  • 1. Data: 2009-06-25 13:05:54
    Temat: Zakonczenia membrany na dachu
    Od: "Jacek Bronowski" <f...@r...pl>

    Witam
    Mam nadzieje, ze z tym tygodniem zakonczy sie wreszcie "pora deszczowa" i od
    poniedzialku bedzie mozna ruszyc z dachem. I dlatego chcialem sie jeszcze
    upewnic u grupowych fachowcow... :-)
    Dach skosny, dwuspadowy. Na krokwie idzie memebrana, na to kontrlaty (deski
    calowe - szczelina wentylacyjna) i na to deskowanie (potem papa i gonty
    bitum.).
    I teraz kwestia szczytow i scian pod okapami w kontekscie membrany.
    Na podstawie dotychczasowej lektury rozumiem, ze:

    - sciany szczytowe: podmurowane nie pod deski tylko z przerwa na ocieplenie
    ich "od gory". czyli na krawedz sciany szytowej daje np. styropian do
    poziomu membrany i tąże wywijam poprzez ten styropian na zewatrz sciany i
    np. przytwierdzam brzeg listwa przykrecona do sciany (od zewnatrz,
    rownolegle do plaszczyzny dachu). Dobrze kombinuje? Czym zamknac od tej
    strony szczeline miedzy membrana a deskowaniem? Dac jakas listwe/deske, czy
    sa jakies inne patenty.
    A moze zle kombinuje i poza krawedzia sciany/styropianu powinienem membrane
    podniesc, przybijajac/przyklejajac do deskowania - zamykajac tym samym
    szczeline wentylacyjna od tej strony?

    - sciany pod okapami: rozumiem, ze na "wysokosci" sciany membrane nacinam
    (na ksztalt litery T wg. wskazan Jacka "Plumpiego") i wypuszczam na zewnatrz
    sciany. Tylko, ze na razie sciana jest nie ocieplona, a bedzie ocieplana. I
    jak to zrobic w takim wypadku? Zostawic wiecej membrany i na razie
    przytwierdzic do sciany, a po ociepleniu wypuscic na ocieplenie? No bo jak
    by tak zostalo, to ew. woda splywajaca po membranie wplywalaby pod
    ocieplenie... A to chyba niedopuszczalne na moj rozum... :-)

    - okna dachowe i kominy: rozumiem, ze membrane trzeba odpowiednio ponacinac
    i wywinac do gory na krawedzie okien/kominow i obkleic szczelnie tasma?

    Bede wdzieczny za pomoc i ew. dodatkowe uwagi, czyli na co jeszcze
    powinienem ew. zwrocic szczegolna uwage.

    pozdr.
    Jacek Bronowski
    --
    Baza fotografii krajoznawczej - www.foto-baza.pl - f...@f...pl
    Aktualnie 12 533 zdjęcia z 19 krajów.

  • 2. Data: 2009-06-25 13:49:24
    Temat: Re: Zakonczenia membrany na dachu
    Od: Tomasz Nowicki <t...@s...com>

    Coś tu namieszałeś. membranę jest sens dawać, jeśli nie dajesz deskowania z
    papą. Jęsli dajesz - to jest to wyrzucanie forsy w błoto.
    W twoim wypadku warstwy powinny wyglądać tak:
    - poszycie
    - papa
    - deskowanie
    - szczelina wentylacyjna
    - izolacja termiczna
    - paroizolacja
    - płyty GK

    T.

  • 3. Data: 2009-06-25 14:07:23
    Od: "kiki" <c...@v...ts>

    "Tomasz Nowicki" <t...@s...com> wrote in message
> [...]
    > papą. Jęsli dajesz - to jest to wyrzucanie forsy w błoto.
    > W twoim wypadku warstwy powinny wyglądać tak:

    Ty mu nie mąć w głowie. On dobrze mówi. Membrana ma być żeby tworzyła
    wiatroizolację i przeciwdziałała wywiewaniu ciepła z wełny.
    Ma ona tam być.
    Inaczej będzie musiał drutować od środka i wypełniac wiatroizowlacja od
    środka, a chcemy mieć mniej pracy.

    Co do szczytów to mają być na tej wysokości co dół krokwii czyli jak masz
    krokwie grube na 18cm to tyle masz mieć niższe szczyty niż membrana. Rak
    będzie ładnie się pracowało.
    Najpierw szczelnie oklej szczyt styropianem i zatrzyj od góry i tylko do
    góry. Niech ten styropian wychodzi kawałek nieobrobiony na zewnątrz. Później
    go zeszlifują ocieplacze ścian i przykleją pianką własne ocieplenie.

    Od wewnątrz od strony krokwii wewnętrznej doklej ten styropian na pianę lub
    jakoś uszczelnij czymś co sprężynuje. Może taśme rozprężną tam daj żeby
    pracowało, a nie było za sztywne.

    Pamietaj tylko później żeby ci ocieplenie kleili szczelnie na ramkę, a nie
    na placki

  • 4. Data: 2009-06-25 14:19:40
    Od: "Jacek Bronowski" <f...@r...pl>

> [...]
    > żeby pracowało, a nie było za sztywne.
    >
    > Pamietaj tylko później żeby ci ocieplenie kleili szczelnie na ramkę, a nie

    Wszystko fajnie, tylko gdzies Ci membrana zginela... Chodzi o sposob
    zakonczenia membrany od stony scian szczytowych.
    Poza tym grubosc ocieplenia szczytow "od gory" nie jest bezposrednio zalezna
    od grubosci krokwii, IMHO. Wazne zeby byly ocieplone skutecznie, a przeciez
    to i tak bedzie zakryte i od zewnatrz i od wewnatrz. Ja planuje zostawic
    "szpare miedzy sciana a poziomem deskowania na 10 cm styropianu. Tylko co z
    ta membranom miedzy sciana a deskami...

    pozdr.
    Jacek Bronowski

  • 5. Data: 2009-06-25 15:06:13
    Od: "kiki" <c...@v...ts>

    "Jacek Bronowski" <f...@r...pl> wrote in message

    > Wszystko fajnie, tylko gdzies Ci membrana zginela... Chodzi o sposob
    > zakonczenia membrany od stony scian szczytowych.

    Ja bym przykleił membranę do styropianu od góry, na styk. Żeby styropian
    dotykał membrany i był tam jakimś fix-em przyklejony.
    membrana musi mieć szczelne połączenie żeby jej nie podwiewało.

> [...]
    > zostawic "szpare miedzy sciana a poziomem deskowania na 10 cm styropianu.
    > Tylko co z ta membranom miedzy sciana a deskami...

    Styropianu dałbym tam 15cm na szczyt między skośnym murem szczytu i połącią
    membrany i membranę szczelnie przykleił.
    Ocieplacze dojdą też tam i też sie dokleją ale wisz ja bym może zrobił tak,
    że ocieplisz szczyt i od razu ocieplisz od góry styropianem ścianę membrane
    zawiniesz na to całe ocieplenie, że bedziesz miał ocieplony szczyt i
    pierwsze 50cm ściany szczytowej i murłaty sam ociepl od razu.

  • 6. Data: 2009-06-25 15:19:57
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    Użytkownik "Jacek Bronowski" <f...@r...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > zostawic "szpare miedzy sciana a poziomem deskowania na 10 cm styropianu.
    > Tylko co z ta membranom miedzy sciana a deskami...

    Tutaj żadna szczelina nie jest potrzebna i wręcz niewskazana.
    Dojeżdżasz ścianą szczytową na taką wysokość, żeby móc jeszcze na tej
    ścianie zamocować deskę przy pomocy kołków. Dobrze też jest pod tą deską
    uszczelnić szczelinę pianką montażową. Górna powierzchnia tej deski ma się
    zrównać z płaszczyzną krokwii. Do tej deski mocujesz membranę, a następnie
    przybijasz od hóry kontrłatę do której przybijasz deski poszycia dachowego.
    Membranę jak chcesz możesz wypuścić dalej podbijając ją do góry pod deskami.
    Styropian dojdzie Ci do samych desek, a pomiędzy deskami, a styropianem
    możesz wypuścić membranę. Później przykręcasz od spodu listewkę do desek,
    tak żeby docisnąć membranę do styropianu, a jednoczesnie mieć do czego
    mocować podbitkę (o ile planujesz ją robić w tej części dachu.

  • 7. Data: 2009-06-25 19:17:20
    Od: "kiki" <c...@v...ts>

    "Jacek "Plumpi"" <p...@w...pl> wrote in message
> [...]
    > listewkę do desek, tak żeby docisnąć membranę do styropianu, a
    > jednoczesnie mieć do czego mocować podbitkę (o ile planujesz ją robić w

    I tak trzeba ocieplać deskowane dachy. Szkoda, że tego wcześniej nie
    wiedziałem i zostałem oszukany przez wykonawców.

  • 8. Data: 2009-06-25 19:42:07
    Od: "Jacek Bronowski" <f...@r...pl>

    > Tutaj żadna szczelina nie jest potrzebna i wręcz niewskazana.
    > Dojeżdżasz ścianą szczytową na taką wysokość, żeby móc jeszcze na tej
    > ścianie zamocować deskę przy pomocy kołków.

    Sugerujesz, zeby jednak nie ocieplac muru szczytowego od gory? Bo juz nie
    rozumiem... Jak to sie ma do panujacej tu na grupie afery z kuciem za wysoko
    wymurowanych szczytow?
    Chyba, ze jako "sciane szczytowa" rozumiesz juz mur z ulozona od gory
    warstwa styropianu... Ale jezeli tak, to po co ta deska? Nie moze styropian
    ocieplajacy sciane "od gory" dochodzic bezposrednio do deskowania (a miedzy
    tym koncowka membrany)? Plus ew. uszczelnienie pianką... Tak mi sie wydaje
    najlogiczniej...

    pozdr.
    Jacek Bronowski

  • 9. Data: 2009-06-25 22:14:07
    Od: "kiki" <c...@v...ts>

> [...]
    >
    > Sugerujesz, zeby jednak nie ocieplac muru szczytowego od gory? Bo juz nie
    > rozumiem... Jak to sie ma do panujacej tu na grupie afery z kuciem za

    OCIEPLAĆ ale ocieplić do samej membrany czaisz? A membranę przykleic do
    styropianu.
    Do deskowanie nie ma ten styropian dochodzić. Styropian od góry szczytu ma
    dochodzić do końca krokwii tam jak jest membrana.
    Membrane kleisz do styropianu i dalej bijesz łaty i dopiero deskowanie
    właściwe.

    membrana jest bardzo istotna żeby nie wiało ci wewnątrz wełny i stelażami.
    Pamietaj też o dopilnowaniu ekipy aby w same profile U napchali wełny, bo co
    z tego że super ocieplisz jak bedzie ci gdzieś bokliem ssało powietrze.
    Pracujemy nad poradnikiem z ładnymi rysunkami żeby nie było wątpliwości jak
    sie to powinno wymagać od partaczy i leni budowlanych.

    Pamiętaj jedno. Jak spuścisz z oczu na dzień czy dwa to ekipa nie wsadzi
    wełny w profile albo czegoś tam nie zrobi, po prostu cie oszuka. Musisz tego
    pilnować. Sprawdzone :-)

  • 10. Data: 2009-06-25 22:32:36
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

> [...]

    > deskowania (a miedzy tym koncowka membrany)? Plus ew. uszczelnienie
    > pianką... Tak mi sie wydaje najlogiczniej...

    Myślę, że ta walka ze zbyt wysoko murowanymi ścianami szczytowymi to
    przesada.
    Ja osobiście jestem przekonany bardziej do takiego rozwiązania jakie
    opisałem z prostej przyczyny - stabilność konstrukcji przy dużych wiatrach.
    Wiatr, który dostaje się w szczeliny wytwarza duże ciśnienia działające od
    spodu na pokrycie dachowe. Wiatr potrafi rozszczelnić takie połączenie i
    doprowadzić do porwania dachu. Dlatego też nie powinno się pozostawiać
    szelin wentylacyjnych pomiędzy ścianą szczytową, a deskowaniem.
    Poza tym weźcie jeszcze pod uwagę, że dach pracuje i z czasem ugniecie
    styropian, przez co i tak utworzą się szczeliny. Szczeliny te często są
    atrakcją dla ptactwa, które zaczyna po prostu robić dziury w tym styropianie
    i zagnieżdżać się pomiędzy membraną, a deskowaniem niszcząc membranę i
    styropian. Jeżeli w takie szczeliny dostanie się wiatr o dużej prędkości, a
    jeszcze jak poprzez dziury w membranie dostanie się pod membranę to nie ma
    mocnego - musi coś rozpieprzyć.
    Zabudowując na ścianie szczytowej krokwię czy też mocując dechę, a do niej
    kontrłatę godzimy się na niewielki mostek termiczny, jednak straty ciepła z
    jego powodu nie są zbyt duże, ponieważ zarówno od zewnątrz jak i od wewnątrz
    ściana ta jest ocieplona. Z zewnątrz styropianem, a od wewnątrz wełną
    mineralną. Kosztem tego niewielkiego mostka termicznego uzyskujemy dobre
    mocowanie i zabezpieczenie przed ptactwem i silnymi wiatrami, które na
    szczytach domów mają największą siłę.

    Oczywiście są też i tacy, którzy ściany szczytowe budują poniżej krokwii, a
    nierzadko tez kończą na wysokości sufitów gipsowo-kartonowych sugerując się
    dobrą izolacją, zarazem twierdząc, że montowanie krokwii czy dech na ścianch
    szczytowych jest błędem.
    Ja osobiście jestem odmiennego zdania. Wolę mieć mocną i sztywną
    konstrukcję, która oprze się wiatrom. Bezsensem jest tu dla mnie
    oszczędzanie na dodatkowych dwóch szufelkach węgla spalonych w sezonie
    grzewaczym z powodu nieocieplonych szczytów.

    Uszczelnianie pianką także jest bez sensu, ponieważ pianka taka pod wpływem
    promieniowania UV (emitowanego przez słońce) po prostu się rozkruszy. Po
    pewnym czasie po prostu tej pianki tam nie będzie, a pozostała by szczelina
    dla ptaków i wiatru.