  • 11. Data: 2010-05-21 06:56:27
    Temat: Re: betonowanie ław fundamentowych - na co zwrócić uwagę?
    Od: shaman <s...@p...wytnij.onet.pl>

    W dniu 2010-05-20 19:14, kiki pisze:

    > "shaman" <s...@p...wytnij.onet.pl> wrote in message

    > Beton B20 cieknie mimo, że wibrowany.
    > Dla mnie to ryzykowne co robisz. Na chudziaka kłaść folię PCV, która
    > zapewne pęknie

    będę się starał żeby nie pękła - BTW. od czego miała by pęknąć? To
    materiał mechanicznie bardziej wytrzymały od powszechnie przecież
    używanych "dwóch warstw papy na lepiku"

    PZDR
    Shaman

  • 12. Data: 2010-05-21 07:34:12
    Od: shaman <s...@p...wytnij.onet.pl>

    W dniu 2010-05-20 16:23, Tornad pisze:
    [...]
> [...]
    > nawodniony, w nim zmiescilo sie tylko tyle wody ile wynosi porowatosc gruntu.
    > I ten grunt, nie naruszony, w zadnym wypadku nie specznieje i potem nie
    > osiadzie. Zreszta czas byl za krotki aby woda pod stosunkowo malym cisnieniem
    > rzedu kilkudziesieciu cm spenetrowala go pod cala powierzchnia. O ile
    > oczywiscie jest to grunt nienaruszony.
    > Jesli budowali szalunek na rozciapkanym blocie to gorzej. Zasada jest taka, ze
    > kazda lopata gruntu wbita w podloze powinna byc z wykopu pod przyszlym
    > fundamenetem usunieta. Tego nie wiem ale mysle, ze tak robiono i ten szalunek

    Grunt rodzimy to miszung kamieni z glina, ekipa wybrała wszystko co
    luźne, ale w tych warunkach wybrac wszystko idealnie potrafili by tylko
    archeolodzy. Jednak grunt był wtedy w miarę suchy - lekko padać zaczęło,
    jeśli dobrze pamiętam, na krótko przed wylewaniem.

    Jesli wlano ten chudziak na suchy,
> [...]
    > momenty gnace ma. Zatem aby spac spokojnie mozesz potem, w czasie betonowania
    > sciany wrzucic w nia pare pretow zbrojeniowych szczegolnie w narozach. Wtedy
    > ew. nierownomierne osiadania nie spowoduja pekniecia scian. Po dwa prety fi 12-
    > 14 dolem i takie same gora, na zakladke rzedu pol metra. W srodku przekroju
    > poprzecznego sciany nie dopuszczajac do dotkniecia pretow do szalunkow. W
    > narozniki wstawic u gory dodatkowo prety zagiete. Tak zazbrojona sciana bedzie
    > miala w sumie wieksza sztywnosc i wytrzymalosc od samej staranie zazbrojonej

    Zaprojektowane zbrojenie ściany zaklada po 2 pręty pionowe fi_8 co 20cm
    łączone na zakład ze starterami zatopionymi w ławie + pręty poziome fi_6
    co 20cm. Czy to wystarczy czy jednak dokładać te pręty fi_12. Wszystkie
    pręty pionowe wychodzą górą ze ściany i są zagięte na potrzeby wieńca i
    stropu.

    rys: http://i46.tinypic.com/2z9b1o5.png

    dzięki za dobre słowo :)

    PZDR
    Shaman

  • 13. Data: 2010-05-21 17:16:57
    Od: "Tornad" <t...@h...com>

> [...]
    > co 20cm. Czy to wystarczy czy jednak dokładać te pręty fi_12. Wszystkie
    > pręty pionowe wychodzą górą ze ściany i są zagięte na potrzeby wieńca i

    Moim zdaniem sciany masz... przezbrojone. Szczegolnie te prety pionowe, nie za
    bardzo wiem po co ich az tyle. Przecie ta sciana nie pracuje jako wspornik
    utwierdzony na lawie. Istotne sa prety poziome a tych, o malej srednicy, ale
    jest sporo. No i na tym wieniec; wraz z lawa powstanie belka o duzej
    wysokosci, ktorej ani trzesienie ziemi nie ma prawa ruszyc.
    Zatem nic nie dodawaj, wykonaj dokladnie wg planu i zapomnij o problemach
    nosnosci gruntu. Grunt kamienisty ma duza wytrzymalosc, te kamienie wplywaja
    korzystnie m.in na sprawy nawodnienia tej gliny. One sobie tam leza poltora
    miliona lat, ten grunt przezyl kilka zlodowacen czyli probnych obciazen, ktore
    go maksymalnie zagescily.
    Potem te sciany oblep na goraco gruba papa termozgrzewalna (chlopcy, ktorzy
    ja zastosowali, taki moj sposob izolacji pionowej scian sobie chwala). Wykonaj
    drenaz opaskowy rowniez wg opisanego przeze mnie sposobu (w obsypce zwirowej
    zabezpieczonej ze wszystkich stron tkanina - geowloknina). Potem przyloz do
    scian arkusze gestego styropianu o grubosci rzedu 3-5 cm i zasyp,
    kilkucentymetrowymi warstewkami, starannie zagesc ubijakiem recznym. Sciany
    bedziesz mial "cieple", w sensie latem, w parne dni woda nie bedzie sie na
    nich wykraplac. Zasyp wykopow nalezy wykonac po wylaniu stropu, ktory
    usztywni sciany w kierunku poziomym.
    No i posadzka; pod nia albo gruby piasek a najlepiej rownoziarnisty, odsiany
    zwir o granulacji rzedu 1-2 cm. Pory, czyli puste przestrzenie pomiedzy
    ziarnami zwiru, ktorych jest okolo 35 procent robia za dobra izoloacje
    termiczna. Mozesz tez zaszalec i wylac posadzke na 15 cm warstwie keramzytu
    (koszt okolo 350 zl za kubik). To jest material trwaly o parametrach cieplnych
    styropianu i jak go zaaplikujesz to zapewne Twoje wnuki jeszcze beda Cie
    chwalic za perfekcyjna konstrukcje.
    Pzdr.
    Tornad