  • 51. Data: 2022-01-21 13:00:47
    Temat: Re: Skraplająca się para wodna na ramach okien
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 21.01.2022 10:46, Marek wrote:
    > Ale moment, nie rozumiemy się. Okna mają regulację docisku, można tak
    > ustawić aby była lekka nieszczelność ale nie chcemy tego bo to jeszcze
    > bardziej ochłodzi ramę i spowoduje roszenie.

    Jeżeli nie zrobisz szpary na tyle dużej żeby poza zimnem wiało także
    powietrze z zewnątrz to faktycznie będzie ciągle mokro.

    Daj spokój z tymi ustawieniami i po prostu przewietrz.

    > Wątek jest o tym czemu rama zimna i czy to normalne.

    Normalne, bo za duża wilgotność w domu. Okna masz ok.

    > A ile powinno być?

    Mam dwa higrometry obok siebie, jeden elektroniczny drugi analogowy.
    Jeden pokazuje teraz 30%, a drugi 45%...celuj w coś pomiędzy ;-)

    > Jak chcesz uzyskać mniejszą niż 50% wietrząc, skoro na zewnątrz jest 70%?

    Ogrzewając powietrze które wpada do środka.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 52. Data: 2022-01-21 13:06:24
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 21.01.2022 12:09, Marek wrote:
    > No to skoro rama jest metalowa to nie ma szans by przy -5 na zew i przy
    > +20 wew temperatura ramy była wyższa niż 13. O niższych niż -5 temp. nie
    > wspominając.

    Rama jest na 99% dobrze wykonana. Okna jak i inne elementy sprzedawane
    na rynku muszą spełniać normy co do przewodności cieplnej (a dokładniej
    normę musi spełniać budowany obiekt żeby został odebrany). Skoro więc
    okna montowałeś w 2018 roku i budynek odebrany to bardzo wątpliwe żeby
    tutaj był problem.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 53. Data: 2022-01-21 14:25:38
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 21 Jan 2022 12:24:59 +0100, Mateusz Viste
    <m...@x...invalid> wrote:
    > tej materii jest żadne. Domniemywam jednak, że ta rama to nie jed
    > en
    > blok żelastwa, tylko jakiś fikuśnie zoptymalizowany profil.

    No oczywiście ale co z tego skoro i tak jest zimny.

    --
    Marek

  • 54. Data: 2022-01-21 14:26:49
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 21 Jan 2022 12:34:14 +0100, "Tomasz Gorbaczuk"
    <g...@a...pl> wrote:
    > 60% w pomieszczeniu w zimie to się woda prawie leje po ścianac
    > h.

    Ale taka jest podawana wilgotność optymalna (50-60%) więc dlaczego
    mam ją zmniejszać?

    --
    Marek

  • 55. Data: 2022-01-21 14:27:33
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 21 Jan 2022 13:06:24 +0100, Mateusz Bogusz <m...@o...pl>
    wrote:
    > okna montowałeś w 2018 roku i budynek odebrany to bardzo wątpliwe
    > żeby
    > tutaj był problem.

    A co ma odbiór do tego? Nikt przy odbiorze o okna nie pytał.

    --
    Marek

  • 56. Data: 2022-01-21 14:30:27
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 21 Jan 2022 10:54:14 +0100, Pete <n...@n...com> wrote:
    > Jak teraz widzę, że masz 55% przy 22°C to nie wierzysz wcale, albo
    > non
    > stop robisz pranie, albo hodujesz boczniaki w domu.

    Po co wietrzyć jak jest wentylacja?
    Przez cały rok nie widziałem nigdy aby wskaźnik pokazał mniej niż
    50%. Skoro literatura podaje, że optymalna wilgotność 50-60% to po co
    mam zmniejszać?

    --
    Marek

  • 57. Data: 2022-01-21 14:40:58
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2022-01-21 o 14:25 +0100, Marek napisał:

    > No oczywiście ale co z tego skoro i tak jest zimny.

    Ja tu podaję tylko fizyczne przyczyny zaobserwowanego zjawiska. Z
    fizyką trudno dyskutować. Pozostaje wybrać jedną z opcji w zależności
    od preferencji osobistych: zmniejszenie wilgotności powietrza
    (wietrzeniem, dogrzewaniem lub osuszaniem), wymiana okien na mniej
    przewodzące albo życie z grzybem.

    Mateusz

  • 58. Data: 2022-01-21 14:48:32
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 21 Jan 2022 12:29:27 +0100, Mateusz Viste
    <m...@x...invalid> wrote:
    > Woda nie znika, ale powietrza przybywa. Tj. zwiększa swoją objętość.

    Przecież ciśnienie jest takie samo na zew i wew ;)

    --
    Marek

  • 59. Data: 2022-01-21 15:05:59
    Od: Pete <n...@n...com>

    Hello, Marek.
    On 21.01.2022 14:30 you wrote:

    > Po co wietrzyć jak jest wentylacja?

    Bo może wentylacja źle działa?

    > Przez cały rok nie widziałem nigdy aby wskaźnik pokazał mniej niż
    > 50%. Skoro literatura podaje, że optymalna wilgotność 50-60% to po
    > co mam zmniejszać?

    Bo to nie jest normalna sytuacja bez dodatkowego nawilżania.
    U mnie w mróz wilgotność spada poniżej 40% i muszę dodatkowo nawilżać bo
    aż w oczy szczypie.

    Bez zrobienia termosu z mieszkania nie ma szans utrzymać 60% w zimie.

    --
    Pete

  • 60. Data: 2022-01-21 15:08:25
    Od: Pete <n...@n...com>

    Hello, Marek.
    On 21.01.2022 14:26 you wrote:

    > Ale taka jest podawana wilgotność optymalna (50-60%) więc dlaczego
    > mam ją zmniejszać?

    Możesz też wymienić okna. Albo okleić ramy okien matą grzewczą.
    Albo poszukać nieszczelności w ociepleniu zewnętrznym.

    --
    Pete