  • 131. Data: 2015-11-03 20:05:22
    Temat: Re: Zuzycie pradu
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 3 listopada 2015 17:14:58 UTC+1 użytkownik Budyń napisał:

    > a tak bez zartow to masz cos do powiedzenia? Czy tez uwazasz ze cieplej sie nie
    robi?

    Robi sie ale to zwykly cykl zycia ziemi - byly juz takie, czlowiek nie ma na
    to zadnego wplywu :-) Glownie chodzi o parowanie oceanow. Byl fajny dokument
    na ten temat na Discovery pare lat temu swoja droga :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 132. Data: 2015-11-03 20:58:31
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Akurat teraz słońce wchodzi w kilkudziesiecio letni okres zmniejszonej aktywności i
    się zimniej powinno robić a nie cieplej. Inna informacja jest taka ze Hiszpania i
    Portugalia na gwałt sadzą na południu lasy żeby nie dopuścić do powstania pustyń.

  • 133. Data: 2015-11-03 21:01:52
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 2 Nov 2015 18:47:16 +0100, Myjk

    > No, jeszcze coś pewnie grzebną przy webasto, bo przestało
    > zaskakiwać ostatnio i mi tyłek z rana marźnie. :>

    W ramach uzupełnienia, elektronika się sypnęła (ponoć TTTM w M6)
    i pompa wody nie rusza. Nowa płytka jedyne... tysiąc czterysta. :P

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 134. Data: 2015-11-04 07:41:24
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu wtorek, 3 listopada 2015 20:05:23 UTC+1 użytkownik Adam Sz. napisał:
    > Robi sie ale to zwykly cykl zycia ziemi - byly juz takie, czlowiek nie ma na
    > to zadnego wplywu :-) Glownie chodzi o parowanie oceanow. Byl fajny dokument
    > na ten temat na Discovery pare lat temu swoja droga :)

    to jest bardzo wygodne stwierdzenie pozwalajace nadal ciac galaz na ktorej siedzimy -
    i nalezy absolutnie nie patrzec na twarde dane. Ludzkosc faktycznie nie miała wpływu
    dopóki była zwykłą częścią fauny, mało było ludków i dosc prymitywnych technicznie.
    Skonczyło sie to wraz z epoką przemysłową.

    b.

  • 135. Data: 2015-11-04 10:13:06
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2015-11-03 o 20:01, Adam Sz. pisze:

    > Hm.. A nie wiazesz tego z padajacymi roznicowkami? Moze po prostu masz jakis
    > kijowy prad? Nie wiem czy sa jakies urzadzonka do monitoringu i logowania stanu
    > sieci ale bym poszedl tym tropem. Sasiadowi tez spalila sie indukcja - wyszlo,
    > ze poszlo przepiecie na sieci i wysadzil odszkodowanie od Taurona :)

    Z pradowych rzeczy to jedynie indukcja. Teraz nie wiem co ze zmywarka
    prawde mowiac, bo nie mam czasu od tygodnia sie tym zajac. Kociol to
    ewidentnie po burzy i nie sadze zeby poszlo przepiecie z sieci.
    Problemem sa padajace regularnie zawiasy w lodowce. Glowica w baterii
    zeby padla po dwoch latach w nienajtanszej baterii? Z drugiej strony
    kupe innych rzeczy chodzi. Kludi w lazience z najtanszej chyba serii
    Zenta bez zarzutu kolejny rok. Pralka AEG ma kilkanascie lat i nie
    zamierzam jej zmienic.

    Pozdro.. TK

  • 136. Data: 2015-11-04 23:25:13
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2015-11-02 o 12:11, Piotr Wyderski pisze:

    > Nie wiem, a kogo Cię uważają, ale fizyka też nie jest po Twojej stronie.

    ROTFL
    Po prostu wzruszyła mnie do łez Twoja wypowiedź ;)

    > Różnicówka trójfazowa w dziedzinie wykrywania upływności różni się od
    > jednofazowej tylko tym, że ma dwa uzwojenia więcej na wspólnym rdzeniu
    > przekładnika Ferrantiego.

    Odpowiem używając przenośni, ale w sposób dokładnie odzwierciedlający to
    co napisałeś:
    Ty twierdzisz, że ciągnik rolniczy i samochód osobowy to pojazdy
    samochodowe działające na tej samej zasadzie.
    Tak. Masz rację obydwa te pojazdy posiadają silniki, skrzynie biegów,
    koła, kierownice, pedały itp. Spalając paliwo zamieniają energię cieplną
    na energię mechaniczną, która poprzez skrzynie biegów porusza kołami.
    Zatem jeżeli się przyjrzeć na jakiej zasadzie działają to można
    powiedzieć, że działają dokładnie na takiej samej zasadzie.
    Ale ja tu nie piszę jak one są zbudowane czy jak działają, bo jest to
    dla mnie zbyt oczywiste i nie dyskutuję na poziomie leksykalnym, lecz
    tłumaczę, że wyjazd na wczasy 5-osobowej rodziny ciągnikiem to zły
    pomysł, bo w ciągniku jest zbyt mało miejsca, a i podróż trwałaby zbyt
    długo. Podobnie jak złym pomysłem będzie próba zaorania pola samochodem
    osobowym, bo albo się zakopie w ziemi i nie będzie dalej jechał, albo
    się spied.... zawieszenie.

    Podobnie jest z tymi różnicówkami.
    Nie dyskutuję na jakiej zasadzie działają różnicówki, bo jest to zbyt
    oczywiste, że działają na takiej samej zasadzie i jest to dla mnie
    wiedza "przedszkolna", ale dyskutuję na dużo wyższym poziomie wiedzy niż
    tylko ten wyczytany z Wikipedii.

    Rzecz się rozchodzi o różnice, które się pojawiają w chwili zadziałania
    lub uszkodzenia różnicówki 1-fazowej oraz 3-fazowej oraz jakie powodują
    skutki w razie awarii takich różnicówek.
    W razie pogorszenia się styków (czy to fazowego czy też neutralnego
    przewodu) oraz w chwilach załączania i rozłączania różnicówki 1-fazowej
    nie towarzyszą niebezpieczne skoki napięcia na obwodach odbiorczych.
    W przypadku różnicówki 3-fazowej w razie problemów ze stykiem neutralnym
    (zły kontakt, wzrost oporności styku, czy też drżenie styku) pojawiają
    się na poszczególnych obwodach 3-fazowych różnice potencjałów np. na
    jednym z obwodów może być prawie 0V, a na innym pojawi się prawie 400V.
    Wszystko zależy jak są obciążone poszczególne fazy.
    Co ciekawsze ochronniki przeciwprzepięciowe zainstalowane przed tą
    różnicówką nie są w stanie temu zapobiec, ponieważ one w tej sytuacji
    "nie widzą" tych niebezpiecznych skoków napięcia. Co ciekawsze
    różnicówka 3-fazowa w razie uszkodzenia styku przewodu neutralnego nie
    wyłączy pozostałych styków, ponieważ prądy się zrównoważą pomiędzy
    fazami, a zatem nie wystąpi prąd różnicowy na różnicówce. Podobnie jak
    silnik 3-fazowy możemy podłączyć do zasilania 3-fazowego bez przewodu
    neutralnego czy to w układzie trójkąta czy też gwiazdy. Silnik będzie
    pracował, a różnicówka się nie wyłączy. W przypadku podłączenia silnika
    w gwiazdę bez podłączania przewodu neutralnego, tworzy się wtedy
    pływający punkt neutralny. W przypadku przerwania ciągłości przewodu
    neutralnego w różnicówce także się tworzy pływający punkt neutralny za
    różnicówką, którego potencjał względem ziemi oraz przewodu neutralnego
    przed różnicówką się zmienia w zależności od obciążenia poszczególnych
    faz. Jeżeli wszystkie fazy będą idealnie równo obciążone to wspólny,
    pływający punkt neutralny będzie miał potencjał 0V względem ziemi oraz
    względem przewodu neutralnego przed różnicówką.

    Reasumując:
    Różnica jest zasadnicza.
    W przypadku różnicówki 1-fazowej przerwa na styku neutralnym w
    różnicówce - nic się nie dzieje w obwodzie odbiorczym, poza faktem, że
    przestanie płynąć prąd w obwodzie.
    W przypadku różnicówki 3-fazowej przerwa na styku neutralnym w
    różnicówce - powoduje powstawanie skoków napięcia nawet do 400V na mniej
    obciążonych fazach, które niszczą delikatną elektronikę, a różnicówka
    nie wyłącza obwodów.
    Uwierz mi, że przez prawie 30 lat mojej pracy zawodowej w branży, miałem
    okazję wielokrotnie naprawiać sprzęt elektroniczny i poprawiać
    instalacje elektryczne po partaczach, którzy nagminnie pakowali jedną
    różnicówkę 3-fazową na cały dom.

    Na koniec jeszcze taka mała uwaga.
    Zanim kolejny raz zaczniesz wyjeżdżać z tekstami o fizyce weź proszę pod
    uwagę, że na elektronice i elektryce "zjadłem zęby" i uwierz mi, że w
    tych tematach jestem daleki od pisania beletrystyki.

  • 137. Data: 2015-11-04 23:40:31
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2015-11-02 o 12:36, Piotr Wyderski pisze:

    > W tym to, że gwarancja 2 lata, dokładnie tyle, co odpowiedzialność
    > z Ustawy. I sobie można deklaracje o "milionach" godzin trwałości
    > wsadzić w buty... :-)))
    >
    > Pozdrawiam, Piotr

    Z ustawy to masz zagwarantowane 2 lata z tytułu rękojmi (niezgodność
    towaru z umową), a zasady reguluje ustawa. Jest to roszczenie tylko i
    wyłącznie względem sprzedawcy.
    Gwarancja jest natomiast udzielana na zasadzie pełnej dobrowolności i na
    zasadach ściśle ustalanych przez gwaranta i zapisanych w karcie
    gwarancyjnej. Gwarantem może być producent, dystrybutor czy nawet
    sprzedawca.

  • 138. Data: 2015-11-05 08:38:32
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu środa, 4 listopada 2015 23:25:25 UTC+1 użytkownik Uzytkownik napisał:
> [...]
    > różnicówce - powoduje powstawanie skoków napięcia nawet do 400V na mniej
    > obciążonych fazach, które niszczą delikatną elektronikę, a różnicówka

    troche przesadzasz - musialaby wystapic wyrazna korelacja miedzy zadzialaniem
    roznicowki a uszkodzeniami sprzetow. Czyli zadzialanie roznicowki 3f - i jednoczesne
    uszkodzenie jakiegos sprzetu. A tak nie jest.
    Praktyka wyglada tak ze roznicowki czasem sie psują - ale zwykle latami chodza
    bezawaryjnie, i zapewne w ogóle nie sa testowane - a sprzety sie psują.
    A w naszych sprzetach agd nie psuje sie tylko elektronika - a taki byłby efekt
    uszkodzen pochodzacych z roznicowki. W pralkach siadaja lozyska - a beben klejony nie
    pozwala na wymiane, w mikserach padaja zebatki itp.
    Natomiast wiem o przypadku w ktorym wroclawski producent pralek na wlasne potrzeby
    badal sterownik konkurencji i znalazl tam funkcje robienia zaprogramowanego zwarcia
    po ilustam wlaczeniech.

    b.

  • 139. Data: 2015-11-05 09:07:46
    Od: ToMasz <N...@o...pl>

    W dniu 03.11.2015 o 11:00, Kris pisze:
    > - tu nie ma za bardzo jak oszczędzić.
    1. kupić dobry, np polaptopowy albo po PCtowy (dell) duży zasilacz 12 v
    i zasilić nim wszystko co się da, nawet zrobić sobie "stacje" ładowania
    telefonów - jeśli w domu jest ich dużo. (dodatkowo niema problemu gdzi
    ejest mój telefon :)
    2. Sprawdzić empirycznie ile energii zużywają sprzęty włączone na stałe
    do gniazdka. przedewszystkim takie kórych używa się o stałych godzinach.
    umnie największym pożeraczem okazał się TV.... Panasonic. Był włączany
    tylko wieczorem, więc miałem zamiar podłączyć go przez "czasówkę" ale
    pozbyłem się TV. drugie miejsce zajmuje... kuchenka GAZOWA która ma
    zegar elekryczny i zapalarke (strzela piorunami). Większość czasu kabel
    ma wyjęty z gniazdka...
    ToMasz

  • 140. Data: 2015-11-05 09:49:46
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2015-11-05 o 08:38, Budyń pisze:

    > troche przesadzasz - musialaby wystapic wyrazna korelacja miedzy zadzialaniem
    roznicowki a uszkodzeniami sprzetow. Czyli zadzialanie roznicowki 3f - i jednoczesne
    uszkodzenie jakiegos sprzetu. A tak nie jest.

    Ale już z wieloma takimi przypadkami się spotkałem.
    Uszkodzona różnicówka 3-fazowa, która sama z siebie "wywala" i
    uszkodzone sprzęty AGD w domu.
    Udowodnij, że tu nie występuje korelacja uszkodzenia sprzętów AGD z
    powodu wadliwej pracy różnicówki.

> [...]
    uszkodzen pochodzacych z roznicowki. W pralkach siadaja lozyska - a beben klejony nie
    pozwala na wymiane, w mikserach padaja zebatki itp.

    Ale nie dyskutujemy tu o uszkodzonych łożyskach czy zębatkach, lecz o
    uszkodzeniach elektrycznych. Popalonych warystorach i uszkodzonej
    elektronice.

    > Natomiast wiem o przypadku w ktorym wroclawski producent pralek na wlasne potrzeby
    badal sterownik konkurencji i znalazl tam funkcje robienia zaprogramowanego zwarcia
    po ilustam wlaczeniech.

    A ja wiem o jednym producencie samochodów z Wąchocka, który
    przeprowadził badania samochodów konkurencji i okazało się, że tamte
    samochody miały zaimplementowaną funkcję zabijania kierowców raz do roku :)
    Teraz poważniej - uwierzył bym w Twoją historyjkę, gdybym nigdy w życiu
    nie projektował elektroniki w oparciu o mikroprocesory i nie wiedział,
    że w mikrokontrolerach są mechanizmy (lock bit), które uniemożliwiają
    odczytanie i przeanalizowanie zasady działania programu zapisanego w
    pamięci.
    Wyobrażasz sobie, że jakaś firma pozwoliłaby sobie na napisanie takiego
    programu i niezabezpieczenie go przed odczytem?