ja mam
    ciśnienie na hydroforze ustawione na max 3,4 bara także nie wiem jak by się
    zachowywały połączenia wciskane. Choć podczas kopania u jednego "klienta"
    udało mi się przeciąć taki wąż z wcisaknymi złączkami i powiem szczerze że
    ciężko było taką złączkę rozłączyć.
    Co do szczelności to póki się wąż nie rozłączy tak że woda zacznie się lać
    pełnym strumieniem a tylko leca jakieś krople to chyba nie powinno w niczym
    przeszkadzać :) w końcu chodzi namo podlewanie.

    Pozdr. Gejzero

  • 3. Data: 2011-05-31 09:14:36
    Od: atri <p...@g...com>

> [...]
    >
    > Czy do kształtek wciskanych potrzebna jest jakaś zgrzewarka jak przy
    > PP? Jak toto się łączy, bo chyba nie wystarczy po prostu wcisnąć

    Zdecydowanie polecam system wciskany - z zaciskaniem plastikową opaską
    jako dodatkowe zabezpieczenie. Ja u siebie dla ułatwienia pracy
    używałem palnika do rur miedzianych, delikatne rozgrzanie węża pomaga
    wciskać złączki na maksa, potem tylko opaska i gotowe. System działa
    już 5 lat i jest ok, najważniejsze w systemie to pamiętać o
    przedmuchaniu powietrzem przed zimą i usuniecie jak największej ilości
    wody.

    pozdrawiam
    PZN

  • 4. Data: 2011-06-01 05:15:47
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "wolim" <w...@i...pl> wrote:
> [...]
    > zrobić na rurach PE 20 czarnych.
    > Zauważyłem, że są dwa systemy łączenia - kształtki nakręcane i

    Po pierwsze unikaj kształtek. Jedno kolano 90* czy trójnik, daje taki opór jak
    20m węża. Po drugie, jakich zraszaczy zamierzasz użyć? dla statycznych 20mm rura
    to nieco za mało przy odległościach 40-50m od źródła. Po trzecie, złączki
    wciskane do środka (chyba o takie Ci chodzi) zmniejszają światło rury.
    Jeśli chodzi o podłączenie zraszaczy, to najtaniej jest użyć opasek na rurę z
    gwintem np. 3/4". Cena na allegro to ok. 2-3zł vs. 6-9zł za trójnik typu
    "nakręcany".
    No i cena rur: już pisałem w innym wątku, że w casto są PE25 za 1,48zł/mb.
    Trochę trudniej się układa, trochę przekroju zabiera ścianka (efektywnie to rura
    ma ok. 20mm) ale sztywna rura ma swoje zalety.

    --
    Bartek