  • 11. Data: 2012-12-09 20:44:57
    Temat: Re: lavender
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Sun, 9 Dec 2012 08:06:36 -0800 (PST), czeremcha napisał(a):

    > A chochoły? Przecież czemuś służyły...

    Chochoły służyły jako osłona pnia przed styczniowym/lutowym słońcem od
    południowej strony - ze względu na powierzchniowe nagrzewanie tej strony
    pnia (ciemny kolor kory temu sprzyjał) w ciągu dnia i nocą jej ponowne
    zamarzanie, których to efektem były później tzw spękania mrozowe, bardzo
    groźne dla drzewek owocowych bo sięgały do głębokich warstw pnia i biegły
    przez niemal całą jego wysokość tworząc rany najczęściej nie do zaleczenia.
    Dziś maluje się pnie w ww celu wapnem i stosuje inne sposoby.

    > I skoro pod śniegiem roślinkom też jest cieplej, niż bez niego...

    Pod śniegiem jest gleba i jej głębiej położone podłoże, które razem mają
    bardzo dużą cieplną bezwładność i chłonność, dając KORZENIOM i przyziemnej
    częsci rośliny względną stabilność termiczną podczas mrozów.
    (by XL)

  • 12. Data: 2012-12-09 20:45:50
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Sun, 09 Dec 2012 17:49:44 +0100, Tadeusz Smal napisał(a):

    > :)
    > Napewno zaciszniej a przez to cieplej .
    > Co zime mam do okrycia sporo doniczek min z lawendami
    > i robi różnice czy je się okryje i czym się je okryje.
    > z pozdrowieniami i uśmiechami
    > smal
    > www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=12262
    > sklep: http://trawki.pl/
    > http://facebook.com/trawki

    A stopją na balkonie czy na ziemi? - to robi różnicę. //vide mój post
    sprzed chwili
    333-)
    (by XL)

  • 13. Data: 2012-12-09 20:46:15
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia 09 Dec 2012 16:52:59 GMT, Jarosław Sokołowski napisał(a):

> [...]
    > W pogodny dzień, gdy słońce świeci i ogrzewa badyla.

    > ...to oznacza, że grzeje je ciepło z głębi ziemi, gdzie wciąż jest stała
    > temperartra około 10°C.
    >
    > Nałożenie roślince ubranka, to jeszcze co innego -- ma na celu zwiększenie
    > stałej czasowej układu. Tak samo jak zadołowanie. Ale tutaj zamiast
    > zwiększać pojemność cieplną, powiększamy rezystancję. Efekt jest podobny
    > -- amplituda wahań dobowych spada, utrzymuje się temperatura bliska średniej
    > wielogodzinnej.
    >
    > Tak, sztuka gacenia ma złożoną podbudowę teoretyczną. Nie w każdym przypadku

    O, widzisz, ubiegłeś mnie w tłumaczeniu laikom :-)
    (by XL)

  • 14. Data: 2012-12-09 20:46:19
    Temat: Odp: lavender
    Od: "Johnny" <j...@p...pl>

    > Hejka. Jak roślinka w zimie jest otulona to oddaje ciepło a jak nie
    > jest otulona i wieje to wiatr odrywa ciepło. ;-) Takie odrywanie ciepła
    > zazwyczaj żle się kończy. :-(
    > Pozdrawiam paranaukowo Ja...cki

    Z tym okrywaniem roślin to jakoś mam wątpliwości. Zauważ, że sadownicy nie
    okrywają nowych nasadzeń, a koszt drzewek idzie w grube tysiące. Jak
    przyjdzie minus trzydzieści to żaden chochoł nie pomoże ;-( A z tym
    oddawaniem ciepła to tez końca nie jestem przekonany. Ilość ciepła jaką
    wydziela roślinka, która jest przecież w stanie zimowej hibernacji to pikuś
    wobec trzaskających mrozów. Bardziej skłaniałbym sie ku temu, że chochoły
    skuteczniej chronią przed mroźnymi, wysuszającymi wiatrami.

    zdroofka Johnny

  • 15. Data: 2012-12-09 20:46:47
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Sun, 9 Dec 2012 20:11:15 +0100, Dirko napisał(a):

    > Hejka. Jak roślinka w zimie jest otulona to oddaje ciepło a jak nie jest
    > otulona i wieje to wiatr odrywa ciepło. ;-)

    Ale bzdety :-)
    (by XL)

  • 16. Data: 2012-12-10 10:25:53
    Od: czeremcha <1...@g...com>

    Ale wciąż zaleca się okrywanie co wrażliwszych roślin - nie tylko drzew. I to na
    początku zimy. Bo z tego, co pamiętam, drzew przed zimą się nie bieliło...

    Po co tyle zachodu z tym:

    http://www.e-ogrody.pl/Ogrody/1,113393,10646091,Okry
    wanie_roslin_na_zime.html

    Ania

  • 17. Data: 2012-12-10 14:56:57
    Od: HGW <h...@h...abuse>

    W dniu 2012-12-09 16:37, yapann pisze:
    > "Tadeusz Smal" <s...@s...pl> wrote in message
    >
    > a co się stanie różą (raczej wątłą), którą potrzymam do kwietnia w 18oC
    > i wystawię na balkon?

    Jak nie zgnije albo nie wyschnie to na 99% będzie fajnie rosła :)

  • 18. Data: 2012-12-10 16:25:19
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Mon, 10 Dec 2012 01:25:53 -0800 (PST), czeremcha napisał(a):

    > Ale wciąż zaleca się okrywanie co wrażliwszych roślin - nie tylko drzew. I to na
    początku zimy.

    Okrywa się roślinkom pnie/karpy oraz usypuje kopczyki z kory/ziemi, żeby
    zabezpieczyć przed wychładzaniem przez mroźny wiatr (nagrzewane w słoneczny
    dzień) części nadziemne i żeby odizolować od mrozu części podziemne. Chyba
    dlatego na początku zimy, że potem, kiedy wszystko obmarznie i zamarznie,
    śnieg przysypie itd, no to wtedy już trudno będzie. A przede wszystkim
    dlatego na początku zimy (dokładnie: po zmarznięciu powierzchniowej warstwy
    gleby), że pod koniec jesieni jeszcze bywa za wczesnie np na kopczykowanie,
    ponieważ mogą się w niezmarzniętej ziemi pod kopczykami zbierać nornice i
    wiadomo, czym to grozi.
    (by XL)

  • 19. Data: 2012-12-10 17:32:42
    Od: czeremcha <1...@g...com>

    Z linku, który wkleiłam:

    "Ocieplenia wymagają całe pędy, np. hortensji ogrodowej i różaneczników, by dobrze
    przezimowały pąki kwiatowe, lub tylko ich dolna część, z której np. róże i budleje
    szybko odbiją wiosną."

    I chochoły kojarzą mi się właśnie z różami, a nie drzewkami owocowymi.

    Ania

  • 20. Data: 2012-12-10 17:37:20
    Od: czeremcha <1...@g...com>

    On Monday, December 10, 2012 5:32:42 PM UTC+1, czeremcha wrote:

    > I chochoły kojarzą mi się właśnie z różami, a nie drzewkami owocowymi.

    Tak, jak te tutaj:

    http://www.oczarjk.pl/index.php?act=264

    O pewnie tak, jak z różami doniczkowymi, można próbować z lawendą. ;-)

    Ania