  • 1. Data: 2011-01-02 21:11:44
    Temat: instalacja elektryczna w starym domu
    Od: "wojciech" <s...@g...pl>

    Mam stary dom ,w którym zasilanie doprowadzone jest ze słupa 2 przewodami .
    Nie mam pojęcia jakiego typu jest instalacja TN TT itd. wiem tylko że 2
    przewody wchodzą do domu . w budynku przed licznikiem jest bezpiecznik typu
    S 25 A zaplombowany. Następnie 2 przewodami dochodzi instalacja do licznika
    w którym wkręcone są 2 bezpieczniki automatyczne z czego tylko jednym się
    włącza prąd w domu, i od licznika 2 przewodami rozprowadzone jest po domu do
    gniazdek w gniazdkach porobione są mostki między zerem a bolcem często
    gęsto przewody sa gdzieś w ścianie pod tynkiem łatane.
    Postanowiłem to wszystko przerobić tzn pociągnąć na nowo całą instalacje od
    punktu za licznikiem do gniazdek tak żeby było jak bozia przykazała .

    Teraz moje pytanie jest następujące :

    Czy powinienem wydzielić przewód PE ze styku N tóż za licznikiem i czy to
    miejce powinienem bednarką uziemić .

    czy też jeszcze inaczej to zrobić

    z góry dzięki za podpowiedź

  • 2. Data: 2011-01-02 22:53:23
    Temat: Re: instalacja elektryczna w starym domu
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

    Użytkownik "wojciech" <s...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Czy powinienem wydzielić przewód PE ze styku N tóż za licznikiem i czy to
    > miejce powinienem bednarką uziemić .

    Powinieneś się najpierw zorientować jaki to układ sieci. Na 98 % będzie to
    TN, ale na wszelki wydek należy się zorientować i mieć na to papier od
    dostawcy energii.
    Jeżeli to sieć TN to możesz zrobić jak napisałeś. Uziemienie wykonaj jako
    otokowe na głębokości poniżej strefy przemarzania i dla pewności oprócz
    otoku powbijać sondy głębokościowe połączone z otokiem przez spawanie.
    Bednarka i sondy tylko ocynkowane. Do uziemienia dołącz też bednarkę GWS-u i
    wprowadź do budynku.
    Jeżeli to TT to pod żadnym pozorem nie wolno łączyć uziemienia ochronnego z
    przewodem N
    Zgodnie z prawem należałoby na to wykonać projekt i zgłosić roboty
    budowlane.

    --
    Jackare