  • 1. Data: 2009-05-25 12:34:50
    Temat: taras z betonu?
    Od: "Rafał" <a...@c...nospam.pl>

    Ze względu na uciekający teren , z tyłu budynku powstał taras który jest
    wyżej od reszty terenu. Narazie budynek z tyłu obsypałem ziemia bo chciałem
    jak najtaniej połozyć na to kostke ale ... co np z bokami?
    Sąsiad widze że zrobił betonowy taras ale zrobił go bardzo szybko - czy
    mozna bez fundamentu?
    Jak to zrobic najtaniej bo mam tego sporo - jakies 15m2

  • 2. Data: 2009-05-25 16:58:14
    Temat: Re: taras z betonu?
    Od: "rpdrobny" <r...@w...pl>

    > Jak to zrobic najtaniej bo mam tego sporo - jakies 15m2

    Ja wymurowałem z bloczków fundamentowych murek oporowy, coś w kształcie
    fragmentu sześciokąta, do tego schody też z tego bloczka (przy okazji robią
    z przypory podtrzymujące), a środek zasypałem piachem.
    Jak przyjdzie ich czas to będzie na tym drewniany taras i albo drewnem albo
    ceramiką potraktuje schody.
    Robota prosta, nie wymaga specjalizowanych narzędzi, tylko łopata,
    poziomica, wiertarka, mieszadło, wiadro i duzo zdrowia targać te bloczki.

    Robert

  • 3. Data: 2009-05-25 17:44:09
    Od: "Rafał" <a...@c...nospam.pl>

    ale pod te bloczki jakies fundamenty trzeba?
    a potem jak srodek? wylac betonem?

  • 4. Data: 2009-05-25 18:20:16
    Od: "rpdrobny" <r...@w...pl>

    Użytkownik "Rafał" <a...@c...nospam.pl> napisał w wiadomości
    > ale pod te bloczki jakies fundamenty trzeba?
    > a potem jak srodek? wylac betonem?

    Fundament to tenże sam murek tylko zagłębiony w ziemie. Ja to zrobiłem na
    głębokość dwóch bloczków.
    W środku piasek zawibrowany. Jak będę robił taras to na tym piasku
    wypoziomuje bloczki pod kantówki a na kantówki deski.
    Całość przeżyła drugi sezon i ostrą zimę w tym roku.

  • 5. Data: 2009-05-25 18:51:59
    Od: "Rafał" <a...@c...nospam.pl>

    a jak moja żona chce beton to jak to zrobic?

  • 6. Data: 2009-05-25 20:29:58
    Od: "Tornad" <t...@o...net>

> [...]
    > mozna bez fundamentu?
    > Jak to zrobic najtaniej bo mam tego sporo - jakies 15m2

    Skoro zona chce miec konkretny beton to sila wyzsza.
    Wiec przy tego typu konstrukcji najwazniejsza sprawa jest zabezpieczenie
    plyty przed mrozem co by jej zamarzajacy pod plyta nawodniony grunt nie
    wysadzil. Najlepiej osiagnac to przez "posadowienie" jej na gruncie, ktory ma
    dobre wlasciwosci izolacyjne. Takim materialem jest zwir ale w sensie i
    nomenklaturze gruntowej a nie technologii betonu gdzie za zwir uwaza sie
    pospolke czyli material sypki o ciaglym uziarnieniu. Zatem ma to byc grunt
    sypki o jednakowej srednicy ziarn powiedzmy 10-20 mm. Mozna go uzyskac z
    pospolki przez odsianie na ukosnym sicie i uzyc tej frakcji, ktora na sicie
    zostaje. Taki jednorodny zwir ma okolo 30 proc. porowatosci czyli pustych
    przestrzeni, ktore robia za izolator termiczny.
    Tego zwiru musisz dac co najmniej 20 cm. I nie trzeba go jakos szczegolnie
    zageszczac tylko uklepac, bo on sie zageszczac nie daje. Ale wczesniej dno
    wykopu nalezy wysypac piaskiem lub pospolka a to w celu uniemozliwienie
    przedostawaniu sie gruntu spoistego do tego zwiru od dolu. Korzystne byloby
    wylozenie tego zwiru przed zabetonowaniem 4-5 cm grubosci styropianem.

    I na tym wylac plyte zelbetowa z betonu powiedzmy B 15-20 zbrojona na krzyz
    prawie tak jak strop z tym, ze zbrojenie musi byc utrzymane w srodku przekroju
    plyty a nie tylko dolem czy gora. Dlatego plyta musi miec grubosc okolo 20 cm
    aby miala dobra wytrzymalosc na zginanie w obu kierunkach.
    Teraz brzegi. Skarpa z gruntu spoistego a tym bardziej piaszczystego nie
    utrzyma sie dluzej pod katem wiekszym od okolo 25-30 stopni. Dlatego musisz
    grunt wokol plyty uformowac pod tym katem, dobrze go zageszczajac. Wierzchnia
    warstwe skarpy wysypac gruntem urodzajnym, humusem i oblozyc darnina aby jej
    deszcz nie rozmywal.
    Jesli to ze wzgledow czy wizualnych czy innych nie jest mozliwe, musisz
    wymurowac normalny murek oporowy, ktory musi byc odpowiednio gleboko
    posadowiony. Murek moze byc wymurowany na sucho z cienkich pustakow tym, ze te
    dziury w nich nalezy zalac chudym betonem lub zasypywac pospolka i zalewac
    mleczkiem cementowym. Szczegolnie starannie nalezy wypelnic piaskiem szczeliny
    pomiedzy krawedzia wykopu a murkiem.
    Pzdr.

  • 7. Data: 2009-05-26 07:30:14
    Od: "Rafał" <a...@c...nospam.pl>

    dzięki
    strasznie to skomplikowane
    ja mam narazie nasypaną górkę , jakieś 1m z piasku - i to nie wystarczy jako
    izolacja? na to sam beton czy tez żwir?
    i z tym zbrojeniem to chyba drogo wyjdzie :(

  • 8. Data: 2009-05-26 13:31:21
    Od: "Tornad" <t...@o...net>

> [...]
    > izolacja? na to sam beton czy tez żwir?
    > i z tym zbrojeniem to chyba drogo wyjdzie :(

    E tam skopmplikowane, to chyba najprostsza "konstrukcja" betonowa. Nie pisales
    o tym metrze piasku; on oczywiscie jako izolacja termiczna z zapasem wystarczy
    i zadnego zwiru ani styropianu nie potrzeba.
    Ale wystapi tu inny problem gdyz jak znam zycie, piasek ten zapewne nie zostal
    zageszczony. Powierzchniowe zageszczanie nic nie da gdyz warstwy o tej
    grubosci nie da sie zagescic lekkim sprzetem. Trzebaby zastosowac
    metode "francuska" albo "ruska", ktora polega na waleniu w grunt "baba" o
    ciezarze powiedzmy 1 tony spadajaca z wysokosci kilku metrow co groziloby
    naruszeniem scian fundamentowych.
    Mozesz wylac na niego plyte liczac sie z tym, ze po paru latach ona osiadzie
    nierownomiernie i zapewne bardziej od strony sciany i woda po niej splywajaca
    bedzie Ci podplywac pod dom.
    Zatem nalezy ja wylac z malym spadkiem 'od' domu, powiedzmy 2 cm na metr.
    Spadek ten nie bedzie widoczny a zaoszczedzi ew. pozniejszego nadlewania plyty.
    Zbrojenie jest konieczne, tak jak staranne zageszczenie betonu, wtedy bedzie
    on mial wieloletnia trwalosc i jak ta rura nie bedzie pekal. A ha i jeszcze go
    co najmniej przez tydzien po zabetonowaniu, zraszac woda trzeba.
    Pzdr.

  • 9. Data: 2009-05-26 17:42:28
    Od: "Rafał" <a...@c...nospam.pl>

    a ile mnie to będzie kosztowac?

  • 10. Data: 2009-05-27 04:46:38
    Od: robertr <r...@c...com.pl>

    On 26 Maj, 19:42, "Rafał" <a...@c...nospam.pl> wrote:
    > a ile mnie to będzie kosztowac?

    Ja podczas budowy traktowałem taras jako składnicę wszelkich odpadków
    pobudowlanych - gruz, resztki z betoniarki, płytki ceramiczne,
    styropiany, stale etc. Nie płaciłem za wywóz tego, ponadto nie
    płaciłem za np piach do wypełnienia tarasu. Czas uklepywał wszystkie
    odpadki. Rewelacja taras ma 10 lat i jest ok. Uważam że taras
    powinien być ostatnim elementem kończonego domu.
    Pozdr