  • 41. Data: 2014-07-25 12:58:24
    Temat: Re: gorac na pietrze w upalne dni- klima czy rekuperacja?
    Od: k...@g...com

    W dniu piątek, 25 lipca 2014 12:46:53 UTC+2 użytkownik Adam napisał:
> [...]
    równa jest sprawności energetycznej. Co to jest sprawność temperaturowa? czy to ta
    głupota wymyślona przez sprzedawców rekuperatorów. A tutaj widzicie państwo jak zimne
    powietrze grzeje się do ciepłego. Na zewnątrz -25 wa do pomieszczenia wpada +20.
    Szkoda że nie mówią o tym że strumień wylatujący jest masowo 5 razy większy od
    strumienia wlatującego. Jak będzie potrzeba to zrobią strumień wylatujący 10 razy
    większy. I tak żaden Adam się nie zorientuje że go w chuja robią i będzie powtarzał
    informacje o cudzie.

    > Ale co to ma do rzeczy - rekuperator wymienia mi cale powietrze w domu
    >
    > gdzies co 2-3h. Uwazasz ze wilgotnosc na zewnatrz zmienia sie tak szybko,
    >
    > zeby roznice mialy zauwazalny wplyw na sprawnosc energetyczna w stosunku
    >
    > do temperaturowej? :)
    >

    > To co piszesz mialoby sens jakbym rekuperowal saune albo basen.
    >
    > pozdr.
    >

    > --
    >
    > Adam Sz.

    Pierdolisz bzdury jak rzadko który. Zupełnie jak z psem co się w gównie nigdy nie
    wytarzał. Wszystkie się tarzają a ten jeden nie.

  • 42. Data: 2014-07-25 13:00:49
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu piątek, 25 lipca 2014 12:58:24 UTC+2 użytkownik k...@g...com napisał:

    > Pierdolisz bzdury jak rzadko który. Zupełnie jak z psem co się w gównie nigdy nie
    wytarzał. Wszystkie się tarzają a ten jeden nie.

    Tyle ze to JA mam psa i to JA mam rekuperator, a Ty nie :D
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 43. Data: 2014-07-25 14:22:47
    Od: "forestdumb" <...@...z>

    > dodac taki Artic? Split klima kupisz za 700zl, moze w wielkim pudle ze
    > styropianu dac takiego splita (czesc wew) a reku przepcha powietrze juz po
    > domu
    > (wylaczamy wentylator w splicie), a co z jednostka zew? Wywiewem reku i tak

    > Nastepny ;-) Reku pcha 100m3/h a klima bedzie naparzac 500-1000m3/h. Te
    > instalacje sa ze soba niekompatybilne!

    Mowisz ze aby sensownie schlodzic domek trzeba do 10x wiecej masy powietrza
    przepchac (bo przeciez nie bedzie dmuchal takim - 10C przykladowo, wiadomo).
    Wiec wentylator REKU ma za mala wydajnosc tak?

    > Pic na wode, marketing :-)

    Tez tak na zdrowy rozsadek o tym myslalem, przeciez to ALU sie nagrzeje i samo
    zacznie promieniowac ale w teorii moze cos tam :P szczegolnie juz na KG,
    ostatnia bariera.

    A czy dachowka czarna czy czerwona, jeden pies - i tak jest ukrop, tylko
    kwestia czasu czy szybciej czy wolniej wejdzie to do pomieszczenia. Jak pisalem
    izolacja to nie termos z proznia, przeciaga tylko w czasie emisje ciepla z zew
    do wew.

  • 44. Data: 2014-07-25 14:53:27
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu piątek, 25 lipca 2014 14:22:47 UTC+2 użytkownik forestdumb napisał:

    > Mowisz ze aby sensownie schlodzic domek trzeba do 10x wiecej masy powietrza
    > przepchac (bo przeciez nie bedzie dmuchal takim - 10C przykladowo, wiadomo).
    > Wiec wentylator REKU ma za mala wydajnosc tak?

    Sluchaj - to wszystko trzeba policzyc zeby moc o tym podyskutowac :)
    Realia sa takie ze klimatyzator mocy ~3kW jest w stanie schlodzic dobrze
    pomieszczenie do powiedzmy maksimum 30m2. Czyli na dom ~120m2 potrzebujesz
    ze 4 takie sztuki. Ale przyjmijmy ze bedziesz zabezpieczal okna od slonca
    i wystarcza trzy. Czyli musisz przetransportowac 9kW energii. Powietrze ma
    cieplo wlasciwe ~1kJ / kg * k, czyli zakladajac ze w domu chcesz trzymac
    np. 24 stC, a dla z wentylacji ma leciec jak zalozyles 10stC - musialbys
    pedzic to powietrze przez klime z predkoscia ok 2400 m3/h. Przypominam, ze
    w miare dobry reku z instalacja o niskich oporach wycisnie max 300-400 m3/h,
    czyli 6-8 razy mniej niz trzeba. Dlatego polaczenie klimatyzacji z wentylacja
    jest wlasnie niekompatybilne i nie ma wiekszego sensu :) Jak widac na
    w/w przykladzie przez standardowa wentylacje z rekuperatorem jestes w stanie
    przepchac nie 9kW, a maksimum ~1,5kW. Tyle ze taka ilosc energii nie jest
    w stanie skutecznie schlodzic nawet jednego malego pomieszczenia, a gdzie
    tam dopiero caly dom :)

    > Tez tak na zdrowy rozsadek o tym myslalem, przeciez to ALU sie nagrzeje i samo
    > zacznie promieniowac ale w teorii moze cos tam :P szczegolnie juz na KG,
    > ostatnia bariera.

    Moze costam - masz racje, tylko ze te costam to takie grosze ze zakup tej
    folii w zyciu sie nie zwroci :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 45. Data: 2014-07-25 15:40:08
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    oglegroups.com...

> [...]
    > ze 4 takie sztuki. Ale przyjmijmy ze bedziesz zabezpieczal okna od slonca
    > i wystarcza trzy. Czyli musisz przetransportowac 9kW energii.

    Dość mocno przesadziłeś :-)
    Skoro w zimie przy 40K różnicy temperatur do ogrzania współczesnego domu
    wystarcza 4-8 kW to w lecie przy różnicy 10K do chłodzenia nie może być
    wymagane więcej :-)
    1-2 kW przez ściany i 1 kW od słońca to bardziej realne wartości.

    I w praktyce tak mniej więcej to wygląda. Przy średnim domku 150m2 ze
    współczesną izolacją. Dwa klimatyzatory 2,5 kW każdy chodzą w cyklu 25%
    (włącz/wyłącz) bo mają za dużą moc do pracy ciągłej.

    [ciach wyliczenia na podstawie zawyżonych danych]

> [...]
    > w stanie skutecznie schlodzic nawet jednego malego pomieszczenia, a gdzie

    Na podstawie czego piszesz, że 1,5 kW nie jest w stanie schłodzić jednego
    małego pomieszczenia???

    Pracuję w "akwarium" pomieszczenie 100 m2 podłogi około 30 m2 okien. Okna są
    od strony południowo zachodniej (a więc najgorszej) klimatyzacja ma 4 kW i
    przy 30 stopniach na zewnątrz chodzi z przerwami, bo jest zbyt wydajna.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 46. Data: 2014-07-25 16:04:53
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Fri, 25 Jul 2014 12:36:39 +0200, Ergie

    > W dachu płaskim wentylacja działa gorzej, a dach płaski
    > bez wentylacji to taka sama sauna jak dach skośny bez wentylacji.

    Ale dach nie musi być płaski w kostce. Może być 20 stopni kopertowy i też
    będzie wentylacja pokrycia. Ponadto z elewacyjnych okien są mniejsze zyski
    niż z dachowych, można zastosować okiennice, czy rolety zewnętrzne, a
    przede wszystkim otworzyć okno i nie będzie przezeń buchać ciepłe powietrze
    od pokrycia dachowego.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 47. Data: 2014-07-25 16:11:53
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Fri, 25 Jul 2014 03:14:08 -0700 (PDT), Adam

    > Zobacz linka wyzej.

    Czyli pomijając dobrze wyglądającą "sprawność temperaturową" faktyczna
    sprawność twojego rekuperatora wynosi poniżej 45%.

    > W lato nie mierzylem

    Nic dziwnego, bo by ci na minusie wyszły "zyski".

    > - przez wiekszosc czasu w lato od wieczora do rana jest jednak chlodniej
    > na zewnatrz i uzywany jest automatyczny bypass w reku zeby chlodzic
    > pomieszczenia

    No właśnie -- to po co ta jałowa gadka o rekuperatorze do chłodzenia?

    > (oczywiscie wiele to nie daje bo jak pisze od dawna -
    > wentylacja jest za slaba zeby cokolwiek schlodzic).

    Jeśli wentylujesz "nieuzdatnionym" zewnętrznym powietrzem i to jeszcze
    instalacją przystosowaną tylko do wentylowania na potrzeby bytowe, a nie
    instalacją do chłodzenia, to nic dziwnego że jest za słaba.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 48. Data: 2014-07-25 16:29:40
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

> [...]

    > bez wentylacji to taka sama sauna jak dach skośny bez wentylacji.

    > Ale dach nie musi być płaski w kostce. Może być 20 stopni kopertowy i też

    Kopertowy ???
    Przy kopertowym (niezalenie od kąta) wentylacja jest najgorsza. Powietrze
    wpadające szczeliną wentylacyjną przy krawędzi dachu musi którędyć po
    nagrzaniu się wylatywać. W dachu dwuspadowym w kalenicy jest ujście ciepłego
    powietrza, ale przy kopertowym jedyne rozwiązanie to kominek wentylacyjny na
    środku. Tyle że dla dachu 10 x 10m powinien mieć przekrój 0,8m2 to oznacza
    rurę o średnicy metra!

    Przy dwuspadowym o kącie 20 stopni oczywiście wentylacja będzie ale gorsza
    niż przy 45 stopniach.

> [...]
    > niż z dachowych, można zastosować okiennice, czy rolety zewnętrzne, a
    > przede wszystkim otworzyć okno i nie będzie przezeń buchać ciepłe

    Mam wrażenie że nie masz okien dachowych. Ja mam i mimo, że jak patrzę na
    dach to powietrze aż faluje bo jest nagrzany jak asfalt to po otwarciu okna
    nic do środka nie bucha - bo niby skąd? Co miałoby zmusić gorące powietrze
    by popłynęło w dół i wpadło do środka?

    Co do zysków od nasłonecznienia to będą identyczne przy identycznej
    efektywnej (uwzględniającej kąty) powierzchni skierowanej na słońce. Dachowe
    wpuszczają więcej światła więc można ich dać mniej więc wyjdzie na to samo.

    Największa wadą okien dachowych jest hałas podczas deszczu i konieczność
    zamknięcia podczas drobnej mżawki. Dlatego w każdym pokoju mam też normalne
    okna. A dachowych służą tylko do doświetlenia - bo dają zdecydowanie
    przyjemniejsze światło (bo świeci z góry a nie od boku) - z tym że ja mam
    okna dachowe wysoko a nie tak jak niektórzy przy samej podłodze.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 49. Data: 2014-07-25 17:56:51
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu piątek, 25 lipca 2014 15:40:08 UTC+2 użytkownik Ergie napisał:

    > Do�� mocno przesadzi�e� :-)
    > Skoro w zimie przy 40K r�nicy temperatur do ogrzania wsp�czesnego domu
    > wystarcza 4-8 kW to w lecie przy r�nicy 10K do ch�odzenia nie mo�e by�
    > wymagane wi�cej :-)
    > 1-2 kW przez �ciany i 1 kW od s�o�ca to bardziej realne warto�ci.

    W zimie nie ma slonca ktore grzeje 1kW / m2 domu.
    Jezeli ja przesadzam to dlaczego w pomieszczeniach 30m2 montuje sie klimy
    mniej wiecej 3kW? Wystarczy spojrzec na jakies proste kalkulatory mocy
    do powierzchni zeby stwierdzic, ze mam racje :-) Wystarczy spytac
    uzytkownikow klimy zeby tez to potwierdzic. Klima 3kW nie schlodzisz
    calego domu chocbys nie wiem co tu wymyslil :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 50. Data: 2014-07-25 18:50:41
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu piątek, 25 lipca 2014 16:11:53 UTC+2 użytkownik Myjk napisał:
    > Czyli pomijając dobrze wyglądającą "sprawność temperaturową" faktyczna
    > sprawność twojego rekuperatora wynosi poniżej 45%.

    A skad to wydedukowales?

    > Nic dziwnego, bo by ci na minusie wyszły "zyski".

    Jakim cudem? :-) Po obu stronach wymiennika (w domu i na zewnatrz) taka
    sama wilgotnosc. Wiec sprawnosc temperaturowa idealnie odzwierciedla
    sprawnosc energetyczna.

    > No właśnie -- to po co ta jałowa gadka o rekuperatorze do chłodzenia?

    To Ty chcesz cos nim chlodzic, ja odrazu napisalem ze do chlodzenia jest
    klima, a nie reku :-)

    > Jeśli wentylujesz "nieuzdatnionym" zewnętrznym powietrzem i to jeszcze
    > instalacją przystosowaną tylko do wentylowania na potrzeby bytowe, a nie
    > instalacją do chłodzenia, to nic dziwnego że jest za słaba.

    Instalacja do chlodzenia nazywa sie profesjonalnie KLIMATYZACJA :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.