  • 1. Data: 2010-02-23 09:28:48
    Temat: Zostałem początkującym działkowiczem - pytanie laika o pierwsze cięcie drzew
    Od: zitixx <w...@i...pl>

    Witam wszystkich grupowiczów. To mój pierwszy post na tę grupę... jako
    że zostałem na jesieni ubiegłego roku "ogrodnikiem" ze względu na
    przeprowadzkę na wieś.

    Od razu proszę, żeby się nie śmiać i nie odsyłać do google, bo
    szukałem, ale nie znalazłem :)

    Otóż. Późną jesienią ubiegłego roku zakupiłem kilka drzewek owocowych
    (jabłonie, grusza, śliwa, czereśnia, brzoskwinie). Jak kupowałem, to
    pamiętałem które jest które, więc sobie nie zapisałem... Dzisiaj
    wszystkie drzewka wyglądają dla mnie tak samo i, poza brzoskwiniami
    (czerwonawe) nie potrafię już rozróżnić jabłoni od gruszy, czy innego
    drzewka... No niestety, mój błąd - powinienem zrobić jakieś
    identyfikatory :)

    Czy jest jakaś szansa, żeby dzisiaj odróżnił drzewka - zanim zaczną
    owocować? :)

    Druga sprawa.
    Pamiętam, że jak kupowałem drzewka, to pani wspominała, że na wiosnę
    muszę je solidnie przyciąć. Problem jednak jest taki, że ja nie wiem
    co to jest solidne przycięcie, ani jak tego czynu dokonać. Oczywiście,
    przed zadaniem pytania na grupę, szukałem... ale znalazłem tylko
    informacje na temat cięcia starszych drzew. Nikt nic nie pisze o
    przycinaniu malutkich drzewek na drugi rok po posadzeniu...

    Czy uprzejma grupa byłaby w stanie mi pomóc?

    I jeszcze pytanie poza tematem:
    Planuję jeszcze na wiosnę wsadzić inne drzewa / krzewy owocowe. Czy są
    jakieś odmiany, które dawałyby owoce w roku posadzenia? Może
    niekoniecznie drzewa, czy krzewy... może jakieś truskawki, maliny,
    itp. Jestem człowiekiem z natury niecierpliwym i chciałbym w tym roku
    zaznać choć w małej mierze efektów mojej pracy w ogrodzie :)

  • 2. Data: 2010-02-23 09:49:47
    Od: d...@a...abc.com.pl

    On Tue, 23 Feb 2010, zitixx wrote:

    > Czy jest jakaś szansa, żeby dzisiaj odróżnił drzewka - zanim zaczną
    > owocować? :)

    Musisz poprosić kogoś kto się zna. Przez internet Ci nie pomożemy.

    > Czy uprzejma grupa byłaby w stanie mi pomóc?

    Wyobraź sobie, że 40 cm poniżej cięcia wyrosną nowe gałazki, które
    utworzą pierwsze pietro korony. Pomyśl na jakiej wysokości chcesz mieć koronę,
    dodaj to tego 40 cm i tnij. Pamiętaj, że cięcie odsuwa plonowanie o jeden
    rok.

    > I jeszcze pytanie poza tematem:

    Kiedyś można było kupić sadzonki truskawek tzw. frigo.
    Owocują w roku posadzenia.
    Możesz wysiac poziomki, tez są niezłe bo owocują całe lato (truskawki 2
    tygodnie).

    Pozdr.

    D.P.

  • 3. Data: 2010-02-23 09:55:01
    Od: "skryba ogorodowy" <z...@o...pl>

    Użytkownik "zitixx" <w...@i...pl> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...

    > Od razu proszę, żeby się nie śmiać i nie odsyłać do google, bo
    > szukałem, ale nie znalazłem :)

    Słabo szukałeś. ;-)

> [...]
    > przed zadaniem pytania na grupę,
    > Czy uprzejma grupa byłaby w stanie mi pomóc?

    Koniecznym dla początkujacego ogrodnika jest zakup:
    "Sztuka ciecia drzew owocowych" Augustyna Miki.
    Z plikiem w komputerku do ogrodu nie chodzisz zazwyczaj,
    z książką i owszem - wskazane.

    >I jeszcze pytanie poza tematem:
    > Planuję jeszcze na wiosnę wsadzić inne drzewa / krzewy owocowe. Czy są
    > jakieś odmiany, które dawałyby owoce w roku posadzenia?

    Borówka wysoka. Kup gdy już widoczne bedą pąki kwiatowe.
    Sporo tego w szkólkach.

    Pozdrawiam pogodnie
    skryba

  • 4. Data: 2010-02-23 10:35:04
    Od: tomekp <t...@a...ma.kota.pl>

    Jakie to drzewka dowiesz sie jak wypuszcza liscie, teraz to malo
    istotne. Istotne jest rozpoznanie brzoskwini bo ja musisz przyciac
    koniecznie i opryskac, z innymi drzewkami mozna sobie darowac choc to
    zalezy jak bardzo sa wyrosniete.
    Cierpliwosc to konieczna cecha ogrodnika. Z drzewek raczej nic nie
    zaowocuje w rok po posadzeniu a nawet jesli chce to trzeba mu to
    uniemozliwic. No moze ze 2 brzoskwinie mozna dla sprobowania utrzymac
    jesli drzewko dobrze sie przyjelo i ma chec rosnac. Maliny zaowocuja po
    wiosennym sadzeniu, rowniez truskawki (choc skapo). No i jak ktos
    poradzil - borowka amerykanska ale z nia trzeba sie obchodzic jak z
    jajkiem.

  • 5. Data: 2010-02-23 13:41:03
    Od: "Dirko" <j...@w...pl>

[...]

    Hejka. Zaraz po przeprowadzce na wieś powinieneś doznać iluminacji i
    stać się od razu wysokiej klasy ogrodnikiem, rolnikiem, hodowcą ...
    (niepotrzebne skreślić) ;-)
    Pozdrawiam samoistnie Ja...cki