  • 1. Data: 2010-04-08 06:22:18
    Temat: Re: sosna pospolita- jak zatrzymać wzrost i igły?
    Od: d...@a...abc.com.pl

    On Thu, 8 Apr 2010, Artur Gatty wrote:

    > Witam serdecznie.
    > W ogrodzie mam kilka sosen (samosiejki). Mają wysokość do 3-5m i około 2-3m
    > rozłożystości gałęzie.
    > Czy da się powstrzymać dalszy wzrost tych drzew zarówno w szerz i wzwyż?
    > Czy można całkowicie uciąć pędy wzrostowe na wszystkich gałęziach?
    >
    > Zależałoby mi w szczególności aby nie traciły igieł na gałęziach, ani
    > niższych gałęzi. Dobrze byłoby też żeby nie rosły już w szerz, bo mam mikro
    > działkę.
    >

    > Pozdrawiam i z góry dziękuję za pomoc,
    > Artur Gatty

    Witam,

    jest metoda uszczykiwania młodych pędów.
    Młode pędy, gdy jeszcze igły nie zaczną od nich odrastać, uszczykuje się
    na dolnej polowie drzewka. Za 2 tygodnie uszczykuje się pozostałą górną
    część. Można uszczykiwać pędy w połowie ich długości a na małych drzewkach
    do 70 cm, można też uszczykiwać całe, uzyskując efekt drobnienia igliwia.
    Po około 4 latach drzewko zaczyna zagęszczać się od środka.
    Nie wiem jak to może wyglądać na 3 metrowym drzewie.

    D.P.

  • 3. Data: 2010-04-08 11:19:15
    Od: Michal Misiurewicz <m...@i...rr.com>

    On 4/8/2010 7:00 AM, Artur Gatty wrote:

> [...]
    >
    > Zależałoby mi w szczególności aby nie traciły igieł na gałęziach, ani
    > niższych gałęzi. Dobrze byłoby też żeby nie rosły już w szerz, bo mam mikro

    W takiej sytuacji może jednak lepiej sosny usunąć i posadzić coś
    znacznie mniejszego. Przy "powstrzymaniu wzrostu" dostaniesz nie
    sony, ale pokraki sosnopodobne. A igły będą co pewien czas zmieniać;
    na to rady nie ma.

    Pozdrowienia,
    Michał

  • 4. Data: 2010-04-08 13:33:45
    Od: "Artur Gatty" <gatty@_usunto_vlan.skasujto.com.pl>

    wiadomości news:4bbdbbb2$0$4866$9a6e19ea@unlimited.newshosting.
    com...
> [...]

    > znacznie mniejszego. Przy "powstrzymaniu wzrostu" dostaniesz nie
    > sony, ale pokraki sosnopodobne. A igły będą co pewien czas zmieniać;

    Już się do nich przyzwyczaiłem, choć wiem że to nie drzewka ogrodowe. :)
    Poza tym musiałby występować o pozwolenie na ścięcie, bo w okolicy są
    "życzliwi".

    To że zmienia igły nie przeszkadza mi, problem w tym, że wraz ze wzrostem
    gałęzi coraz bardziej oddalają się igły od pnia, pozostawiając łyse gałęzie.

  • 5. Data: 2010-04-08 13:44:47
    Od: d...@a...abc.com.pl

    On Thu, 8 Apr 2010, Artur Gatty wrote:

    > To że zmienia igły nie przeszkadza mi, problem w tym, że wraz ze wzrostem
    > gałęzi coraz bardziej oddalają się igły od pnia, pozostawiając łyse gałęzie.

    Uszczykiwanie wierzchołków spowoduje, że wyrosną świeże pędy ze środka
    korony.

    D.P.

  • 6. Data: 2010-04-08 15:15:29
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Thu, 8 Apr 2010 15:44:47 +0200, d...@a...abc.com.pl napisał(a):

    > Uszczykiwanie wierzchołków spowoduje, że wyrosną świeże pędy ze środka
    > korony.

    Dokładnie. MŚK ukształtował w ten sposób parę sosen u nas. Fajna zabawa.

  • 7. Data: 2010-04-08 15:22:28
    Od: "skryba ogorodowy" <z...@o...pl>

> [...]
    > znacznie mniejszego. Przy "powstrzymaniu wzrostu" dostaniesz nie
    > sony, ale pokraki sosnopodobne. A igły będą co pewien czas zmieniać;

    Moja ma 6 lat i wzrost około 1 metra. Zagęszczona igłami do oporu.
    Zostawiam rocznie około 7-10% przyrostu nowych pędów.
    Na pokrakę nie wygląda.

    Pozdrawiam konsekwentnie
    skryba

  • 8. Data: 2010-04-08 15:27:41
    Od: "skryba ogorodowy" <z...@o...pl>

    > Już się do nich przyzwyczaiłem, choć wiem że to nie drzewka ogrodowe. :)
    > Poza tym musiałby występować o pozwolenie na ścięcie, bo w okolicy są
    > "życzliwi".

    Jeśli nie przekroczą fi 10 cm pnia to zgoda nie potrzebna.

    > To że zmienia igły nie przeszkadza mi, problem w tym, że wraz ze wzrostem
    > gałęzi coraz bardziej oddalają się igły od pnia, pozostawiając łyse
    > gałęzie.

    Będziesz bardzo mocno skracał nowe pędy wcześnie wiosną,
    to zanim się ogołoci to Ty bedziesz sędziwym staruszkiem.
    Ona nadal nie bedzie ogołocona i pozostanie piękna.
    Warunek coroczne, systematyczne silne (bardzo silne)
    skracanie nowych pędów.

    Pozdrawiam praktycznie
    skryba

  • 9. Data: 2010-04-08 16:05:33
    Od: "skryba ogorodowy" <z...@o...pl>

    Użytkownik <d...@a...abc.com.pl> napisał w wiadomości
    pl...
    On Thu, 8 Apr 2010, Artur Gatty wrote:

    Uszczykiwanie wierzchołków spowoduje, że wyrosną świeże pędy ze środka
    korony.

    W sośnie? Której? 2, 3 czy 5 igielnej?
    Chyba "pojechałeś po bandzie". Ale wykazać się możesz.

    Pozdrawiam zaciekawiony
    skryba

  • 10. Data: 2010-04-08 20:46:13
    Od: "Artur Gatty" <gatty@_usunto_vlan.skasujto.com.pl>

> [...]
    pl...
    On Thu, 8 Apr 2010, Artur Gatty wrote:

    >Uszczykiwanie wierzchołków spowoduje, że wyrosną świeże pędy ze środka

    Kiedy radzisz uszczykiwać i czy wszystkie pędy, łącznie z wierzchołkiem?