  • 51. Data: 2012-02-01 08:15:17
    Temat: Re: Dla sceptyków i niedowiarków
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Użytkownik " g-jaro" <j...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:jg90g7$s5k$1@inews.gazeta.pl...

    > A czy ja sie do quizu zgłaszałem ?

    Nie ale netykieta wyraźnie nakazuje przed zadaniem pytania przeszukać
    wcześniejsze posty.
    Było pierdylion razy opisane.
    Mam pisać dla ciebie specjalnie pierdylion kolejny raz?

    > Mogę zgadywać, ze jeśli 29C to "temperatura powrotu wężownicy solara", to:
    > -wyżej w zasobniku masz 32 C (tez nieakceptowalne)
    > -dogrzejesz gazem (pffff)
    > -nie ma Cię w domu i nikogo z rodziny więc masz to w dupie

    > Raz piszesz dużo i szczegółowo, a innym razem na proste pytanie nie
    > odpowiesz.

    Bo odpowiedź wymaga klepania na klawiaturze a ty leń jesteś i nie chce ci
    się poszperać w starych postach
    Zadając takie pytania zwracasz na siebie uwagę jako osoba która nie ma
    zielonego pojęcia co i jak w dzisiejszych czasach się dzieje w tych
    tematach. Z jednej strony starasz się zdyskredytować mnie podejrzliwymi
    pytaniami i problemami ale z drugiej strony zadając je odsłaniasz się, swoją
    nikłą wiedzę w temacie.

    Abyś jednak nie miał powodu do bicia piany to opiszę ci o co chodzi.
    Jak słusznie zauważyłeś, temperatura jest temperaturą powrotu więc nie jest
    to temperatura w zbiorniku a tymbardziej górnej jego części. Wężownica
    solarna jest w dolnej części zbiornika i ogrzewa około 2/3 wody czyli około
    200litrów. Górna częśc 1/3 czyli około 100litrów pozostałej wody ogrzewana
    jest przez kocioł kondensacyjny.
    Codziennie w godzinach 16:30 do 22:00 sterownik kotła gazowego sprawdza jaka
    jest temperatura w jego górnej części zbiornika. Jeżeli jest poniżej 55stC
    do dogrzewa te 100litrów wody do 55stC. Dlaczego po 16:30? Bo wtedy już
    wiadomo jest że solar więcej nie naładuje zbiornika. W zimie jest to godzina
    16;30 a w lecie 17:30. Jeżeli solar nagrzeje wystarczająco cały zbiornik (bo
    grzeje go od dołu dolną wężownicą) to kocioł CO nie włączy się bo 300litrów
    wody o temperaturze 55stC wystarczy na cały wieczór i na cały następny dzień
    jeszcze zostanie. Woda zimna wypełnia zbiornik od dołu. W zbiornikach zawsze
    występuje układ warstwowy wody, to znaczy na dole może być 5-6stC a na górze
    równie dobrze 60-70stC. Woda się nie miesza jak powietrze, układ warstwowy
    trwa dość długo.
    W zimne dni ograniczam grzanie zbiornika solarami do niższych temperatur -
    obecnie przy -10 w dzień do 38stC. Wynika to z tego że zamiast grzać na
    siłę z niską sprawnością wodę w CWU, wolę powyżej pewnego progu przestać i
    grzać solaramui z wyższą sprawnością podłogówkę. Solary mają to do siebie że
    im wyższa ich temperatura względem otoczenia tym bardziej spada sprawność.
    Np. przy zerowej różnicy sprawność wynosi około 83% podczas gdy przy 50stC
    różnicy sprawność może wynosić już 40%. Przy -10stC na zewnątrz gdybym
    chciał grzać wodę w zbiorniku do 55stC to siłą rzeczy solar musiałby mieć
    ponad 55stC plus straty plus.
    Dlaczego akurat do 38stC? Po to jest blisko progu maksymalnej temperatury
    grzania podłogówki. Gdy zbiornik osiągnie te 38stC na powrocie (czasem przy
    niższych mrozach ustawione jest jeszcze niżej) zawór trójdrogowy
    przestawia się na obieg podłogówki. Podłogówkę grzeje się niższymi
    temperaturami więc i kolektor będzie miał sporo niższą temperaturę co
    przekłada się na jego wyższą sprawność.
    Wracając do komfortu wody o co tak bardzo się obawiasz. Jak widzisz w
    godzinach 16:30 - 22:00 sterownik kotła pilnuje aby tempera w górnej części
    zbiornika nie była niższa niż 55stC. Od 22:00 przestaje kontrolować i te 100
    litrów wody ma wystarczyć aż do rana i część następnego dnia do chwili kiedy
    albo solar nie nagrzeje albo kocioł o 16:30 znowu nie dogrzeje. Gdyby jednak
    się okazało że wody nie wystarczy to na sterowniki pokojowym kotła gazowego
    jest przycisk "jednorazowe ładowanie zbiornika" Naciska się go i w ciągu 15
    minut w zbiorniku mam 100 litrów wody nagrzane do 55stC. Kocioł gazowy
    grzeje wodę z mocą 24kW więc robi to naprawdę szybko.

    Marek

  • 52. Data: 2012-02-01 08:15:56
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Użytkownik "ptoki" <s...@g...com> napisał w wiadomości
    x.googlegroups.com...

    >plonk.

    No.
    W końcu się odjebałeś przygłupie.

    Marek

  • 53. Data: 2012-02-01 08:16:14
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    >Użytkownik "wolim" napisał w wiadomości grup

    >Pytam bez żadnych podtekstów - zastanawiam się nad solarami i właściwie już
    >jestem przekonany, ale boję się, że śnieg może na tyle skutecznie przysypać
    >kolektor, że unieruchomi go na całą zimę...

    A czemu zakładasz że solary mają być na dachu?
    Ja jeśli się skusze na solary jak ich cena spadnie do normalnego poziomu to
    nawet nie pomyślę o montowaniu ich na dachu. Estetyczny stojak i na ziemi
    będą stały. Krótsze rurki dzięki temu u mnie, mniej kłopotów z obsługą,
    konserwacją itp. a jak śnieg to miotełka i zmiatasz. Kwestia tylko
    wygospodarowania kawałka miejsca wokół domu

  • 54. Data: 2012-02-01 08:18:26
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    >Użytkownik "4CX250" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    >Użytkownik "ptoki" <s...@g...com> napisał w wiadomości
    bx.googlegroups.com...

    >plonk.

    >No.
    >W końcu się odjebałeś przygłupie.

    Weź Ty się zachowuj.
    Takie słownictwo to stosuj podczas rozmowy z kumplami pod sklepem a tutaj
    trochę pomyśl zanim coś napiszesz.

  • 55. Data: 2012-02-01 08:20:25
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    >Użytkownik "4CX250" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    >Nie ale netykieta wyraźnie nakazuje przed zadaniem pytania przeszukać
    >wcześniejsze posty.
    Miszczu netetykiety sie odezwał;)

    -- Pozdrawiam

    Kris

  • 56. Data: 2012-02-01 08:41:23
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Użytkownik "Grzegorz" <n...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Inwestycja w instalację solarną ma nam dać w przyszłości zysk w postaci
    > niższych kosztów pozyskania energii z innych źródeł.
    > Ponadto ma zarobić na to co w zdaniu poprzednim oraz na samą siebie i na
    > koszt pozyskania pieniądza.
    > Lecz wartość pieniądza w czasie się zmienia.
    > Przy założeniu, że taka instalacja kosztuje 7.500,- a jej spłata wynosi 5
    > lat to przy stopie 8% za 5 lat jest ona warta 11.000 liczone na dzisiaj.
    > Albo inaczej uzasadniając, przy założeniu stopy 8% rocznie dzisiejsze
> [...]

    Pi pierwsze nei 7,5 leczy 4,5 tysiąca. Wyciągnąłem z kieszeni 4,5tysiąca
    złotych.
    Reszte zasponsorowała mi gmina. Gdybym nie wziął to wziąłby kto inny z
    kolejki oczekujących
    a podatki solidarnie na to i tak byśmy wszyscy zapłacili. Więc nadal
    twierdzę że tylko idiota nie skorzysta.

    8%? Gdzie taka lokata jest dla kwoty 4,5tysiaca złotych? A gdzie podatek
    Belki?
    jak będzie 4,5% to już sukces a minus podatek Belki okaże się że pieniądze
    na lokacie zjadła inflacja.

    > W podejmowaniu decyzji o budowie instalacji słonecznej trzeba uwzględnić
    > to,
    > że kapitał kosztuje i wykładamy go teraz a zyski będą? w przyszłości.

    Nie bierzesz jednego pod uwagę. Najlepsza lokata to zawsze nieruchomości.
    Żadna lokata bankowa nie da mi takiej stopuy zwrotu i żadnej gwarancji że
    pieniądze za 5 lat będa coś warte.
    Inwestując w nieruchomość podwyższam jej standart. Jest atrakcyjniejsza
    przez co jej wartość idzie w górę.
    Na lata. Na długie lata.

    > Sprawę komplikuje jeszcze to, że nikt na tej grupie nie chwalił się, że ma
    > instalację solarną samą. To znaczy bez innych systemów grzewczych.

    Podejmujesz się analizy finansowej i dobrze ale widzę że nie masz pojęcia że
    w naszej strefie klimatycznej
    nie da się grzać samymi solarami.
    Pomijasz podatek Belki zjadający zysk z oszczędności.
    Widzę że masz braki zarówno finansowej jak i w technicznej wiedzy.

    > Tak więc
    > należy zbudować sobie ogrzewanie podstawowe (może i drogie ale pewne,
    > zawsze
    > do dyspozycji) i ono będzie wsparciem dla naszego solara na pochmurne dni
    > w noce.

    Dlaczego drogie ale pewne? To jak kupię tani kocioł na węgiel to on nie
    jest pewny?
    A co z tą pewnoscią gdy braknie gazu albo prądu i drogi kocioł z
    wodotryskami stanie i będę marzł?

    > Solar który kosztuje 7.500 zł. za 5 lat ma dać 12.000 zysku by się spłacił
    > na zero.

    ble ble ble. Wskaż mi bank z lokatą 8%. Wydałem 4500 a nie 7500zł.

    > Oczywiście, po 5 latach dalej mamy solara i on zakładam, że dalej będzie
    > działał.

    No właśnie. jaki by on nie był, nawet dla księgowej zamortyzowany to dla nas
    ma on realną wartość.

    > Zapraszam do eksperymentowania ale najpierw w arkuszu kalkulacyjnym bo to
    > nic nie kosztuje.

    Wprowadź do swojego arkusza poprawki co do lokat bankowych, podatek Belki,
    oraz fakt że solary tak jak samochód kupujesz abyś się także uniezależnił.
    Owszem chodzi o zysk bo to jest ważne ale sprawą drugorzędną jest
    niezależność od dostawców energii.

    Rozumiem więc że nie jeżdzisz samochodem lecz środkami komunikacji
    publicznej bo tak ci twój arkusz kalkulacyjny podpowiedział.

    Marek

  • 57. Data: 2012-02-01 08:45:04
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    > Ty aptekarz, nie uwzgledniles wzrostu cen nosnikow, stopy inflacji,
    > dewaluacji waluty, wartosci nabywczej i pewnie paru innych zmiennych
    > ktorych nie chce mi sie rozpatrywac.

    Ten gościu gościu w ogóle jakiś oderwany od rzeczywistości.
    Zapewne jakiś doradca bankowy magister po szkole handlowej w Pipidówie
    Dolnej.
    Wystarczy porównać wzrost wynagrodzeń na przestrzeni lat w stosunku do
    wzrostu cen nośników energii.
    No ale on jako "ekonomista" musi dbac o siebie i rodzinę więc zaleca ci abyś
    zaniósł pieniądze do jego banku zamiast zabezpieczył się energetycznie na
    przyszłe lata.

    Marek

  • 58. Data: 2012-02-01 08:45:18
    Od: "Budyń" <b...@g...pl>

    Użytkownik "wolim" <n...@t...pl> napisał w wiadomości
    > Pytam bez żadnych podtekstów - zastanawiam się nad solarami i właściwie
    > już jestem przekonany, ale boję się, że śnieg może na tyle skutecznie
    > przysypać kolektor, że unieruchomi go na całą zimę...

    Zobacz na uzyski marka - wg tego co pisze ma uzyski rzędu 6000kWh rocznie , w tym po
    100 w miesiącach zimowych. Nawet jak stracisz te 100 to żaden kłopot - a przeciez
    śniego nie lezy całą zime. Zamontuj je tak zeby były mało kłopotliwe, po to mamy
    dachy zeby tam takie ustrojstwa montowac.

    b.

  • 59. Data: 2012-02-01 08:48:00
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Użytkownik "wolim" <n...@t...pl> napisał w wiadomości
    >A ja mam pytanie trochę z innej beczki...
    >
    > Co robisz, jak w nocy, czyli gdy solar jest zimny, spadnie śnieg?
    >
    > Odśnieżasz mechanicznie, czy załączasz pompkę, żeby podgrzać kolektor
    > ciepłem z kotła?

    W sterowniku jest funkcja grzania rewersyjnego ale ja ją tylko kilka razy że
    tak powiem tylko przetestowałem.
    Jak w nocy spadnie śnieg to na rano i tak podjazd odsnieżam więc kilkoma
    ruchami ściągam przy okazji solar stojący w ogrodzie.
    Często jest tak że pozostaje sporo szronu i lodu przyklejonego. Nie
    przejmuję się tym. Wystarczy chwila słońca i od góry pięknie odtaja i solar
    czyści się całutki. Sublimacja.

    Marek

  • 60. Data: 2012-02-01 10:08:51
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    > Weź Ty się zachowuj.
    > Takie słownictwo to stosuj podczas rozmowy z kumplami pod sklepem a tutaj
    > trochę pomyśl zanim coś napiszesz.

    Nie mam kumpli pod sklepem a jak wchodzę to mi wszyscy jakoś kierowniku
    mówią.

    Marek