  • 31. Data: 2020-04-19 17:44:01
    Temat: Re: najcieńsza rurka do karanu
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2020-04-19 o 13:41, Budyń pisze:
    > nie ma takiego zakazu, daj linkę jesli masz na to kwit jakis.
    >
    > b.

    Oczywiście nie ma bezpośredniego zakazu używania miedzi. Są natomiast
    wytyczne zawarte w normach oraz rozporządzeniach jakie muszą być
    spełnione, aby instalacja wody pitnej mogła być wykonana rurami miedzianymi:

    1. Rury muszą spełniać szereg wymagań zgodnych z normą PN-EN 1087

    2. Woda nie może zawierać cząstek stałych większych jak 80um (piasek,
    kamień oderwany z rur, cząstki rdzy)

    3. Ilość jonów miedzi jaka przedostaje się do wody pitnej nie może
    przekraczać 2mg/l

    4. Woda nie może być wodą korozyjną. Aby woda nie była korozyjna dla
    miedzi to musi spełnić szereg wymagań: pH minimum 7, stężenie jonów
    amonowych mniejsze jak 0,5mg/l, stężenie jonów chlorkowych mniejsze od
    30mg/l, suma stężeń jonów chlorkowych oraz siarczanowych mniejsza od
    50mg/l oraz kilka innych wytycznych, których już nie pamiętam.

    Ponadto prawodawca narzuca jeszcze kilka innych wymogów m.in. prędkość
    przepływu wody w instalacji z miedzi ograniczona do 1m/s.

    W przypadku wanny, prysznica czy zlewozmywaka potrzebujemy przepływ
    rzędu 8-12 l/min co daje nam przepływ ok. 0,13-0,2l/s

    W przypadku rury miedzianej Cu 15mm mamy pole przekroju przepływu wody
    ok. 1cm2 co daje nam już prędkość przepływu rzędu 1,3-2m/s. Zatem
    minimalna średnica rury jaką możemy zastosować do wody to 18mm. Większy
    przekrój rury oraz rura miedziana to długie czekanie na ciepłą wodę.

    Do tego są jeszcze wytyczne, że nie wolno używać kolanek tylko łuki co
    często utrudnia montaż, zwłaszcza w wielkiej płycie, bo nie można kuć
    zbyt głębokich bruzd i łuki będą wystawać z naroży, a wszystkie użyte
    materiały rury i luty muszą mieć atesty higieniczne.

    Niestety powszechnie woda wodociągowa jest chlorowana, a to już
    eliminuje użycie miedzi. Chyba, że instalacja wodna jest poprzedzona
    stacją uzdatniania wody oraz filtrami zatrzymującymi cząstki stałe.

    Dodatkowo spółdzielnie mieszkaniowe czy zarządcy komunalni kierują się
    także własnymi wytycznymi i większość z nich nie zgadza się na wymianę
    instalacji na miedzianą. Spowodowane jest to nie tylko ww aspektami, ale
    także i parametrami mechanicznymi rur miedzianych, które w przypadku
    blokowisk potrafią pękać ze względu na podwyższone ciśnienia oraz
    uderzenia ciśnienia.

    Ponieważ prawo nie działa wstecz to instalacje wykonane wcześniej przy
    użyciu rur ocynkowanych czy miedzianych, które były wykonane zgodnie z
    wcześniejszymi przepisami mogą być naprawiane z zastosowaniem takich
    samych materiałów. W przypadku budowy nowych domów lub modernizowania
    starych instalacji, muszą one być wykonane zgodnie z obowiązującymi
    przepisami.

    Dlatego jeżeli chodzi o miedź do CO to jak ktoś bogaty to jak
    najbardziej, ale do wody użytkowej absolutnie.

  • 32. Data: 2020-04-19 17:51:29
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

> [...]
    > wytyczne zawarte w normach oraz rozporządzeniach jakie muszą być
    > spełnione, aby instalacja wody pitnej mogła być wykonana rurami

    To jest podobnie jak z instalacjami elektrycznymi. Nie jest zabronione
    stosowanie układu zasilającego TN-C w przypadku gniazdek 230V, ale
    przepisy są tak sformułowane, aby nie było możliwości spełnić wymagań
    tj. minimalne pole przekroju przewodu PEN 10mm2 dla miedzi lub 16mm dla
    aluminium.

  • 33. Data: 2020-04-19 21:24:58
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > To pytanie powinieneś skierować do prawodawcy, a nie do mnie.
    jak pracuje, to jako mechanik. tak więc pracodawca mnie wyśmieje.

    > Ale Ci powiem. Związki miedzi, które powstają na skutek reakcji
    > chemicznych miedzi i związków zawartych w wodzie , są szkodliwe.
    Nie twierdzę ze nie masz racji, ale daj jakies źródło tych rewelacji.
    nie chcę też abyś pomyślał ze jestem leniem, ale przez parę minut
    szukania, znalazłem tylko opinie polecające miedź, jako materiał trwały
    i szkodzący bakteriom.
    oto linki:
    https://instalacjezmiedzi.pl/zastosowania/pitna-i-ci
    epla-woda

    https://www.muratorplus.pl/technika/instalacje-wodne
    /miedz-w-instalacjach-wody-pitnej-jak-instalacja-z-m
    iedzi-wplywa-na-jakosc-wody-aa-YZbo-wyVd-GGZR.html

    > Kupuj ten najtańszy, bo i tak jesteś zbyt skąpy, żeby wydać kasę i kupić
    > normalny kocioł. Poza tym kto bogatemu zabroni? :) No bo wiesz "co tanio
    > to drogo".

    Ja Ciebie proszę o pomoc. Pomagasz - fajnie. Nie pomagasz - Twoja
    sprawa. ale czy mogłbyś mnie i innych nie oceniać, szczególnie według
    zasobności portfela? Zarabiam mało, jak płacę to się dwa razy
    zastanawiam. Piec o którym wspominałem - nie ma zamkniętej komory
    spalania, więc odpada. innny, tani oczywiście jaki znalazłem to termet
    ecocondens silver za 2800zł z 7 letnią gwarancją. I to nie jest tak, że
    droższego nie kupię, najwyżej wezmę na raty. Ale na serio, co moge
    chcieć więcej od takiego kotła?

    ToMasz

  • 34. Data: 2020-04-19 22:06:45
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan ToMasz napisał:

> [...]
    > nie jest tak, że droższego nie kupię, najwyżej wezmę na raty.
    > Ale na serio, co moge chcieć więcej od takiego kotła?

    Pomocnie doradzę to samo, choć z całkiem inną argumentacją. Ja swój
    kocioł kupiłem 30 lat temu, jeszcze w Peweksie, choć już za złotówki.
    Nie żebym się ścigał, ale był chyba najdroższy jaki wtedy spotkałem.
    Internetu u nas jeszcze nie było, ale mędrki były od zawsze, więc mi
    doradzali: panie po co to barachło, kup pan nasz, rzemieśniczy, dwa
    miliony taniej, a pochodzi długo. Do tego jeszcze grubaśne rury i
    grzejniki żeliwne, żebyś pan miał ciepło. Pochodził u mnie ćwierć
    wieku. Kilka lat temu stwierdziłem, że się zużył, bo nawet trudno
    powiedzieć, że się zepsuł. Poszukałem nowego. Znalazłem niemal taki
    sam. Ale wtedy to już był najtańszy z dostępnych. No cóż, kotłologia
    stosowana czyni postępy, ja nie muszę nadążać. Kupiłem. Wymieniłem
    sam w kilka godzin. Nawet nie wołałem nikogo do podbicia gwarancji.
    Jak "gwarantują sprawne działanie", to im wierzę, nie muszę mieć
    tego na papierze z pieczątką. A to, że się jakieś Zenki w bereciku
    nie plątaja po domu i nie wymądrzają, warte jest sporych pieniędzy.
    Gdy będę chciał "mądrości" posłuchać, to sobie któregoś odplonkuję
    na pl.misc.budowanie. A gdzyby się coś zepsuło, po prostu kupię nowy.
    Za taką kasę nie warto naprawiać (a zwłaszcza słuchać Zenków w brecie).

    --
    Jarek

  • 35. Data: 2020-04-19 23:19:24
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 19 Apr 2020 17:44:01 +0200, Uzytkownik <a...@s...pl>
    wrote:
    > Dlatego jeżeli chodzi o miedź do CO to jak ktoś bogaty to jak
    > najbardziej, ale do wody użytkowej absolutnie.

    Przecież większość pieców 2f ma wew. instalację miedzianą, więc psu
    na budę te regulacje.

    --
    Marek

  • 36. Data: 2020-04-20 00:33:19
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2020-04-19 o 21:24, ToMasz pisze:
> [...]
    > sprawa. ale czy mogłbyś mnie i innych nie oceniać, szczególnie według
    > zasobności portfela? Zarabiam mało, jak płacę to się dwa razy

    Przepraszam za moją dygresję, ale czytając Twoje posty widzę, że jednak
    nie jesteś aż tak biedny, bo trochę inwestycji poczyniasz, ale często
    uskuteczniasz "rzeźbiarstwo".

    Kiedyś podobnie robiłem, ale w końcu zrozumiałem, że to co tanie
    wychodzi drogo i już się wyleczyłem z "rzeźbiarstwa".

    > Piec o którym wspominałem - nie ma zamkniętej komory spalania, więc
    > odpada.

    Dokładnie. Pieca takiego nie wolno jest montować w nowej instalacji
    grzewczej poza pomieszczeniami przeznaczonymi tylko i wyłącznie dla
    kotła (kotłownia). Nie może być zamontowany zarówno w łazience jak i w
    kuchni. Tak nakazują przepisy i tak podpowiada zdrowy rozsądek. W kuchni
    lub łazience można zamontować tylko i wyłącznie kocioł z zamkniętą
    komorą spalania. Problem jednak polega na tym, że Unia Europejska
    zakazała produkcji i sprzedaży tanich kotłów z zamkniętymi komorami tzw.
    kotły turbo. Jesteś skazany tylko i wyłącznie na kocioł kondensacyjny,
    który niestety jest znacznie droższy.

> [...]
    > 2800zł z 7 letnią gwarancją. I to nie jest tak, że droższego nie
    > kupię, najwyżej wezmę na raty. Ale na serio, co moge chcieć więcej od

    Czego chcieć? Żeby się nie psuł i służył bezawaryjnie latami. Z całą
    pewnością do takich ten kocioł nie należy. Kotły te są bardzo wrażliwe
    na zapowietrzenie układu, które potrafi zakończyć się pęknięciem
    wymiennika. Jeżeli już nawet ten wymiennik przeżyje takie zapowietrzenie
    to jest duża szansa, że ulegnie uszkodzeniu czujnik przegrzewu. Niestety
    czujnika tego nie można wymienić, bo jest on wbudowany w wymiennik i
    wymienia się go razem z wymiennikiem, a nowy wymiennik to koszt
    przynajmniej 1500zł. Niestety takie awarie nie są objęte gwarancją.
    Ponadto kotły te maja dość awaryjne wentylatory.

    Gwarancja 7 lat to bzdura. Standardowo kotły te mają gwarancję 24
    miesiące, a przedłużyć ją można do 5 lub 7 lat pod warunkiem, że kocioł
    zostanie zainstalowany przez autoryzowanego instalatora i co roku będzie
    przechodził płatny przegląd, którego koszt to 307,50zł + wykupienie co
    roku (od 3 do 7 roku) kuponów wydłużonej gwarancji w cenie 175,89zł.
    Ponadto aby skorzystać z gwarancji 7 letniej trzeba wykupić u serwisanta
    696,63zł.

    Podliczmy ile będzie kosztować gwarancja na 7 lat.

    Ponieważ 2 lata to standard, a dodatkowe opłaty obejmują okres od 2 do 7
    roku to mamy:

    5 x 175,89 + 5 x 307,50 + 696,63 = 3113,58zł

    Tyle trzeba dołożyć, aby się móc pochwalić znajomym, że się ma kocioł z
    7 letnią gwarancją :)

    Dołóżmy do tego cenę kotła 2800 + 3113,58 = 5913,58zł.

    Warto przeczytać warunki gwarancji zanim dokona się zakupu:

    https://www.termet.com.pl/upload/upload/Warunki%20gw
    arancji%20-%20KG-268_%20kotły%20kondensacyjne%207%20
    LAT!%20-%20s.pdf

    Kupując ten kocioł mamy kocioł na najtańszych, włoskich podzespołach
    produkowanych w Chinach.

    Ferroli, Ariston, Beretta, De Dietrich to także tanie kotły w większości
    produkowane w Chinach lub na chińskich podzespołach.

    Najgorsze jest to, że jako doradcy pojawiają się tu różni ludzie, którzy
    krytykują ludzi, którzy nie jestem kocioł montowali, uruchamiali i
    serwisowali. Przyrównują ich do "Zenków w berecie" i namawiają do
    kupowania najtańszych, bo oni 25 lat temu kupowali. Tylko, że 25 lat
    temu to były to jeszcze produkty firmowe, a nie badziewie produkowane
    przez Chińczyków, które dobrze będzie jak przeżyje 5-7 lat. Ba.... Nawet
    Junkers to nie jest ten Junkers sprzed lat.

    Ich jest stać na tani zakup i olanie gwarancji.

    Tylko czy Ciebie jest stać na taką ekstrawagancję? Czy jak pierdolnie
    kocioł w środku zimy przy -10 czy -15 'C to masz zawsze w kieszeni
    gotówkę, aby szybko kupić drugi kocioł i go wymienić, albo chociaż kupić
    uszkodzony element i opłacić serwisanta aby naprawił? Pamiętaj, że
    gwarant zastrzega sobie wyłączenia odpowiedzialności z tytułu gwarancji
    i zazwyczaj będzie się starał udowodnić, że awaria wystąpiła z powodu
    złego użytkowania lub była następstwem zaniedbań użytkownika.

    Oczywiście ludzie kupują Termety i sobie chwalą.

    Ja jestem zwolennikiem kotłów ACV/Thermagen. Sam nawet używam od 4 lat
    ACV-a. Ktoś się zacznie tutaj wymądrzać, że mają dużą moc minimalną, bo
    aż 5kW. No mają i będą nieco taktować przy małych instalacjach, ale ja
    ich sporo uruchomiłem w mieszkaniach w kamienicach, gdzie już pracują
    ponad 10 lat i ludzie są mega zadowoleni, bo poza corocznym czyszczeniem
    kotła nie muszą dzwonić po serwisantów, a rachunki za gaz dużo niższe
    niż wcześniej płacili za węgiel.

    Chcesz mieć święty spokój to kup:
    https://thermagen.pl/kotly-dwufunkcyjne/thermagen-du
    o-24-18/

    do niego taki regulatorek:
    https://thermagen.pl/dla-uzytkownika/oferta/akcesori
    a-sterowanie/thermagen-ecosplash-120-wymiennik-c-w-u
    -wykonany-z-blachy-emaliowanej/

    Kotły te mają 2 letnią gwarancję, ale to są kotły niezniszczalne pod
    warunkiem, że zostanie zainstalowany przez rozgarniętego instalatora i
    raz do roku czy nawet raz na 2 lata ktoś go wyczyści.

    Oczywiście w okresie gwarancji serwisant, a po 2 latach samemu będziesz
    czyścił, bo czyszczenie tego kotła to maksymalnie godzina roboty z
    przerwami na kawę oraz na przereagowanie środka czyszczącego, którym
    spryskujesz wnętrze wymiennika.

    Kotły te ponadto mają ciekawe funkcje takie jak np. inteligentny komfort
    ciepłej wody. Polega to na tym, że kocioł sam się uczy zachowania
    domowników i wtedy, kiedy domownicy korzystają z ciepłej wody to kocioł
    utrzymuje wewnętrzny wymiennik gorący, a w nim porcję ciepłej wody, aby
    była dostępna natychmiast po odkręceniu kranu.

    Poza tym charakteryzują się bardzo cichą pracą i są głupoodporne. Nawet
    jak zabraknie wody w obiegu CO to trudno jest w nich cokolwiek uszkodzić.

    Poza tym są to jedne z niewielu kotłów, które mogą pracować w układach
    otwartych i najlepsze na rynku kotły do starych instalacji CO,
    wykonanych z grubych rur stalowych, które wcześniej zasilane były
    kotłami węglowymi. Produkowane są w całości w Europie w Holandii i
    montowane są na dobrych, sprawdzonych od lat podzespołach. Elektronika
    bardzo dobrze zabezpieczona przed zalaniem, temperaturą i wilgocią, co
    jest częstą zmorą kotłów innych firm, która doprowadza do awarii
    sterowników.

    Ale jak nie chcesz takiego kotła to z dobrych kotłów można jeszcze
    polecić: Brotje, Buderus, Unical, Viessmann, Vaillant, ewentualnie
    Junkers, tylko błagam nie modele castoramowe.

    Do CIebie należy decyzja czy zawierzysz takiemu debilowi "w beretce" jak
    ja czy też tym wszystkim, mądrym doradzaczom.

  • 37. Data: 2020-04-20 00:43:34
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 19 Apr 2020 22:06:45 +0200, Jarosław
    Sokołowski<j...@l...waw.pl> wrote:
    > Gdy będę chciał "mądrości" posłuchać, to sobie któregoś odplonkuję

    Podziel się zawartością plonkownicy, wczesna profilaktyka jest
    najlepsza.

    --
    Marek

  • 38. Data: 2020-04-20 00:46:39
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2020-04-19 o 23:19, Marek pisze:

    > Przecież większość pieców 2f ma wew. instalację miedzianą, więc psu na
    > budę te regulacje.

    Ba.... Nawet zawory, baterie kranowe i cała armatura oraz złączki z
    miedzi lub ze stopów miedzi.

  • 39. Data: 2020-04-20 01:25:17
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 20 Apr 2020 00:33:19 +0200, Uzytkownik <a...@s...pl>
    wrote:
    > https://thermagen.pl/kotly-dwufunkcyjne/thermagen-du
    o-24-18/

    Mam ten kocioł, testuje go dopiero pierwszy sezon i na razie nie ma z
    nim problemu. Jedyne co mnie trochę zastanawia to dziwna modulacja
    mocy przy grzaniu cwu przez szybkie przełączanie trybów pracy ale to
    chyba właśnie z powodu małej mocy minimalnej. Mocno zaczyna
    przełączać tryby przedmuch-zapłon-cwu-przedmuch-zapłon-cwu gdy obieg
    cwu pracuje w trybie buforowym napełniając bojler, gdy wymieniana
    woda (od strony zimnej) podniesie się powyżej 20C. Ale widocznie w
    ten sposób moduluje moc by nie przekroczyć ustawionej temperatury gdy
    jest niewielka różnica temperatury wlot-wylot wody.

    > Kotły te mają 2 letnią gwarancję, ale to są kotły niezniszczalne
    > pod
    > warunkiem, że zostanie zainstalowany przez rozgarniętego
    > instalatora i

    A co tu można popsuć przy instalacji? Wszystkie kluczowe warunki są w
    instrukcji (dobrze napisana instrukcja). Instalowałem sam, serwisant
    "uruchomieniowy" tylko wcześniej rzucił okiem na instalację i
    zasugerował bym dał sprzęgło bo nie mam grzejników i gdy sama
    podłogówka przymknie swoje zawory trójdrożne to szkoda męczyć pompę w
    piecu (miał podobno przypadek, że w tym modelu z tego powodu padła
    pompa).
    Przy okazji mam pytanie skoro jesteś fachowcem od tego pieca. Czy w
    tym piecu da się wyciągnąć z terminala z zaciskami sygnał, że piec ma
    aktywny tryb co (ignorując chwilowe przełączanie cwu)? Przydałoby by
    mi się to do załączania pomp obiegowych podlogówki.
    Gdy wyłączam tryb co po sezonie lub w okresach przejściowych
    chciałbym żeby automatycznie wyłączały mi się pompy.
    Terminal podstawowy X4 jest opisany w instrukcji, natomiast X2 jest
    tylko narysowany symbolicznie (symbole zacisków do pomp, jakiś
    zaworów wielodrogowych oto) ale bez opisów a tam jest chyba to co
    szukam...

> [...]
    > aby
    > była dostępna natychmiast po odkręceniu kranu.

    Akurat tej funkcji nie testowałem ale się zastanawiałem jak było
    działa, skoro pięć nie ma rtc? Uczy się z odstępów między użyciem?

    Testowałem natomiast funkcję komfort w nietypowej konfiguracji z
    pompką cyrkulacyjną.
    W przypadku użycia takiej pompy dystrybutor sugeruje schemat
    modyfikacji instalacji w taki sposób, że trzeba odłączyć
    przepływomierz w piecu i podłączyć go poza obwód cyrkulacji cwu
    (żeby działająca sama pompa nie załączała grzania cwu a załączał
    tylko pobór wody odkręcając kran). Okazuje się, że nie trzeba tego
    różnicy tylko zainstalować pompę cyrkulacyjną, która ma mniejszy
    przepływ niż próg zadziałania przepływomierza poboru cwu w piecu.
    Wtedy w tym trybie komfort piec tylko co jakiś czas podgrzewa
    wymiennik natomiast dzięki temu w obiegu krąży zawsze ciepła woda
    podgrzana bez konieczności ciągłej pracy pieca.

    --
    Marek

  • 40. Data: 2020-04-20 01:25:44
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 20 Apr 2020 00:46:39 +0200, Uzytkownik <a...@s...pl>
    wrote:
    > Ba.... Nawet zawory, baterie kranowe i cała armatura oraz złączki z
    > miedzi lub ze stopów miedzi.

    No więc...?

    --
    Marek