  • 21. Data: 2010-02-09 19:54:25
    Temat: Re: Spadek temperatury w domu o 1 st...
    Od: "wolim" <n...@t...pisz>

    Użytkownik "Ghost" <g...@e...pl> napisał

    > Doloz do srodka akwarium na 1000m3 - bedzie mialo wplyw na wychladzanie?

    Wszystko zależy od tego, jaką będzie miało temperaturę wody.

  • 22. Data: 2010-02-09 20:34:41
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "wolim" <n...@t...pisz> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "Ghost" <g...@e...pl> napisał

    > Wszystko zależy od tego, jaką będzie miało temperaturę wody.

    Ilosciowo, ja pytam jakosciowo o obecnosc wplywu.

  • 23. Data: 2010-02-09 21:01:41
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > Doloz do srodka akwarium na 1000m3 - bedzie mialo wplyw na wychladzanie?

    No wlasnie, pasowalo by dorzucic chocby sciany wewnetrzne.

    Pozdro.. TK

  • 24. Data: 2010-02-09 21:41:10
    Od: "wolim" <n...@t...pisz>

    Użytkownik "Ghost" <g...@e...pl> napisał

    > Ilosciowo, ja pytam jakosciowo o obecnosc wplywu.

    No dobra, powiedzmy, że po głębszym zastanowieniu się - przekonałeś mnie.
    Jakby taki dom wypełnić wodą, to pewnie dużo wolniej by się wychładzał niż
    taki z powietrzem :)

    Ja się zastanawiam jednak nad nieco inną rzeczą. Energia nie bierze się z
    nikąd. Trzeba ją do ścian dostarczyć, żeby potem z niej korzystać - to jest
    jasne. Na czym jednak polega ta akumulacja? Bo dla mnie to trochę
    paradoks... Skoro, dajmy na to, szamot dobrze akumuluje (a właściwie
    kumuluje :)) ciepło, to oznacza, że długo stygnie. Ale skoro długo stygnie,
    to oznacza też chyba, że bardzo wolno oddaje ciepło do otoczenia, co z kolei
    oznacza, że ciężko takim szamotem nagrzać dom - a właściwie ciepło z niego
    płynące powinno być niemal nieodczuwalne :) Przyjmując, teoretycznie, że
    mamy jakiś materiał o super wysokiej akumulacyjności, po nagrzaniu go do
    bardzo wysokiej temperatury, nie powinien parzyć w dotyku - wszak oddaje
    ciepło do otoczenia w znikomej ilości. Oczywiście mowa tu czysto teoretyczna
    o skrajnościach, ale temat wydaje mi się być ciekawy. To dowodzi, że wysoka
    akumulacyjność materiału wcale nie musi być zaletą. Choć być może nie
    pojmuję tego we właściwy sposób :)

  • 25. Data: 2010-02-09 23:04:23
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > płynące powinno być niemal nieodczuwalne :) Przyjmując, teoretycznie, że
    > mamy jakiś materiał o super wysokiej akumulacyjności, po nagrzaniu go do
    > bardzo wysokiej temperatury, nie powinien parzyć w dotyku

    Jak ma nie parzyc?
    Jak nagrzejesz do bardzo wysokiej temp. to te temp. bedzie oddawal taka jaka
    ma i w konsekwencji stygl oddajac coraz mniej, znaczy moc wieksza i
    mniejsza, ale nie pojemnosc.

> [...]
    >dowodzi, że wysoka akumulacyjność materiału wcale nie musi być zaletą. Choć
    >być może nie pojmuję tego we właściwy sposób :)

    Moze ale nie musi. W domu calorocznym, kiedy mieszkasz caly czas,
    bezwladnosc wg. mnie jest zaleta. Dom ani szybko sie nie wychlodzi zima, ani
    latem szybko sie nie nagrzeje. Jak czesto wyjezdzasz na dluzej to odwrotnie
    rzecz biorac bezwladnosc bedzie wada, bo ani szybko sie nie nagrzeje zima,
    ani szybko nie ostygnie latem.

    Pozdro.. TK

  • 26. Data: 2010-02-09 23:14:36
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 8 Lut, 10:26, Ariusz <a...@p...onet.pl> wrote:

    > Czy to dobry wynik?

    Nie napisales jeszcze jakie masz ogrzewanie (grzejniki czy podlogowka)
    a to ma b. duzy wplyw :)

    > Jak to u Was wychodzi, zwłaszcza ciekawi mnie jak wypada mój dom na tle
    > tych ocieplonych.

    Porotherm 25 + 20cm styro, po 24h od wylaczenia pompki od podlogowki
    temperatura spada o ok 1 st C / dobe, przy temp. na zewnatrz tez w
    granicy -5 stC.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 27. Data: 2010-02-09 23:33:13
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 9 Lut, 22:41, "wolim" <n...@t...pisz> wrote:

    > o skrajnościach, ale temat wydaje mi się być ciekawy. To dowodzi, że wysoka
    > akumulacyjność materiału wcale nie musi być zaletą. Choć być może nie
    > pojmuję tego we właściwy sposób :)

    Wysoka akumulacyjnosc domu (grube, ciezkie sciany wewnetrzne, betonowe
    stropy i schody) daje dokladnie taki sam efekt jak grube ocieplenie -
    lagodzi amplitude wahan temperatury wewnetrznej. Tzn. traktuj taka
    sciane, strop jako akumulator ciepla. Im grubsza i ciezsza tym z
    reguly pomiesci w sobie wiecej ciepla, ktore bedzie oddawac w momencie
    wylaczenia ogrzewania (jak wystapi roznica temperatur) lub jak zrobi
    sie na zewnatrz b. cieplo. Taki bufor .. Dokladnie taki sam efekt daje
    grube ocieplenie - lagodzi wahania temperatury w srodku :) Ja poki co
    nie mam zalozonego (lezy i czeka na czas;) czujnika pogodowego i
    steruje "recznie" temperatura zasilania podlogowki i mimo wahan +5 do
    -23st C na zewnatrz, mimo tego ze mi sie nie chce schodzic do piwnicy
    i przestawiam to raz w tygodniu "na oko", mam wahania w srodku domu o
    niecaly 1st C ! (mam termometr z pamieciami min i max). Ostatnio nawet
    analogowy termometr wystawilem na zewnatrz bo myslalem, ze sie zepsul
    - wskazowka stala w miejscu od tygodni :-)

    Ja budowalem dom z mysla o duzej akumulacyjnosci - mam grube betonowe
    stropy (plyty po 16cm), dwie pary ciezkich (po ok. ~2t) betonowych
    schodow i wiekszosc scian to sciany nosne grubosci 25cm. Typowych
    dzialowek mam doslownie tylko pare metrow kwadratowych :) Z 14-tu
    sztuk oscieznic tylko dwie sztuki mam na dzialowke ~14cm, pozostale na
    28cm (co niestety troche mnie po kieszeni szarpnelo bo wszedzie
    chcialem opaskowe ;) Do tego grube ocieplenie (20cm styro sciany i
    25cm porzadna welna w dachu) i po polowie pierwszego sezonu bardzo
    sobie to chwale - wiem, ze dokonalem wlasciwego wyboru :-)

    Jedna jedyna wada tego rozwiazania wyszla po pierwszym odpaleniu CO.
    Dom byl wychlodzony bo jeszcze przed zrobieniem ocieplenia byly
    pierwsze przymrozki i w srodku nierzadko temperatura spadala do 5-8st
    C. Zeby podniesc temperature z 10st C do zwyklej pokojowej musialem
    hajcowac dobre 10 dni "na maksa" :-) Takze taki system sprawdza sie
    wylacznie w calorocznym domu. Taki budowalem wiec wszystko pasuje ;-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 28. Data: 2010-02-10 07:14:00
    Od: Ariusz <a...@p...onet.pl>

    Adam Szendzielorz pisze:

    > Nie napisales jeszcze jakie masz ogrzewanie (grzejniki czy podlogowka)
    > a to ma b. duzy wplyw :)

    Tam gdzie był robiony pomiar jest grzejnik na ścianie pod oknem.

    > Porotherm 25 + 20cm styro, po 24h od wylaczenia pompki od podlogowki
    > temperatura spada o ok 1 st C / dobe, przy temp. na zewnatrz tez w
    > granicy -5 stC.

    Pewnie się to zgadza - prawie na całym parterze mam podłogówkę i
    wyraźnie w pomieszczeniach gdzie jest ta podłogówka z rana jest o wiele
    cieplej - nigdy nie mierzyłem o ile

    Ariusz

  • 29. Data: 2010-02-10 07:40:41
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    h.googlegroups.com...

    >Wysoka akumulacyjnosc domu (grube, ciezkie sciany wewnetrzne, betonowe
    >stropy i schody) daje dokladnie taki sam efekt jak grube ocieplenie -
    >lagodzi amplitude wahan temperatury wewnetrznej.

    Jest jednak sporo roznic - de facto w domu z akumulacja trudniej utrzymac
    kontrole nad kosztami ogrzewania a czesto i komfort.

  • 30. Data: 2010-02-10 08:23:37
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > Jest jednak sporo roznic - de facto w domu z akumulacja trudniej utrzymac
    > kontrole nad kosztami ogrzewania a czesto i komfort.

    Temperatura powietrza w miarę szybko dojdzie do 21stC ale betony dłużej będą
    dochodzić więc na początku cyklu grzewczego i po kazdym słonecznym ciepłym
    dniu czuć od ścian chłód.
    Do rozgrzania betonu trzeba wsadzic sporo energii a zanim się ta kupa betonu
    i ceramiki rozgrzeje minie trochę czasu.
    Jak po nocy przyjdzie słonecznym ciepły dzień to zakumulowana energia okaże
    się że jest bezużytecznie zmagazynowana i zmarnuje się bo wystarczająco dużo
    ciepła otrzymujemy przez okna od słoneczka.