  • 71. Data: 2018-07-31 10:57:40
    Temat: Re: Że podwyżki są to widać, ale nie wiedziałem że aż takie...
    Od: Pete <n...@n...com>

    > Jestes w stanie udowodnic ze jak by rzadzilo pzpr pod postaciami po i psl to prad
    by tanial?

    Do 2016 taniał.
    Znajdziesz zależność?
    --
    Pete

  • 72. Data: 2018-07-31 11:00:26
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 2018-07-30 o 20:14, Kris pisze:

    > Zapewne przez przeoczenie nie napisałes że drozeje w całej Europie.

    Propaganda rodem z TVPis. Co mnie że w europie też biją murzynów. Mnie
    interesuje sytuacja tu i teraz.

    > Przez ten PIS Europa będzie więcej płacić za prąd i gaz
    > Droga ropa to tez wina PIS zapewne

    Co ma piernik do wiatraka? Prąd z ropy mamy u nas???

    --
    Pete

  • 73. Data: 2018-07-31 11:01:41
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2018-07-31 o 03:56, s...@g...com pisze:

    > Mierzyłem Zelmera 43Z011 (715 W). Pojedynczy wypiek chleba, na
    > 3-godzinnym
    > programie "Basic", pociągnął (jeśli dobrze pamiętam) ok. 0,42 kWh. Na pewno
    > było to mniej, niż 0,5 kWh - mój miernik oszacował mi koszt na 17 gr.

    Po pierwsze jak i czym było mierzone?

    Tanie mierniki energii mają pewien zakres nieczułości. Ponadto wiele z
    nich nie mierzy lub źle mierzy pobór impulsowy, a tak właśnie pracują
    grzałki w tym urządzeniu utrzymując temperaturę podczas.

    Wystarczy tylko policzyć, że wynik 17gr jest nierealny.

    Aby upiec bochenek 1kg potrzebujemy ok. 0,8 litra wody/mleka.

    Ciepło właściwe wody to ok. 4,2kJ/kg*K

    Ciepło parowania wody to 2257kJ/kg

    Policzmy ile potrzeba energii, aby podgrzać i odparować wodę, która
    znajduje się cieście.

    Wodę podgrzewamy od 10'C (bo taką temperaturę ma woda z wodociągów) do 100'C

    Zatem potrzebujemy: 0,8kg * 4,2kJ/kg*K * 90'C (o tyle musimy wodę
    podgrzać) = 302,4kJ

    Aby odparować tą ilość wody musimy dostarczyć: 0,8kg * 2257kJ/kg = 1805,6kJ

    Łącznie potrzebujemy 1805,6 + 302,4 = 2108kJ energii.

    1kWh = 3600kJ

    Cena energii elektrycznej to ok. 0,65zł za 1kWh

    Zatem 2108 / 3600 = 0,585(5)kWh co daje nam koszt 0,585 * 0,65 = 0,38zł.

    Ale to jeszcze nie wszystko. Aby chleb się upiekł to musimy podgrzać
    parę do prawie 200'C

    Ciepło właściwe pary wodnej to 1,89kJ/kg*K dla temperatury 100'C

    Zatem, żeby ją podgrzać musimy dostarczyć ok. 1,89 * 0,8 * 100 = 151,2kJ
    = 0,042kWh co daje koszt ok. 3 groszy.

    A gdzie jeszcze straty energii, bo przecież wypiekanie nie odbywa się w
    termosie. Im większa maszynka tym większa powierzchnia strat energii i
    tym większe straty. Także im dłuższy proces pieczenia tym wyższe są
    straty energii.

    modelu, . Im słabsza izolacja ścianek tym większą moc muszą mieć
    grzałki, aby skompensowały straty energii. Dla przykładu w maszynach
    Tefala grzałki miały 1600W.

    Jakie rzeczywiście są te straty to zależy od wielkości urządzenia,
    jakości izolacji, długości programu i ilości wody.

    Jak więc widać te 17 groszy koszt energii elektrycznej to można wsadzić
    w bajki. Masz dowód, że jest to niemożliwe.

  • 74. Data: 2018-07-31 13:38:38
    Od: marios <d...@f...gd>

    W dniu 28.07.2018 o 12:50, Lisciasty pisze:

> [...]
    > zostałem wysłany do sklepu po spiryt i szlag mnie trafił bo za pół
    > litra zawołali 50 zeta. Mam w planie porobić trochę nalewek jak będzie
    > chwila i surowiec, ale nie będę płacił tym naciągaczom tyle kasy kurde...
    > Toteż zapadła decyzja o kupnie jakiejś maszynerii do produkcji
    > spirytu, ktoś się na tym wyznaje na tyle żeby doradzić lub odradzić model? :P
    > Nie chcę tego samemu klecić bo nie mam czasu na doktoryzowanie się...
    >
    > L.
    >

    > "ale nie będę płacił tym naciągaczom tyle kasy kurde..."

    Przecież to nie naciągacze, jeno akcyzy i vat-y od akcyz (podnosimy o w.
    akcyzy i mnożymy przez 1,23) itd.
    Kupując "polski" spirytus wspomagasz przecież m.in. UE i inne owczarki

    Oczywiście sklep też dokłada, u mnie, z tych popularnych, najdroższa jest
    wg. mnie Stokrotka - bo: nasze, polskie, lubelskie, ..., chociaż w
    "rankingu" płacących podatek w PL, "kwiatek" chyba (nie pamiętam kwot) nawet
    coś wykazał sensownego względem reszty - może dlatego najdrożej - kupując w
    kwiatku wspomagasz składki do UE na owczarki :P

    > ";ktoś się na tym wyznaje na tyle żeby doradzić lub odradzić model? :P"
    Tata robił.
    [ Maszyna "budowlana" ]:
    Duża "puszka", rurka miedziana zwinięta w spiralę, woda z kranu lekko
    lecąca, parownik - szybkowar z nawierconym wylotem w pokrywce.
    Do zacieru (baniaka) przydaje się grzałka akwariowa 100W z regulacją
    temperatury. Ostatnio dodawali grochu łupanego - podobno dobrze wciąga, ale
    podobno najlepsze wyniki daje przepuszczanie przez węgiel aktywowany (raczej
    drogi w zakupie w zwykłym sklepie). Zresztą milion przepisów znajdziesz na
    necie - do tego on (internet) powinien służyć.

    Polecam wypędzić z gruszek, ah ten zapach po otwarciu flaszki, do dziś
    wspominam.

    Aha, projektując bufor wody do instalacji CO, od razu miałem zamysł dodania
    wężownic do niego - naczynie ruchome stawiane na pokrywie bufora (gorąco) i
    leci do wężownicy [pamiętać że czasem trzeba przeczyścić] umieszczonej przy
    dnie (chłodna woda) - nic się nie marnuje :), a na wiosnę beczka paliwa -
    no bo przecież nie wypiję takiej ilości. Niestety jeszcze nie rozbiłem, to
    nie powiem czy to działa.

  • 75. Data: 2018-07-31 14:30:31
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu wtorek, 31 lipca 2018 11:02:01 UTC+2 użytkownik Uzytkownik napisał:

    > Aby upiec bochenek 1kg potrzebujemy ok. 0,8 litra wody/mleka.

    Na 750g bochenek potrzebujemy wody 280ml
    Ile więc potrzeba na 1000g wyliczysz Sobie czy mam Tobie pomóc?

    > Aby odparować tą ilość wody musimy dostarczyć: 0,8kg * 2257kJ/kg = 1805,6kJ

    Zamiast "tą ilosć" wstaw właściwą ilość i przelicz wszystko jeszcze raz biorac tez
    pod uwagę ze wszystka woda odparować nie musi

    > Cena energii elektrycznej to ok. 0,65zł za 1kWh

    Z kosztami stałymi liczysz ale już był czas przywyknąć do Twoich manipulacji

    > Dla przykładu w maszynach
    > Tefala grzałki miały 1600W.

    Dla przykładu ta ma 700w mocy i piecze 1kg chleby
    https://www.mediaexpert.pl/wypiekacze-do-chleba/wypi
    ekacz-do-chleba-tefal-pf220838,id-676172?utm_source=
    Tefal&utm_medium=XML&utm_content=859100&utm_campaign
    =2018-07&utm_term=Wypiekacze-do-chleba

    >Masz dowód, że jest to niemożliwe.

    Zrób prawidłowe załozenia i przelicz jeszcze raz albi daj jakiemuś gimnazjaiście do
    przeliczenia
    Daj znać w wolnej chwili co wyszło

  • 76. Data: 2018-07-31 16:13:04
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu wtorek, 31 lipca 2018 10:57:41 UTC+2 użytkownik Pete napisał:

    > Do 2016 taniał.
    > Znajdziesz zależność?

    A rekordowo niskie bezrobocie teraz czy dobre aktualnie wyniki polskiej gospodarki
    czy chociażby prawie 10mld nadwyżka w budżecie to wina PIS czy zasługa PO?

  • 77. Data: 2018-07-31 16:20:09
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Juc Cie uzytkownik zalatwil. Nie masz pojecia o mierzeniu i miernik masz spierdolony
    chociaz jak na probe podlaczyles czajnik to pokazal 2030W jak zarowke setke to 102W a
    jak czterdziestke to 38W. On sie zna bo z poltora kilogramowego chleba w ktorym na
    etapie kompletowania wsadu zostalo wlane troche mniej niz pol litra wody odparowal
    litr wody. Dobrze ze maszynki do chleba gwizdkow jak czajniki nie maja bo gwizdzeniem
    by zajebaly wlasciciela i sasiadow. Wycofam sie chyba ze strachu. Bo jak on piecze i
    je takie chleby jak pisze to ma zeby jak Buźka z Bonda.

  • 78. Data: 2018-07-31 16:26:07
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu wtorek, 31 lipca 2018 16:20:11 UTC+2 użytkownik Zenek Kapelinder napisał:
    >Bo jak on piecze i je takie chleby jak pisze to ma zeby jak Buźka z Bonda.

    Szczególnie mnie intryguje ten chleb pieczony dwie godziny w 200stC

  • 79. Data: 2018-07-31 16:32:35
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 2018-07-31 o 16:13, Kris pisze:
> [...]

    Znajdziesz?

    > A rekordowo niskie bezrobocie teraz czy dobre aktualnie wyniki polskiej gospodarki

    Noo, to faktycznie zasługa PIS :D

    czy chociażby prawie 10mld nadwyżka w budżecie to wina PIS czy zasługa PO?

    Znajdź sobie definicję słowa 'nadwyżka', żebyś nie powtarzał po pulpecie
    tych bredni.

    Zapomniałeś dodać, że odrzucenie wniosku o referendum to też wina PO.
    Ech...

    --
    Pete

  • 80. Data: 2018-07-31 16:36:49
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu niedziela, 29 lipca 2018 10:58:48 UTC+2 użytkownik pilocik napisał:

    > każdy sam sobie przelicza, ja uważam że zwrot kosztów w czasie 8-10 lat
    > to niezła inwestycja, pewnie niektórzy preferują szybszy zwrot ale
    > ambergold czy getback mnie nie kręcą ;)

    Po 10 latach odzyskujesz jedynie zainwestowny kapitał a inwestuje sie po to zeby
    jakiś zysk jeszcze był
    To tak jakbys do banku wpłacił 25tys i bank comiesiąc oddawał Tobie 200zł
    Po 10 latach bank mógłby zamknąć Twoją "lokatę"

    > pożyjemy i zobaczymy za rok, dwa co będzie z cenami energii jak w temacie
    Nawet jak ceny skocza o 20% do 2030 roku to dla przeciętnego gospodarstwa domowego
    oznacza to ok 50zł miesięcznie. A będzie to rozłożone w czasie przecież