  • 41. Data: 2012-03-10 12:41:20
    Temat: Re: Zawor 4d - jaki sens stosowac w instalacji CO
    Od: "Plumpi" <a...@a...pl>

    Użytkownik "Amir" <d...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:jil5np$aka$1@inews.gazeta.pl...

    > Ale utrzymywanie temp. wyższej musi wiązać się z większym zużyciem
    >
    > wejźmy skrajne temp 50stopni a 1000stopni.
    >
    > Nie wiem w jakim stopnu ale powinno być trochę wiekszę zużycie :)

    Jak wymyślisz taki kocioł oraz instalację centralnego ogrzewania, w którym
    zamiast wody będzie płynął roztopiony metal to zapewne będzie tak jak
    piszesz.
    Kolego naprawdę przestań fantazjować i wypisywać takie bzdury. Aby się
    wymadrzać to najpierw trzeba mieć przynajmniej trochę wiedzy w tym temacie.

  • 42. Data: 2012-03-10 12:45:16
    Od: "Plumpi" <a...@a...pl>

    Użytkownik ""Dariusz K. Ładziak"" <d...@n...pl> napisał w
    wiadomości news:4f4fd359$0$1211

    > I powstaje pytanie - czy lepiej sezon w sezon dołożyć tę stówę na
    > dodatkowy opał i cieszyć się piecem przez długie lata czy tę stówę
    > zaoszczędzić i po pięciu - ośmiu sezonach nowy piec kupować? Za darmo
    > pieca nikt nie da, oszczędności poczynione na opale mogą nie wystarczyć...
    > Tak więc Amir ma rację - zwiększa to zużycie opału. Ale niekoniecznie
    > zwiększa całkowity koszt ogrzewania (jak doliczymy realną amortyzację
    > kotła która raptownie rośnie przy niskich temperaturach powrotu).

    Przy zimnych spoalinach dochodzi także szybsze zużycie komina, a tu już
    kwoty są nibagatelne.
    Chyba, ze ktoś za wczasu zainwestował w dobry komin, któremu kwaśny
    kondensat nie wyrządzi szkody przez cały okres żywotności domu.

  • 43. Data: 2012-03-13 11:11:44
    Od: "mcs" <...@...pl>

    Użytkownik "Plumpi" <a...@a...pl> napisał w wiadomości

    Skoryguj, proszę, moje chłopskorozumowe podejście.

    > Temperatura przy której zaczyna się wykraplać para wodna w kotle to 57stC
    [ ...]
    > Dodatkowa woda zawarta w mokrym opale powoduje, że tę bezpieczną
    > temperaturę kondensacji należałoby podnieść powyżej 57stC.

    Te 57 to temperatura czego?

    > Bo akurat zauważysz kondensującą się parę wodną na ściankach kotła.
    > Kiedy zaczyna być widać mokre ścianki kotła to nie jest źle, ale jest
    > tragicznie, a źle jest już kiedy jeszcze, nie widać wody na ściankach
    > kotła.

    Ale gdy jej nie widać to ona tam jest? I czy taka jej niewidoczna ilość jest
    groźna dla blachy kotła?
    Myślałem, że nie można dopuścić do tego, aby woda wychodziła ścianki kotła
    do tego stopnia, że wykropli się na nich woda, myliłem się?

    mcs

  • 44. Data: 2012-03-13 13:10:45
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 13-03-2012 o 12:11:44 mcs <...@...pl> napisał(a):

    > U?ytkownik "Plumpi" <a...@a...pl> napisa? w wiadomo?ci
    >
    > Skoryguj, prosze, moje ch?opskorozumowe podej?cie.

    > [ ...]
    >
    > Te 57 to temperatura czego?
    powrotu w kotle

    > Ale gdy jej nie widaae to ona tam jest? I czy taka jej niewidoczna ilo?ae
    > jest
    > gro 1/4 na dla blachy kot?a?
    Para wodna też powoduje korozję a jej prawie nie widać.

    > My?la?em, ?e nie mo?na dopu?ciae do tego, aby woda wychodzi?a ?cianki
    > kot?a
    > do tego stopnia, ?e wykropli sie na nich woda, myli?em sie?
    Nie, prawie dobrze :) ale aby być bezpiecznym określa się min temp wody
    powrotnej
    do kotła na np 60st.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 45. Data: 2012-03-13 13:59:54
    Od: "Plumpi" <a...@a...pl>

    Użytkownik "mcs" <...@...pl> napisał w wiadomości

    > [ ...]
    >
    > Te 57 to temperatura czego?

    Wody w kotle, w najżimniejszym jej miejscu - czyli na powrocie. Taką samą
    temperaturę jak ta woda będą utrzymywały ścianki wewnętrzne kotła i to na
    nich się wykrapla para wodna.

    > Ale gdy jej nie widać to ona tam jest?

    Ona się wykrapla bezpośrednio na ściankach wewnątrz komory kotła. Początkowo
    są to mikroskopijnej wielkosci kropelki, których nie widać gołym okiem. Im
    niższa jest temperatura wody w kotle, tym te kropelki stają się większe, aż
    w końcu się łączą i w postaci strużek wody i dopiero wtedy widać jak
    spływają po ściankach.

    > I czy taka jej niewidoczna ilość jest groźna dla blachy kotła?

    Ta wykroplona woda jest bardzo groźna ponieważ rozpuszcza sie w niej
    dwutlenek siarki, która zawarta jest w węglu. Po rozpuszczeniu tego dutlenku
    siarki w tej wodzie powstaje kwas siarkowy - taki sam jaki znajduje się w
    akumulatorach samochodowych. Ten kwas powoduje bardzo szybką korozję kotła.
    Ponadto w tej wodzie rozpuszcza się także tlen, który w połączeniu z wodą
    powoduje szybką korozję.

    > Myślałem, że nie można dopuścić do tego, aby woda wychodziła ścianki kotła
    > do tego stopnia, że wykropli się na nich woda, myliłem się?

    Dobrze myślałeś - tyle, że temperatura poniżej której nie powinno się
    schodzić na kotle to nie jest 40-45stC tak jak napisałeś, lecz 57-58stC.
    Przy temperaturze 40-45stC to już kocioł intensywnie się poci, pomimo, że
    nawet tego nie widzisz gołym okiem. Ale gdybyś "przejechał" gołą dłonią po
    ściankach wewnętrznych to zauważysz, że staje się ona mokra.
    Ponieważ ta temperatura 57-58stC ma być nie mniejsza, a jest ona najmniejsza
    na powrocie, to temperaturę kotła na zasilaniu ustawia się nie mniej jak
    60-65stC.