  • 11. Data: 2009-12-07 22:48:33
    Temat: Re: Wartość działki?
    Od: Dąbrowski <b...@v...pl>

    wiadomości news:4b192b6e$1@news.home.net.pl...

    > Należy dokładnie przyjrzeć się operatowi szacunkowemu - jakie działki i
    > w jakiej okolicy były brane pod uwagę w wycenie.

    Byełm w starostwie i przeczytałem operat. Jedyna rzecz do której można mieć
    zastrzeżenia to właśnie zestawienie działek branych pod uwagę przy wycenie.
    Zgodnie z tym co napisał rzeczoznawca moja działka leży w strefie
    podmiejskiej. Tymczasem do wyliczeń wzięto 9 działek ze strefy podmiejskiej
    i dwie z centrum miasta. Wartość za 1 m2 w przypadku działek ze strefy
    podmiejskiej rozciąga się od 6 zł do 22 zł za 1 m2. W przypadku działek
    położonych w centrum wartość ta przekracza 44 zł i podciąga średnią do 19,80
    zł za 1m2. Czy to, że przy ustalaniu wartości działki ze strefy podmiejskiej
    wzięto pod uwagę dwie działki z centrum miasta może być podstawą
    zakwestionowania rzetelności wyliczenia?

    > Z drugiej strony - czy wartość z zeszłego roku nie była jakoś mocno
    > zaniżona?

    Cena 6 zł za 1m2 jaką w tym roku zapłacono w przypadku podobnej działki
    świadczy, że wartość z zeszłego roku raczej nie była zaniżona. To naprawdę
    mało atrakcyjna okolica ;-)

    > Z trzeciej ;) strony skok o 75% przez ostatni rok jest lekko podejrzany,
    > chyba że to okolica, do której fala wzrostu wartości dopiero dociera.

    W operacie rzeczoznawca napisał, że w przypadku tej okolicy nie zanotowano
    znaczącego skoku wartości transakcji. Powodem tego jest duża podaż przy
    małym popycie.

  • 12. Data: 2009-12-08 15:48:03
    Od: "Boombastic" <b...@p...onet.pl>

> [...]
    > strefy podmiejskiej wzięto pod uwagę dwie działki z centrum miasta może
    > być podstawą zakwestionowania rzetelności wyliczenia?

    Twoja opinia w zasadzie sie nieliczy, bo ty nie masz uprawnień do
    opiniowania operatu. Prywatnie moge ci powiedzieć, że rzeczoznawca poszedł
    troche na łatwiznę (z jednej strony się nie dziwię, bo są to wyceny hurtowe,
    ale z drugiej strony jak się daje niska ofertę to potem trzeba robic wyceny
    za półdarmo, a ich jakość woła o pomste do nieba), bo musiał mieć co
    najmniej 11 transakcji by zastosować metodę korygowanej ceny sredniej, co
    skutecznie ułatwia pracę, ale w twoim wypadku bardzo fałszuje wynik, bo
    rozciąga współczynniki graniczne i podbija średnią. W tym wypadku
    rzeczoznawca powinien zastosować metodę porównywania parami, co powinno dać
    wynik bardziej zbliżony do jej wartości rynkowej.