  • 1. Data: 2012-11-22 22:02:24
    Temat: wentylacja mechaniczna
    Od: scruffty <s...@i...pl>

    Witam,

    Jakie macie spostrzeżenia, najlepiej z użytkowania? Pomijając szacowanie
    kosztów np. odliczając kominy i oszczędzone w ten sposób m2 powierzchni,
    sprawność "do 100%" itp. kwiatki.

    --
    scruffty

  • 2. Data: 2012-11-23 08:02:46
    Temat: Re: wentylacja mechaniczna
    Od: "quent" <x...@x...com>

    Użytkownik "scruffty" napisał w wiadomości grup
    .net...
    > Jakie macie spostrzeżenia, najlepiej z użytkowania? Pomijając szacowanie
    > kosztów np. odliczając kominy i oszczędzone w ten sposób m2 powierzchni,
    > sprawność "do 100%" itp. kwiatki.

    U mnie śmiga WM nonstop. Jestem bardzo zadowolony.
    Gdybym budował znów to WM była by na 100%

    --
    Pozdr.
    www.elipsa.info

  • 3. Data: 2012-11-23 11:44:27
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

> [...]

    > Jakie macie spostrzeżenia, najlepiej z użytkowania? Pomijając szacowanie
    > kosztów np. odliczając kominy i oszczędzone w ten sposób m2 powierzchni,

    A jakie maja być albo masz wentylację mechaniczną albo nie masz żadnej
    wentylacji :-)

    W ogóle nie ma porównania do tzw. "wentylacji" grawitacyjnej.

    W skrócie
    - wentylacja działa zawsze tak samo niezależnie od kierunku wiatry, zmian
    ciśnienia czy temperatury zewnętrznej
    - wentylujesz każde pomieszczenie w dokładnie takim stopniu jaki chcesz
    - nie musisz spać przy otwartym oknie by mieć świeże powietrze więc nie ma
    problemu z owadami.
    - gdy coś się przypali / rozleje / ktoś zapali papierosa itp. po prostu
    zwiększasz na chwilę moc wentylacji i nie musisz otwierać okien i robić
    przeciągu przy -20 na zewnątrz.

    Nie napisałeś czy chodzi Ci o wentylację z rekuperatorem czy bez. Dodatkowo
    przy rekuperatorze masz:
    - Oszczędność energii
    - Brak efektu wiania po nogach zimnym powietrzem z zewnątrz (czy to od okien
    czy to od nawiewników)

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 4. Data: 2012-11-23 11:54:47
    Od: "quent" <x...@x...com>

    Użytkownik "Ergie" napisał w wiadomości grup
    > Nie napisałeś czy chodzi Ci o wentylację z rekuperatorem czy bez.

    Myślę, że reku jest w domyśle.
    Jaki jest sens w domku jednorodzinnym zakładania WM bez reku?
    Może i ktoś to robi ale to jakiś margines pewnie.
    Chyba, że sie mylę ;-)

    --
    Pozdr.
    www.elipsa.info

  • 5. Data: 2012-11-23 12:21:23
    Od: "/// Kaszpir ///" <b...@a...pl>

    >Jakie macie spostrzeżenia, najlepiej z użytkowania? Pomijając szacowanie
    >kosztów np. odliczając kominy i oszczędzone w ten sposób m2 powierzchni,
    >sprawność "do 100%" itp. kwiatki.

    U mnie WM z rekuperatorem działa od chyba 2-3 miesięcy.

    Dom budowany w 2010/2011 , W 2011 wprowadziliśmy się. Obecnie 2 sezon
    grzewczy.

    U mnie rekuperator działa cały czas na 50% mocy , czyli około 140-150m3/h.

    Co mnie zdziwiło to ilość wody jaką wylewam. Rekuperator nie jest podłączony
    do kanalizacji bo nie mam jak podłączyć , więc woda leje się do pojemnika
    8L.

    Co kilka (naście) dni wylewam pełen pojemnik wody ...

    A sądziłem że pierwszy sezon grzewczy i bardzo intensywne wietrzenie usunie
    wilgotność i to mocno ... A widac nie do końca.

    Przed odpaleniem rekuperatora wilgotność w domu 55%-68%. Obecnie 40-50%.

    Ja jestem zadowolony. Świeże powietrze i nie muszę pamiętać o wietrzeniu.

    Ale prawdziwy "test" przed nami , jak będzie prawdziwa zima ...

    Osobiście uważam że była to dobra inwestycja ....

    Nie wiem czy jakiś wpływ ma rekuperator czy może samo lepsze ocieplenie ale
    w tamtym roku spalanie miałem około 10kg ekogroszku na dobę (ogrzanie około
    105m2).
    Nie tak dawno fachowcy robili mi poddasze i też jest tam 30cm wełny i doszło
    do ogrzania około 60m2 po podłogach (3 grzejniki) + dodatkowy grzejnik w
    łazience czyli obecnie grzeję około 165m2 po podłogach i spalanie wyszło mi
    identyczne (około 10kg na dobę)

  • 6. Data: 2012-11-23 12:26:42
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "quent" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    > Myślę, że reku jest w domyśle.
    > Jaki jest sens w domku jednorodzinnym zakładania WM bez reku?
    > Może i ktoś to robi ale to jakiś margines pewnie.
    > Chyba, że sie mylę ;-)

    Sens jest taki by mieć jakąkolwiek wentylację :-)

    Zrobienie wentylacji mechanicznej bez reku jest znacznie tańsze niż
    zrobienie niby wentylacji grawitacyjnej. I w dodatku działa. Pewnie że
    później już nie przynosi oszczędności, tak jak reku, ale i tak od początku
    jest tańsze niż wentylacja grawitacyjna.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 7. Data: 2012-11-23 12:29:07
    Od: "quent" <x...@x...com>

    U mnie też się lało po reku w zeszłym roku w nowym domu. Na reku kałuża, pod
    nim także sporo wody się kondensowało mimo, że normalnie podłączony odpływ
    skroplin do kanalizy.
    W tym roku były już też mrozy ale suchutko, ani kropli... nigdzie.

  • 8. Data: 2012-11-23 12:31:54
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "/// Kaszpir ///" napisał w wiadomości grup

    > Przed odpaleniem rekuperatora wilgotność w domu 55%-68%. Obecnie 40-50%.
    > Ja jestem zadowolony. Świeże powietrze i nie muszę pamiętać o wietrzeniu.
    > Ale prawdziwy "test" przed nami , jak będzie prawdziwa zima ...

    Wtedy niestety prawdopodobnie wilgotność spadnie Ci poniżej 30%. Warto tę
    wodę z reku wlewać do kwiatków by nie spowodować nadmiernego wysuszenia
    wnętrza. 40% to optimum, 30% jest do zniesienia, ale przy 20% już robi się
    nieprzyjemnie dla oczu i nosa.

    Niektórzy rozwiązują problem wilgotności w ten sposób że mocą rekuperatora
    steruje czujnik wilgotności. Niestety w zimie gdy zewnętrzne powietrze jest
    bardzo suche wentylacja w takim układzie może działać zbyt mało wydajnie.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 9. Data: 2012-11-23 12:33:57
    Od: "Budyń" <b...@r...pl>

> [...]
    > Jaki jest sens w domku jednorodzinnym zakładania WM bez reku?
    > Może i ktoś to robi ale to jakiś margines pewnie.

    reku kosztuje stosunkowo dużo - wiec instalacja WM bez reku tez ma sens.

    b.

  • 10. Data: 2012-11-23 12:46:24
    Od: rrr <r...@r...poczta.onet.pl>

    Użytkownik Ergie napisał:
    > Użytkownik "scruffty" napisał w wiadomości grup
    .net...

    > A jakie maja być albo masz wentylację mechaniczną albo nie masz żadnej
    > wentylacji :-)

    Mylisz się, albo usiłujesz racjonalizować wydatki.

    > W ogóle nie ma porównania do tzw. "wentylacji" grawitacyjnej.
    >
    > W skrócie
    > - wentylacja działa zawsze tak samo niezależnie od kierunku wiatry,
    > zmian ciśnienia czy temperatury zewnętrznej
    i od braku prądu, a już z tą temperaturą bym uważał.
    > - wentylujesz każde pomieszczenie w dokładnie takim stopniu jaki chcesz

    Czy masz osobne sterowanie nawiewem/wywiewem w każdym pomieszczeniu ?
    Czy podkręcasz na centralce dla całej wentylacji ?

    > - nie musisz spać przy otwartym oknie by mieć świeże powietrze więc nie
    > ma problemu z owadami.

    Jak przy działającej grawitacyjnej.
    > - gdy coś się przypali / rozleje / ktoś zapali papierosa itp. po prostu
    > zwiększasz na chwilę moc wentylacji i nie musisz otwierać okien i robić
    > przeciągu przy -20 na zewnątrz.

    Możesz kupić okap, Będzie taniej, szybciej i lepiej.
    Przy WM zwiększając moc wentylacji w kuchni zwiększasz moc wentylacji w
    całym układzie, nie tylko w kuchni, ale i w łazienkach, sypialniach i
    gdzie tam jeszcze chcesz. Przy -20 włączy się układ antyzamrożeniowy,
    który zwolni obroty wentylatora i dupa z wentylacji :)

> [...]
    > Dodatkowo przy rekuperatorze masz:
    > - Oszczędność energii
    > - Brak efektu wiania po nogach zimnym powietrzem z zewnątrz (czy to od

    chciałbym nieśmiało zauważyć, że nawiewniki instalujemy zazwyczaj w
    górnej części okna i albo chodzisz na rękach, albo montujesz okna przy
    samej podłodze.

    Jeśli posługujemy się półprawdami to można napisać, że:
    przy WM alb masz ustawiony przepływ na minimum i wtedy wentylacja działa
    jak grawitacyjna i korzyści z tego żadnych, albo masz ustawiony duży
    przepływ, co może generować hałas i wianie po głowach :)