  • 1. Data: 2010-10-18 07:34:26
    Temat: dostawianie komina
    Od: "Daniel" <d...@g...pl>

    Witam,

    dałem ciała na etapie budowy domku i teraz okazało się, że brakuje jednego
    przewodu kominowego (dymnego).
    chce podłączyć piec na ekogroszek (25kW), do którego producent przewiduje
    parametry komina -

    min wysokość - 6m, przekrój - 280 cm2.

    po kontakcie z producentem okazało się, iż te parametry nie muszą być ściśle
    spełnione, ale ja wole zawsze mieć zapas niż być na granicy.

    i teraz komin chce dostawić taki -

    http://www.jawar.com.pl/index.php?option=com_content
    &task=view&id=152&Itemid=162

    (może ktoś jest w stanie polecić innego tańszego producenta takich kominów?)

    konstrukcyjnie jestem w stanie uzyskać u siebie na ścianie wysokość tego
    komina ok 5m, co da może z 4-4,5 metra efektywnego wylotu spalin.
    + do tego min. przekrój jaki podaje producent to w kominie byłoby 180-200.

    czy taka konfiguracja będzie wystarczająca dla tego typu pieca? czy nie będzie
    mi się wydzielał czad? i czy skuteczność pieca będzie jako-taka?
    czy ciąg komina jestem w stanie "nadrobić" jego średnicą? mógłbym zrobić
    przekrój 225-250..

    proszę o jakieś rady

    pozdrawiam

    Daniel

  • 2. Data: 2010-10-18 19:17:19
    Temat: Re: dostawianie komina
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Daniel napisał:
> [...]
    > mi się wydzielał czad? i czy skuteczność pieca będzie jako-taka?
    > czy ciąg komina jestem w stanie "nadrobić" jego średnicą? mógłbym zrobić

    Zasadnicze pytanie brzmi: Czy parametry podane przez producenta dotyczą
    komina izolowanego czy blaszanego (nieizolowanego).Blaszany, pozwalając
    na szybsze oddawanie ciepła przez spaliny do otoczenia ma trochę
    mniejszy ciąg - warto mieć ciut zapasu. Przy dużej mocy pieca różnica w
    ciągu komina blaszanego i murowanego jest minimalna (szybko płynące
    spaliny po prostu nie nadążą wystygnąć wewnątrz komina) ale przy
    zmniejszaniu tej mocy (mniejszy ogień w piecu) stalowy ma szybszy spadek
    ciągu. Dalej - stalowy komin zewnętrzny może nie mieć ciągu początkowego
    - i wówczas przy rozpalaniu trzeba kombinować (przepalanie komina naftą
    i podobne patenty) - przy kominie murowanym zdarza się to znacznie rzadziej.

    Wnioski - jeśli coś temu kominowi zwiększać to długość a nie przekrój,
    większy przekrój to większa powierzchnia boczna i więcej ciepła ze
    spalin uciekającego przez ścianki - czyli szybszy spadek ciągu.

    Ale jak się nie ma co się lubi to się lubi co się ma...

    --
    Darek