  • Data: 2012-06-21 13:48:43
    Temat: Zagrożenie piorunem ?
    Od: Radek D <r...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Od dzieciństwa mam wpajane, że burza z piorunami to zagrożenie.
    Nie włączać światła, nie używać elektroniki - siedzieć po ciemku i się
    modlić.

    Ale jak to jest w rzeczywistości ? Ile domów rocznie w Polsce jest
    trafianych przez pioruny ?

    Jeśli walnie niedaleko to odłączenie elektroniki od prądu (fizyczne
    wyciągnięcie wtyczki) powinno pomóc - ale co się dzieje z np. żarówkami?
    Kilka lat temu piorun strzelił w komin u sąsiada z 100-150m w linii
    prostej - straty u mnie spalony modem i telefon - sąsiad musiał kupić
    całą nową elektronikę i wymienić wyrwane kable w ścianach.

    A co jeśli walnie w dom (bez piorunochronu i bez uziemienia w
    gniazdkach) ? Jak kilkadziesiąt lat temu strzeliło w sąsiada 20m od nas
    to nam kable ze ścian wyrwało. Czy pomoże wtedy odłączenie elektroniki -
    kiedyś czytałem, że indukuje się wtedy prąd w każdym przewodniku i i tak
    wszystko szlak trafi.

    Jakie jeszcze inne zagrożenia niesie uderzenie pioruna w dom (no wiem,
    że może wywołać pożar)