  • 21. Data: 2021-10-02 07:59:48
    Temat: Re: Sterownik do pieca - czym on własciwie steruje?
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Janusz j...@o...pl ...

    > Jakie okna? może jeszcze być strop na piętrze nieocieplony.
    > Piwnica czy fundament ocieplony?
    > Dodałbym grzejników, to obniży temp wody i straty z tym związane.

    Okna pilkington, wymienione kilka lat temu. Nie wiem ilo szybowe.

    Strop ocieplony.
    Piwnicy brak.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Jeżeli wydaje się, że wszystko działa dobrze,

  • 22. Data: 2021-10-02 08:17:14
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-10-01 o 23:10, a a pisze:

    > temperaturą spalin to jest tak, że jak będzie za niska, poniżej 100 C to jest
    szansa, że para wodna będzie się wykraplać w kominie i go zasyfiać wilgocią, gdy
    komin z cegieł.
    > Jak komin wodoodporny czy z wkładem z nierdzewki to będzie ten mokry syf wypływał
    od dołu przez wyczystkę.
    > A jest to toksyczny syf, tlenki azotu w wodzie, kwas węglawy, związki siarki
    >
    > Jak ściana kominowa zewnętrzna, to nawet po roku czernieje z zewnątrz tynk i rośnie
    grzyb z wilgoci

    > Dlatego palenie w piecach kaflowych były zdrowe, bo węgiel spalał się w wysokiej
    temperaturze do białości, bez czarnego czy śmierdzącego dymu nad dachem
    > Dym był wyrzucany wysoko nad dachem domu i nic wokół n ie śmierdziało, ani nie było
    smogu.

    > Dzisiaj się pali oszczędnie i spaliny niskotemperaturowe i para wodna się wykrapla
    już w kominie, a co wychodzi , ma niska temperaturę, szybko ulega wychłodzeniu, bo
    bez pary wodnej i opada wokół domu , jako toksyczne spaliny

    Nie pisz pierdół jak nie masz o tym pojęcia.

  • 23. Data: 2021-10-02 08:35:03
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-10-01 o 22:51, Irokez pisze:

    > Na podstawie czego, jeśli nie ma informacji o temperaturze powietrza?

    Na podstawie temperatury wody na zasilaniu i powrocie. Do kotła powraca
    woda słabo wychłodzona to kocioł zmniejsza moc grzewczą. Jak powracająca
    woda jest mocno wychłodzona to kocioł pracuje wysoką mocą. Ponadto
    kocioł mierzy temperaturę zewnętrzną i pracuje wg tzw. krzywej
    grzewczej. Jak temperatura zewnętrzna jest wysoka to kocioł grzeje niską
    temperaturą i niską mocą. Jak temperatura zewnętrzna jest niska to
    kocioł grzeje wyższą temperaturą i wyższą mocą.

    Sterowniki dedykowane czy też OpenTherm umożliwiają zastąpienie czujnika
    zewnętrznego, a ponadto pozwalają na zwiększenie dynamiki regulacji
    czyli kocioł szybciej może osiągnąć w domu zadaną temperaturę, a przy
    tym utrzymuje ją bardziej stabilnie.

  • 24. Data: 2021-10-02 09:36:04
    Od: ddddddddddddd <d...@f...pl>

    On 02.10.2021 07:35, Uzytkownik wrote:
> [...]
    > zewnętrznego, a ponadto pozwalają na zwiększenie dynamiki regulacji
    > czyli kocioł szybciej może osiągnąć w domu zadaną temperaturę, a przy

    ten OpenTherm to jakiś wspólny standard? Z tego co czytałem wcześniej,
    takie sterowniki do pieców mają opcję ustawiania krzywej grzania - a
    sterownik do mojego pieca nie ma żadnych ustawień - podłączasz go do
    pieca i grzeje według własnego 'widzimisie'. Dlatego też go nie
    kupowałem. Mogę zastosować taki OpenTherm w dowolnym piecu z wejściem na
    czujnik pogodowy?

    Lukasz

  • 25. Data: 2021-10-02 09:36:34
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 01.10.2021 o 12:59, Budzik pisze:
    > Druga pytanie - to stary piec, zapewne niezbyt ekonomiczny.
    > Jakich oszczednosci mozna sie spodziewać wymieniajac go na jakis nowy
    > piec kondensacyjny, nawet na jakis z niższej półki?
    Zacznij od pomiaru temperatury spalin. Im wyższa, tym więcej ciepła
    ucieka kominem. U mnie w podobnym piecu z zamkniętą komorą miałem na
    wylocie 250 st. C. Po wyczyszczeniu nagrzewnicy (wymiennika) mam teraz
    130 st. C. Czyszczenie można zrobić samemu, jak się ma minimum 0,9 ręki
    prawej i jakieś pojęcie techniczne.
    Co do wymiany na kondensacyjny, to musisz sprawdzić, jaka temperatura
    wody w kaloryferach jest potrzebna do zagrzania domu. Jeżeli jest to
    poniżej 50 st. to możesz zyskać, a jak trzeba mieć gorące kaloryfery, to
    nie będzie efektu kondensacji i wymiana kotła nic albo prawie nic nie
    poprawi.
    Jacek

  • 26. Data: 2021-10-02 09:39:18
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-10-01 o 22:22, ToMasz pisze:.

> [...]
    > dać zwykły kocioł i jak najzimiejsze kaloryfery. jeśli jednak masz
    > baniak do nagrzania - zostaje podłogówka albo na serio duuuuuże
    > kaloryfery. Tyle ze przestajemy mówić o optymalizacji, zaczynamy
    > wydawać kasę lub grubą kasę. w mojej okolicy, za flaszkę dostaniesz
    > cynk od pracowników złomu że mają do sprzedania kaloryfer aluminiowy.
    > Nie wiem po ile teraz chodzi aluminium, ale ogólnie za 5 dych masz
    > duży kawał kaloryfera. Taka inwesycja może się zwrócić w przyzwolitym
    > czasie. nowy kocioł to dobre parę tysięcy. jeśli obniżysz rachunki za

    Kolego ToMaszu Twoje myślenie jest błędne.

    W przypadku kotłów niekondensacyjnych zmusza się je do pracy na wysokich
    parametrach tylko po to, aby nie wykraplały się skropliny i żeby nie
    "zabijać" kotła i komina.

    Montując kocioł kondensacyjny, można bez problemu obniżyć temperaturę
    wody CO bez zwiększania ilości czy wielkości grzejników. Dzięki temu
    kocioł kondensacyjny wydłuży cykl pracy i będzie grzał oszczędniej.
    Staranie się o maksymalne obniżenie temperatury wody w CO jest błędem,
    ponieważ dla kotła kondensacyjnego ważna jest temperatura wody na
    powrocie, a nie na zasilaniu.

    Walka o obniżenie temperatury wody w CO jaką sugerujesz może przynieść
    dużo większe straty niż zyski, które Ci się wydaje, że możesz uzyskać.

    Dlaczego tak?

    Ano dlatego, że im chłodniejsza woda w obiegu CO, tym mniejsza będzie
    delta pomiędzy zasilaniem, a powrotem grzejnika.

    Ilość gromadzonej w wodzie energii zależy od:

    - ilości wody w instalacji, a ta jest stała

    - ciepła właściwego wody, które jest stałe

    - od delty czyli różnicy temperatury, a ta zależy od tego jak mocno
    podgrzewasz wodę w kotle

    Wody w grzejnikach nie wychłodzisz poniżej 25-30'C, bo fizycznie nie
    jest to możliwe jak chcesz mieć w domu temperaturę 20-23'C

    Jak obniżysz zasilanie z 60 do 30'C to mocno obniżysz moc grzejników.
    Choć byś 5 czy 10-krotnie zwiększył wielkość grzejników to i tak mocy
    nie zwiększysz, bo cały czas jesteś ograniczony tą temperaturą powrotu,
    której nie obniżysz poniżej temperatury jaką chcesz utrzymywać w domu.
    Wystąpi efekt taki, że grzejniki u góry będą ciepłe, a od dołu chłodne.
    Pieniądze wydane na grzejniki -> wyrzucone w błoto.

    Takie mocne przewymiarowanie grzejników nie dość, że będzie zbędnym
    wydatkiem to spowoduje straty na kotle. Tylko zwiększy taktowanie kotła.
    Zmniejszysz deltę to zmniejszy się też pojemność termiczna układu
    grzewczego. Ponieważ kocioł ma jakąś minimalną moc grzewczą większą od
    zera to kocioł będzie mocniej taktował, a przez to będzie spalał więcej
    gazu i jego efektywność spadnie.

    Najlepiej jest tak dobrać grzejniki, aby uzyskać jak największą deltę
    pomiędzy zasilaniem, a powrotem, a jednoczęśnie aby grzejnik cała
    powierzchnią oddawał ciepło.

    Aby kocioł pracował w kondensacji wystarczy, że temperatura powrotu
    będzie niższa niż 57'C.

    Zmniejszanie tej temperatury nie przynosi aż tak dużych oszczędności -
    jest to raptem kilka % co można jeszcze wycisnąć. Ale obniżając deltę
    możesz zniwelować ten zysk, a nawet zwiększyć straty zwiększając
    taktowanie kotła do kilkunastu procent.

    Polecanie grzejników aluminiowych także jest ogromnym błędem, ponieważ
    grzejniki te są typowymi konwektorami, czyli potrzebuje wysokiej
    temperatury wody CO i bardzo małej delty. Czyli są świetne do instalacji
    z kotłami węglowymi.

    Dla kotła kondensacyjnego o wiele lepsze są grzejniki płytowe.

    Zakręcanie grzejników w domu także nie jest dobrym pomysłem.
    Pomieszczenia te i tak będą dogrzewane ciepłem z innych pomieszczeń, z
    innych grzejników. To nie jest tak, że jak zakręcisz połowę grzejników w
    domu to uzyskasz 50% oszczędności. Uzyskasz teoretycznie 20-30%. Ale
    zakręcając połowę grzejników, zmuszasz kocioł do pracy na wyższych
    temperaturach i mniejszej delcie, a tym samym zwiększasz taktowanie
    kotła, co znów się przekłada na zwiększenie strat. W efekcie tego
    oszczędności może nie być w ogóle, albo będą tak małe, że tego nie
    zauważysz. Za to dyskomfort grzewczy w domu będzie dużo większy.

  • 27. Data: 2021-10-02 09:53:34
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-10-02 o 09:36, ddddddddddddd pisze:
> [...]
    > pieca i grzeje według własnego 'widzimisie'. Dlatego też go nie
    > kupowałem. Mogę zastosować taki OpenTherm w dowolnym piecu z wejściem

    Możesz go zastosować w kotle, który obsługuje OpenTherm.

    OT wymyślono, aby ujednolicić standard sterowania urządzeń grzewczych,
    ale nie wszystkie firmy się mu podporządkowują i stosują swoje
    rozwiązania, które nie są kompatybilne z OT

    Czy zastąpi czujnik zewnętrzny to zależy tylko i wyłącznie od algorytmu
    jaki umieścił producent w takim sterowniku. Jedne nie robią nic poza
    reagowaniem na temperaturę wewnętrzną dokładnie tak samo jak zwykły
    regulator ON/OFF i umożliwiając zdalną zmianę nastaw kotła, a inne mają
    algorytmy, które potrafią lepiej prowadzić kocioł niż czujnik
    zewnętrzny, a jeszcze inne sterowniki OpenTherm muszą mieć podłączony
    swój czujnik temperatury zewnętrznej lub też wymagają podłączenia
    czujnika zewnętrznego w kotle i sterownik te odczytują temperaturę
    zewnętrzną z kotła.

    Takim sterownikiem/regulatorem, który umie poprowadzić kocioł bez
    dodatkowego czujnika zewnętrznego jest np. Honeywell Y87RFC

    W wersji podstawowej jest to tylko i wyłącznie regulator temperatury
    pokojowej bez możliwości zmian dobowych czy tygodniowych temperatur. Tu
    ustawia się tylko jedną, stałą temperaturę grzewczą przez 24h na dobę i
    7 dni w tygodniu. Ale po podłączeniu do specjalnego modułu internetowego
    można mieć możliwość ustawiania takich harmonogramów grzewczych
    dziennych i tygodniowych. Ale jest to realizowane na serwerze, który
    pośredniczy między tym regulatorem, a aplikacją na telefonie komórkowym.

  • 28. Data: 2021-10-02 11:24:57
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 2 Oct 2021 08:35:03 +0200, Uzytkownik <a...@s...pl> wrote:
    > Sterowniki dedykowane czy też OpenTherm umożliwiają zastąpienie
    > czujnika
    > zewnętrznego,

    Skąd wtedy OT bierze wtedy temp. zew.?

    --
    Marek

  • 29. Data: 2021-10-02 12:15:15
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-10-02 o 07:59, Budzik pisze:
    > Użytkownik Janusz j...@o...pl ...

    > Okna pilkington, wymienione kilka lat temu. Nie wiem ilo szybowe.
    Przecież to widać :)

    > Strop ocieplony.
    Ok.
    > Piwnicy brak.
    Ale jest fundament, pewnie nieocieplony, w przyszłości przydałoby się go
    odkopać w koło oczywiście fragmentami na głębokość przemarzania (na oko
    1m poza górami)
    i ocieplić styropianem. To dużo daje bo nie wychładzają się ściany na
    dole i przez to zmniejsza efekt ciągnięcia zimnem po nogach.
    Ja mam podobną powierzchnię, okna dwuszybowe 10letnie, piwnicę ocieploną
    aż do ławy, teren górzysty, wypizdowo, grzeję gazem razem z cwu i
    gotowaniem wychodzi mi rocznie <3,5kzł. To tak dla porównania, samo
    grzanie to około 2-2,5kzł rocznie było więcej ale ostatnie zimy słabsze
    to i zużycie spadło.

    --
    Janusz

  • 30. Data: 2021-10-02 12:43:46
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 2 Oct 2021 09:39:18 +0200, Uzytkownik <a...@s...pl> wrote:
    > Ano dlatego, że im chłodniejsza woda w obiegu CO, tym mniejsza
    > będzie
    > delta pomiędzy zasilaniem, a powrotem grzejnika.

    No a jak to wygląda w przypadku gdy jest sama podłogówka? Utrzymanie
    dużej delty jest kłopotliwe bo jest spora bezwładność. Jak już piec
    dogrzeje wodę do określonej temp. to zaczyna taktować. Sterownik
    pokojowy może pomóc ale i zaszkodzić jak jest źle zamontowany i
    narażony na częste zmiany temp. (otwarcie drzwi, przeciągi itp.) lub
    występuje sytuacja gdy sterownik robi ciepło ale tylko w jednym
    pomieszczeniu - wtedy piec grzeje mimo, że nie powinien i znowu
    taktuje. Zauważyłem że w takich sytuacjach dobrze jest gdy sterownik
    opiera się na temp. podadzki (pętli) i zwiększonej histerezy (3-4
    sto). Piec startuje przy dużej delcie (podłogówka chłodna), dogrzewa
    ją do zadanej temperatury i się wyłącza i następnie czeka jak
    podłogówka się "wychłodzi" wg ustawionej histerezy. Wtedy nie ma
    taktowania i są płynne cykle typu 40min. pracy 4h przerwy
    niezaburzone chwilowymi wahaniami temp. powietrza pomieszczenia.

    --
    Marek