  • 1. Data: 2009-11-04 10:54:33
    Temat: Czy zmiękczać wodę?
    Od: Jacek Midura <j...@...krakow.pl>

    Cześć,

    dom jednorodzinny zasilany z wodociągu gminnego - źródłem jest studnia
    głębinowa, twardość wody 16,2 st. n. (ponoć praktycznie stała w czasie).

    Czy warto zmiękczać tę wodę? Jeśli tak, to czy całą czy tylko określone
    zastosowania (CWU, pranie, posiłki)? Sprzedawca pieca (kocioł gazowy z
    wbudowanym zasobnikiem warstwowym z nierdzewki) sugerował zmiękczanie,
    ale nie znałem jeszcze wtedy parametrów wody.

    Jeśli zmiękczać, to czym? Czy stacje uzdatniania wody (myślę o takich
    domowych za 2-3tys. zł) i zmiękczacze to to samo? Jak bardzo takie
    urządzenia potrafią zmiękczyć wodę? Jakie są koszty eksploatacji? Czy
    filtr z węglem aktywowanym ma jakiś wpływ na twardość wody?

    Gdyby zmiękczać całą CWU (ze względu na zasobnik kotła) to odwrócona
    osmoza chyba nie wchodziłaby w grę ze względu na dużą ilość wody
    odpadowej (miesięczne zużycie wody szacuję na ok. 12m3 - wiadomo, nie
    całą się ogrzewa, ale chyba jednak większość).

    Dzięki za pomoc i pozdrawiam

    --
    Jacek Midura

  • 2. Data: 2009-11-04 21:13:54
    Temat: Re: Czy zmiękczać wodę?
    Od: AW <s...@p...onet.pl>

    Jacek Midura pisze:
    > Czy
    > filtr z węglem aktywowanym ma jakiś wpływ na twardość wody?

    Nie ma.

    AW

  • 3. Data: 2009-11-05 09:17:45
    Od: Dominik & Co <D...@i...com>

    Jacek Midura napisał(a):

    > głębinowa, twardość wody 16,2 st. n. (ponoć praktycznie stała w czasie).

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Twardo%C5%9B%C4%87_wody

    16°n to woda średnio twarda. IMO zmiękczać nie warto.
    W instalacji c.o. jest nie wymieniana, jeno krąży w obiegu.
    Zmywarka i tak zmiękcza sobie sama.
    Trochę gorzej z c.w.u, jeśli chcesz, możesz eksperymentować
    z wymiennikiem jonowym, ale ja bym sobie darował.

    Sam też mam taką twardość- przynajmniej tyle pokazał test.
    Nie zmiękczam.

    --
    Dominik (& kąpany)
    RP

  • 4. Data: 2009-11-07 08:32:50
    Od: "news.dialog.net.pl" <m...@g...pl>

> [...]
    > urządzenia potrafią zmiękczyć wodę? Jakie są koszty eksploatacji? Czy
    > filtr z węglem aktywowanym ma jakiś wpływ na twardość wody?

    Ja kupiłem za 900zł półautomatyczny na całą instalację. Mam dość kamienia w
    brodziku, mam nadzieje że pomoże. Jak zamontuę dam znać czy było warto. Mam
    jeszcze osmoze wiec do picia mam wodę ok.