  • 1. Data: 2010-11-19 19:09:10
    Temat: Wybieg pompy C.O. (od podstaw)
    Od: Rentier <f...@g...com>

    Może ktoś objaśnić czemu to służy, od czego zależy i w stosunku do czego to ustawiać?

  • 2. Data: 2010-11-20 09:19:15
    Temat: Re: Wybieg pompy C.O. (od podstaw)
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

    Użytkownik "Rentier" <f...@g...com> napisał w wiadomości
    > Może ktoś objaśnić czemu to służy, od czego zależy i w stosunku do czego
    > to ustawiać?

    Wybieg zapobiega przegrzaniu wymiennika i służy wykorzystaniu energii
    cieplnej wody zgromadzonej w wymienniku.

    Jeżeli miałeś kiedyś starego "junkersa" czyli piecyk łazienkowy typu PG4,
    PG6, G17 itd to pewnie wiesz, że po zakręceniu ciepłej wody i odkręceniu jej
    po chwili można się było nieźle poparzyć, a czasem z kranu potrafila uderzyć
    para.

    Tak więc w wymienniku (przykładowo w kotle gazowym) pracującym na pełnej
    mocy panuje jakaś temperatura. W przypadku kotłagazowego wymiennik to zwykła
    wężownica z lamelami odbierającymi ciepło z płomienia, czyli: mało wody i
    dużo gorącej blachy. Po nagłym zatrzymaniu obiegu i zgaszeniu płomienia,
    cała energia cieplna zgromadzona w wymienniku zostanie przekazana wodzie,
    tyle że tym razem stojącej. W skrajnym przypadku może dojść do jej
    zagotowania.
    Po to jest wybieg. Gaśnie płomień a pompa jeszcze np przez minutę lub dwie
    cyrkuluje wodę aby odebrać ciepło z wymiennika. Nie ma efektu gotowania,
    wymiennik jest chłodzony równomiernie a nagrzana woda trafia do instalacji
    grzewczej gdzie z pewnością będzie lepiej wykorzystana niż wrząc w
    wymienniku.
    Oczywiście kotły gazowe i olejowe mają jeszcze dodatkowe
    mechanizmyzabezpieczające i optymalizujące, np modulację płomienia w palniku
    sterowaną automatycznie przy starcie i gaszeniu palnika.

    Podobnie będzie w każdym innym kotle, z tym że np w stałopaliwowcach wody w
    wymienniku może być relatywnie dużo i sam wymiennik jest prez ten fakt
    lepiej chłodzony i zabezpieczony ale wybieg pompy zapewnia dokładnie to
    samo: ochronę wymiennika i wykorzystanie ogrzanej już wody.

    Regulacja wybiegu w kotłach gazowych i olejowych jest automatyczna, jednakże
    przy zastosowaniu dodatkowych pomp, można je sprzęgać z pompą w kotle co
    zapewni że dodatkowe pompy też będą miały wybieg.
    Wybieg w kotłach na paliwo stałe będzie regulowany na sterowniku. Czas jego
    trwania będzie zależał od mocy kotla i pojemności/charakterystyki
    wymiennika. Generalnie powinien być zadany przez producenta kotła.
    Ustawienie wybiegu będzie zależało od minimum trzech czynników:
    - jeżeli kocioł jest sterowany tylko temperaturą wody w obiegu (nie ma
    sterowników termostatycznych w pomieszczeniach ani podgodowego) wybieg
    należy ustawić tak aby nie wychłodzić wymiennika w sposób w który dla kotła
    będzie informacją że trzeba znów uruchomić cykl pracy.
    - jeżeli mamy sterowanie za pomocą sterowników pokojowych lub pogodowych,
    wybieg powinien zapewnić usunięcie z wymiennika aktualnego ładunku gorącej
    wody i wypchnięcie go do instalacji.
    - trzecim czynnikiem będzie wydajność pompy, czyli m.in bieg na którym
    pracuje.

  • 3. Data: 2010-11-21 20:55:00
    Od: Rentier <f...@g...com>

    > Wybieg zapobiega przegrzaniu wymiennika i służy wykorzystaniu energii cieplnej wody
    zgromadzonej w
    > wymienniku.
    Dzięki za perfekcyjnie wyłożony temat.Zgadzam się całkowicie.O ile w 2- 3 minuty
    załatwię problem
    przez ciebie wyjaśniony, to po co jest możliwy wybieg w 2 funkcyjnym kotle do 99
    minut?

  • 4. Data: 2010-11-21 21:26:33
    Od: "William Bonawentura" <w...@p...onet.pl>

> [...]
    załatwię problem
    > przez ciebie wyjaśniony, to po co jest możliwy wybieg w 2 funkcyjnym kotle do 99

    Dla zmiejszenia ilości zapłonów podczas pracy z mocą poniżej minimum modulacji. Czyli
    kocioł z pracy ciągłej zaczyna przechodzić w tryb przerywany. Po włączeniu palnika,
    pomimo jego minimalnej mocy, temperatura wody wzrasta ponieważ grzejniki nie są w
    stanie jej odprowadzić (tłumią je zawory termostatyczne). Po osiągnięciu maksymalnej
    wartości kocioł wyłącza palnik. Ponieważ pompa nadal pracuje to temperatura wody w
    obiegu powoli spada (grzejniki odbierają ciepło) i po osiągnięciu "dolnego" progu
    palnik włącza się ponownie. Przy braku wybiegu, temperatura w obiegu kotła nie byłaby
    tą samą temperaturą co w grzejnikach i kocioł nie wiedziałby czy ma się ponownie
    załączyć, czy nie. W związku z tym włączałbysię "próbnie" na parę sekund. Dlatego
    czas wybiegu powinien być dość duży - rzędu kwadransa, dwóch.

  • 5. Data: 2010-11-22 15:32:26
    Od: "Tomek" <s...@o...pl>

> [...]
    > minuty załatwię problem przez ciebie wyjaśniony, to po co jest możliwy
    > wybieg w 2 funkcyjnym kotle do 99 minut?

    Przy kotłach gazowych wybieg 3 minuty wystarczy.
    Ja kiedyś (przez restart kotła) doprowdziłem do skróecenia czasu wybiegu
    do 1 minuty. Dla testów. Rzecz ciekawa- przy temp. zasilania 51 oC (przy
    tej temp. palnik się wyłączył) i minucie pracy na wybiegu
    w 3 minuty po zakończeniu wybiegu temp. w wymienniku wyniosła
    65 oC. Jeśli w tym momencie palnik by sie załączył to i tak
    za chwilę zostałby wygaszony, z uwagi na przekroczenie histerezy
    (termicznej)
    warunków pracy kotła. Zatem wybieg pompy jest konieczny
    dla normalnej pracy kotła i tych 3 minut nie skracałem.
    T.

  • 6. Data: 2010-11-22 20:59:51
    Od: Rentier <f...@g...com>

    > Przy kotłach gazowych wybieg 3 minuty wystarczy.
    > T.
    No tak, zakładając zdławione grzejniki, to przecież w wymienniku nie ma raczej 10
    litrów wody,
    tylko daleko mniejsza ilość.Wiec wyrównanie temperatur, IMO, powinno być dość szybkie
    ..