    Date: Mon, 08 Oct 2012 14:36:44 +0200
    From: sklep <N...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: jak zrobić okno 2m w istniejącej ścianie

    witam

    jest sobie budynek bardzo stary. ostatni remont był w latach 80siątych,
    nikt z żyjących nie wie jaki, co robiono. Sufity to strop Kleina, o ile
    nie pomyliłem nazwy. jest sobie ściana ok 12cm z cegły otynkowana 5 m
    długa, jedne drzwi. jej górny część jest zakończona solidnym
    dwuteownikiem. Ta ściana przeszkadza, wiec chciałem ja wyburzyć. Był
    taki jeden konstruktor z uprawnieniami, pooglądał, napisał że wyburzyć
    można, że się nie zawali, podpisał się pod tym. Jednak jak przyszedł
    "fachman" pooglądać jak to będzie wyburzane, to stwierdził, że o ile się
    nie zawali, to napewno siądzie i we wszystkich kondygnacjach wyżej
    popękają ściany. No i wystraszyłem się - nie podjąłem żadnych działań.

    Teraz wpadłem na inny pomysł. Jakby istniejące drzwi 80cm, zastąpić
    dwoma parami otworów po 2m każdy. Metr ściany po środku byłby swoistą
    podporą. Czy to jest wykonalne? Czy ów metr sciany będzie podpierał, czy
    jest to za mały kawałek żeby coś zmienić? Jak ewentualnie w 100%
    bezpiecznie mogę takie otwory zrobić? (niekoniecznie aż 2m, ale1.5 minimum).
    pozdrawiam
    ToMasz