  • 11. Data: 2009-07-21 09:50:49
    Temat: Re: Bezpieczniki B czy C?
    Od: "Zbyszek" <z...@p...onet.pl>

    > Zabezpieczenie B20 jest całkowicie zbędne z punktu widzenia poprawności
    > działania instalacji. Jeśli coś chcesz tam mieć to polecam rozłącznik.
    > Jedyna selektywność w podanych przez Ciebie zabezpieczeniach występuje
    > pomiędzy C25 i B6 na dodatek jest to selektywność warunkowa.

    Dokładnie tak jak kolega pisze.
    Niestety podstawową wadą zwykłych wyłaczników instalacyjnych typu S jest brak
    selektywności przy zwarciach.
    Pomimo, iż zastosujesz wyłącznik C25 jako przedlicznikowy może on również
    wyłączyć mimo, iż zwarcie było na obwodzie zabezpieczonym B10.

    Dlatego nie ma sensu stpniowania S-ów, a jako przedlicznikowy zastosować albo
    bezpieczniki topikowe zwłoczne 25A albo wyłącznik selektywny.

    Zbyszek

  • 12. Data: 2009-07-21 15:04:50
    Od: Sebcio <s...@n...net>

    Jan Werbiński pisze:

    > Zabezpieczenie główne przed licznikiem 3x C25
    > Tuż za licznikiem 3xB20

    S-kę za licznikiem bym wywalił, nie dość że jest zbędna to będzie
    wywalać przy większości zwarć przy czym nie jest powiedziane że zawsze
    wywali także S-ka obwodowa.

    Zabezpieczenie przedlicznikowe zamieniłbym na rozłącznik bezpiecznikowy
    z wkładkami zwłocznymi 25A. To Ci zapewni selektywność czasową

    > Chciałbym osiągnąć to, żeby w razie czego wybijał tylko bezpiecznik
    > obwodu, a nie całej fazy.

    Nie zrobisz tego, chyba że zastosujesz bezpieczniki selektywne - te są
    jednak drogie.

    > Czy ma sens stosowanie dla komputerów C16, jeżeli wcześniej jest B20?

    Sensu nie ma B20 za licznikiem. Przy prądzie zwarciowym
    dziesięciokrotnie większym niż znamionowy oba bezpieczniki działają tak
    samo: wyłączają w tym samym momencie. W nowej, prawidłowo wykonanej
    instalacji osiągnięcie takiej wartości nie jest żadnym problemem.

    > Tak zrobił elektryk w starej instalacji i skopiowałem rozwiązanie. Nie
    > wiem czy słusznie.

    Niesłusznie. Niepotrzebne szeregowanie zabezpieczeń jest proszeniem się
    o kłopoty. Jaki Twoim zdaniem sens ma B20 za licznikiem ? :)

    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio

  • 13. Data: 2009-07-21 18:06:31
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

    > elemntarne... to jest jeden dom?
    >
    > to poco masz drugie zabezpieczeni po liczniku?

    Po pierwsze. Po to, zeby zabezpieczenie tuż po liczniku polegające na jednym
    bezpieczniku na całą fazę nie unieruchamiało wszystkich obwodów.
    Po drugie bo tak było w projekcie.

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/

  • 14. Data: 2009-07-21 18:11:43
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

    Użytkownik "Sebcio" <s...@n...net> napisał w wiadomości
    > S-kę za licznikiem bym wywalił, nie dość że jest zbędna to będzie wywalać
    > przy większości zwarć przy czym nie jest powiedziane że zawsze wywali
    > także S-ka obwodowa.

    Przy przeciążeniach wyskakuje tylko obwodowy i to już coś. Przy zwarciach
    bywa różnie i niekiedy także tak jak piszesz.

    > Zabezpieczenie przedlicznikowe zamieniłbym na rozłącznik bezpiecznikowy z
    > wkładkami zwłocznymi 25A. To Ci zapewni selektywność czasową

    Mam tam obecnie wkręcane automaty C25. Mogę wkręcić topikowe. Czy każde
    topikowe są zwłoczne, czy też szukać jakiś specjalnie oznaczonych?

    > Nie zrobisz tego, chyba że zastosujesz bezpieczniki selektywne - te są
    > jednak drogie.

    Na razie wolę uniknąć kolejnego wydatku. Może kiedyś się zdecyduję?

> [...]
    >
    > Niesłusznie. Niepotrzebne szeregowanie zabezpieczeń jest proszeniem się o
    > kłopoty. Jaki Twoim zdaniem sens ma B20 za licznikiem ? :)

    Przede wszystkim działa jako rozłącznik używany przy manipulacji przy
    rozdzielnicy głównej. Zajmuje tyle samo miejsca i kosztuje podobnie co
    rozłącznik.
    Wcześniejsze zabezpieczenia są zaplombowane.

  • 15. Data: 2009-07-21 18:37:30
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Jan Werbiński wrote:

    > Po pierwsze. Po to, zeby zabezpieczenie tuż po liczniku polegające na
    > jednym bezpieczniku na całą fazę nie unieruchamiało wszystkich
    > obwodów.

    może trzeba wymienić ten bezpiecznik na trzy oddzielne

    > Po drugie bo tak było w projekcie.
    w projekcie bylo głupi

  • 16. Data: 2009-07-21 18:49:55
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

    > może trzeba wymienić ten bezpiecznik na trzy oddzielne

    Są trzy.
    Tym niemniej dziś kupiłem 3 oddzielne C20 i takie wstawię.
    Kiedyś może doinwestuję kolejne 2000zł i zrobię zabezpieczenie selektywne i
    przepięciówkę B?

    > w projekcie bylo głupi

    Wygoda odłączania całego zasilania tymi bezpiecznikami jest niezaprzeczalna.
    :-)

  • 17. Data: 2009-07-21 20:54:21
    Od: "Zbyszek" <z...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > Przede wszystkim działa jako rozłącznik używany przy manipulacji przy
    > rozdzielnicy głównej. Zajmuje tyle samo miejsca i kosztuje podobnie co

    Kolego to wrzuć w jego miejsce rozłącznik, a nie wciskaj kitu że to jest
    prawie to samo.

    Prawie robi różnicę.

    Zbyszek

  • 18. Data: 2009-07-21 20:58:32
    Od: "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl>

> [...]
    > wywali także S-ka obwodowa.
    >
    > Sensu nie ma B20 za licznikiem. Przy prądzie zwarciowym

    A ja bym polemizował. Jeśli zabezpieczeniem przedlicznikowym będzie wkładka topikowa
    25A to dodatkowe zabezpieczenie nadprądowe 20A dostępne dla użytkownika limituje
    maksymalny pobór prądu i zmniejsza ryzyko płatnej wymiany wkładki w plombowanym
    rozłączniku. Chyba że obwody są tak dobrane by nie przekroczyć maksymalnego prądu.
    Czyli na każdej fazie są góra dwa obwody instalacyjne: 10+10A lub 16+6A.

  • 19. Data: 2009-07-21 21:31:38
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

    Użytkownik "Zbyszek" <z...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Kolego to wrzuć w jego miejsce rozłącznik, a nie wciskaj kitu że to jest
    > prawie to samo.

    Co zyskam oprócz niewątpliwego wydatku?

  • 20. Data: 2009-07-21 21:39:32
    Od: "Paweł Bochenek" <p...@W...gazeta.pl>

    Sebcio <s...@n...net> napisał(a):

> [...]
    >
    > Zabezpieczenie przedlicznikowe zamieniłbym na rozłącznik bezpiecznikowy
    > z wkładkami zwłocznymi 25A. To Ci zapewni selektywność czasową

    Ku mojemu przerażeniu okazuje się, ż ew niektórych Rejonach Energetycznych
    takowych nie zaplombują jako przedlicznikowych. Nie wiem jaki jest zasieg tej
    głupoty, w każdym razie w Krakowie (Enion SA) parę lat temu plombowali a teraz
    znów nie.
    pzdr., PB