  • 111. Data: 2011-01-21 12:41:02
    Temat: Re: obliczenia rekuperatora :)
    Od: "kogutek" <s...@W...gazeta.pl>

    > Chyba skonczymy, co?
    >
    > b.

    chyba tak. Zwlaszcza że zainspirowany wlasnym pomyslem patrzyłęm na Allegro
    akie sa wentylatory i po ile. Popatrzylem na kilka rekuperatorów. Byly tam
    sprawności powyżej 88%. W niektórych opisach przecztalem ze to sprawność
    temperaturowa. Czyli taka nie mająca nic wspólnego ze sprawnością
    energetyczną. Mnie to wystarcza do wyciągnięcia wnioskow na wlasny uzytek. A
    co inni sobie pomyślą jest mi obojętne.

  • 112. Data: 2011-01-21 12:58:38
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "Budyń" <b...@g...pl> wrote:
    > Toteż były tu na grupie informacje ze ktos wentylacje mechaniczną zrobił ale
    > rekuperatora tam nie dał bo uznał ze szkoda zachodu.
    > Takie podejscie nie budzi we mnie sprzeciwu - reku kosztuje dużo, zysk
    > nierewelacyjny a komfort juz jest.

    Komfort przebywania w pomieszczeniu gdzie powietrze ma wilgotność 16%... Dla
    mnie bomba! :)
    U mnie w pracy jest wentylacja mechaniczna bez rekuperacji. Wszystko siedzi w
    potężnych wentylatorowniach, kanały są takie, że do wywiewnych wchodziliśmy na
    fajkę. Na biurkach mamy higrometry (włosowe, na hali produkcyjnej są chyba
    elektroniczne) i jeśli wilgotność spadnie poniżej jakiegoś tam poziomu to raban
    jest. Bo się pracować nie da!

    --
    Bartek

  • 113. Data: 2011-01-23 10:53:20
    Od: "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la>

    y.googlegroups.com...
    On 19 Sty, 12:43, Budyń <b...@g...pl> wrote:
    przeplywow w grawitacyjnej czyli do 0,5-1 wymiany kubatury domu na
    godzine (u mnie 600-800m3/h) :-)
    ============

    Po co taka duża wymiana? Normy?
    Jaki parametr fizyczny zmieniasz dużą wymianą powietrza? Podaj przykład bez
    i z wymianą.

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/

  • 114. Data: 2011-01-23 10:56:39
    Od: "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la>

    Uzytkownik "Adam" <a...@g...com> napisal w wiadomosci
    n.googlegroups.com...
    > nawiewanego do pomieszczen. Jezeli pobieramy z zewnatrz -15stC i to
    > powietrze ogrzewa sie do +10stC od powietrza wyrzucanego na zewnatrz z
    > pomieszczen (ktore mialo 20stC) to mamy dokladnie sprawnosc tego
    > odzysku na poziomie 72%. Nie wiem po co mieszasz tutaj efektywnosc

    Powietrze wywiewane ma w tym przykladzie -5?

    --
    Jan Werbinski O0oo....._[:]) bul, bul, bul

  • 115. Data: 2011-01-23 11:20:41
    Od: "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la>

    Użytkownik "kogutek" <s...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    > wylotowej jest wyższa. Cieple powietrze szybko ostudzone zmniejsza
    > znacznie
    > objętość. Latwiej przelatuje bo wspomaga ciąg wentylatora. Zowu zimne

    i zmniejsza prędkość

    > powietrze szybko zwiększa objetość spowalniając przepływ. Wentylatory tego
    > nie

    zwiększając objętość zwiększa szybkość przepływu (np silnik odrzutowy)

  • 116. Data: 2011-01-23 11:26:03
    Od: "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la>

    Krzyżowy, to taki wymiennik będący skrzyżowaniem współbieżnego i
    przeciwbieżnego. Za mała odległość pomiędzy końcami wymiennika, żeby
    porównywać go do przeciwbieżnego.
    Jego główną zaletą jest to, że ładnie wygląda na przekroju.

  • 117. Data: 2011-01-23 14:46:11
    Od: "Papo Smerfo" <r...@k...sz>

    Órzytkownik "Jan Werbinski" napisał:
> [...]
    > porównywać go do przeciwbieżnego.
    > Jego główną zaletą jest to, że ładnie wygląda na przekroju.

    gubisz się w nazwach zamiast skupić się za zasadzie działania:O)
    to czy wymiennik jest kszyżowy czy pszecifprądowy czy inny nie zależy od
    jego konsrukcji ale od kierunku pszepływu strumieni, jak kubisz wymiennik o
    nazwie "kszyżowy" i podłączysz go tak żeby strumienie powietsza płyneły w
    nim przeciownie to masz wymiennik pszecifprądowy, cała filozofia wymiennikuf
    oparta głupim marketingo:O)

    jak by wymiennika nie skonstrułować i jak by go wymyślnie nie nazwać to nie
    zmieni faktu że maksymalna teoretyczna sprawność jaką można uzyskać to 50%,
    praktyczną znacznie mniejszą:O)

  • 118. Data: 2011-01-23 23:23:11
    Od: "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la>

    Jedna część krzyżowego działa bardziej współbieżnie, a druga przeciwbieżnie.
    Niezależnie od kierunku przepływu..