  • 1. Data: 2024-06-30 09:46:13
    Temat: Basen i chłodzenie w w wentylacji mechanicznej
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Basen ogrodowy w końcu uruchomiłem:

    https://zapodaj.net/images/932f3d67ade65.jpg

    Jeszcze się filtruje i sprząta, bo ciągle syf nawiewa.
    Folia jest, ale nie rozwijam dopóki nie oczyszczę wody
    żeby folii nie usyfić. Po przedwczorajszej burzy woda
    mi się przelała i skimmer nie zbiera powierzchniowych. ;P

    Pompa ciepła (gruntowa do CO i CWU) zagrzała wodę przez
    wymiennik płytowy w dwa dni z 18 do 28sC, siłą rzeczy
    uruchomiłem także chłodzenie w wentylacji mechanicznej.
    Niestety dopiero jak dom się już nagrzał (rekuperator
    stał 3 lata i mu się zaciął bypass przez co wygrzało
    mi dom zanim się zorientowałem), w sypialni od wschodu
    mam 30sC. :(

    Niemniej do bufora z pompy leci glikol 4sC, na wyjściu
    na chłodnicę idzie 6sC. Z chłodnicy aktualnie leje się
    jak z cebra, na wlocie powietrze ma 26, po ochłodzeniu 17.
    Na anemonstatach wylata 21-23, na piętrze oczywiście
    cieplejsze, bo strych grzeje.

    W tejże instalacji są zamontowane elektrozawory 230VAC
    i potrzebuję to wysterować tak aby w zależności od
    sytuacji uzyskać pożądane ścieżki, np.:

    https://zapodaj.net/images/d318ac4dfe458.jpg
    albo
    https://zapodaj.net/images/afb81cabd5ea9.jpg
    etc.

    Miałem to lepić od zera ale czasu nie mam aby zgłębiać temat,
    chciałbym kupić jakiegoś gotowca. Znalazłem takie coś u chińczyka:

    https://pl.aliexpress.com/item/1005004841700407.html
    https://pl.aliexpress.com/item/1005006144075156.html

    Myślicie że warto i czy to spełni moje zapotrzebowanie na sterowanie
    zaworami w korelacji z mierzeniem temperatur (bo od tego oczywiście
    będzie zależeć który zawór otworzyć a który zamknąć) oraz ew. pompami?

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 2. Data: 2024-07-05 11:52:45
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sun, 30 Jun 2024 09:46:13 +0200, Myjk

> [...]
    > zaworami w korelacji z mierzeniem temperatur (bo od tego oczywiście
    > będzie zależeć który zawór otworzyć a który zamknąć) oraz ew. pompami?

    https://zapodaj.net/images/81a5a5b93d81b.jpg

    Wyklarowało się, a tu cisza, nikt nie poradzi odnośnie sterowania?
    To FUT na pmelektronika.

    PS. W międzyczasie pompa ciepła przestała grzać, bo się chyba wymiennik
    usyfił jakimś szlamem zassanym z bufora (który 4 lata stał niemieszany)
    bo delta na wyjściu dochodzi do 15K. Będę musiał zrobić płukankę. :/

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 3. Data: 2024-07-08 13:35:57
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu 30.06.2024 o 09:46, Myjk pisze:

> [...]
    > zaworami w korelacji z mierzeniem temperatur (bo od tego oczywiście
    > będzie zależeć który zawór otworzyć a który zamknąć) oraz ew. pompami?

    Ja bym nie brał jakiegoś chińskiego ulepa do takiego zadania, nawet
    raspberry bym nie brał mimo że da się to zrobić niedrogo i ma sporo
    możliwości. Bujałem się 7 lat z durną pompą głębinową (a raczej
    sterownikami do niej), w tym roku stwierdziłem że szkoda nerwów i
    zamontowałem Siemensa Logo, czujnik ciśnienia, falownik jednofazowy i
    wszystko zasuwa tak jak powinno. Tak wiem że armata na słonia, ale
    znudziło mi się coroczne włażenie do studzienki, walka z mrówkami,
    demontaż całego szajsu, wywalanie kasy w błoto.

    Jest tylko jeden problem odwieczny z pomiarami przemysłowymi czyli już
    nawet na etapie tego Logo jest taki, że trzeba dokupywać drogie
    rozszerzenia analogowe. I jak masz 6 pomiarów temperatury to trzeba
    wsadzić np. 3x AM2 RTD. Ale za to cała reszta to bajka, wysterujesz
    wszystko, na każdy problem z logiką/hardwarem jest już gotowa odpowiedź
    na oficjalnym forum, można to połączyć z internetem i mieć dostęp przez
    www (jeszcze się nie bawiłem nie ma czasu, ale tutoriale są).
    Podgląd online na program jest, można patrzeć jak to działa podczas
    pracy i wprowadzać korekty. Robisz raz i działa na wieki.
    Jedyny minus to cena.

    L.