    From: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Dla sceptyków i niedowiarków
    Date: Wed, 1 Feb 2012 09:15:17 +0100

    Użytkownik " g-jaro" <j...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:jg90g7$s5k$1@inews.gazeta.pl...

    > A czy ja sie do quizu zgłaszałem ?

    Nie ale netykieta wyraźnie nakazuje przed zadaniem pytania przeszukać
    wcześniejsze posty.
    Było pierdylion razy opisane.
    Mam pisać dla ciebie specjalnie pierdylion kolejny raz?

    > Mogę zgadywać, ze jeśli 29C to "temperatura powrotu wężownicy solara", to:
    > -wyżej w zasobniku masz 32 C (tez nieakceptowalne)
    > -dogrzejesz gazem (pffff)
    > -nie ma Cię w domu i nikogo z rodziny więc masz to w dupie

    > Raz piszesz dużo i szczegółowo, a innym razem na proste pytanie nie
    > odpowiesz.

    Bo odpowiedź wymaga klepania na klawiaturze a ty leń jesteś i nie chce ci
    się poszperać w starych postach
    Zadając takie pytania zwracasz na siebie uwagę jako osoba która nie ma
    zielonego pojęcia co i jak w dzisiejszych czasach się dzieje w tych
    tematach. Z jednej strony starasz się zdyskredytować mnie podejrzliwymi
    pytaniami i problemami ale z drugiej strony zadając je odsłaniasz się, swoją
    nikłą wiedzę w temacie.

    Abyś jednak nie miał powodu do bicia piany to opiszę ci o co chodzi.
    Jak słusznie zauważyłeś, temperatura jest temperaturą powrotu więc nie jest
    to temperatura w zbiorniku a tymbardziej górnej jego części. Wężownica
    solarna jest w dolnej części zbiornika i ogrzewa około 2/3 wody czyli około
    200litrów. Górna częśc 1/3 czyli około 100litrów pozostałej wody ogrzewana
    jest przez kocioł kondensacyjny.
    Codziennie w godzinach 16:30 do 22:00 sterownik kotła gazowego sprawdza jaka
    jest temperatura w jego górnej części zbiornika. Jeżeli jest poniżej 55stC
    do dogrzewa te 100litrów wody do 55stC. Dlaczego po 16:30? Bo wtedy już
    wiadomo jest że solar więcej nie naładuje zbiornika. W zimie jest to godzina
    16;30 a w lecie 17:30. Jeżeli solar nagrzeje wystarczająco cały zbiornik (bo
    grzeje go od dołu dolną wężownicą) to kocioł CO nie włączy się bo 300litrów
    wody o temperaturze 55stC wystarczy na cały wieczór i na cały następny dzień
    jeszcze zostanie. Woda zimna wypełnia zbiornik od dołu. W zbiornikach zawsze
    występuje układ warstwowy wody, to znaczy na dole może być 5-6stC a na górze
    równie dobrze 60-70stC. Woda się nie miesza jak powietrze, układ warstwowy
    trwa dość długo.
    W zimne dni ograniczam grzanie zbiornika solarami do niższych temperatur -
    obecnie przy -10 w dzień do 38stC. Wynika to z tego że zamiast grzać na
    siłę z niską sprawnością wodę w CWU, wolę powyżej pewnego progu przestać i
    grzać solaramui z wyższą sprawnością podłogówkę. Solary mają to do siebie że
    im wyższa ich temperatura względem otoczenia tym bardziej spada sprawność.
    Np. przy zerowej różnicy sprawność wynosi około 83% podczas gdy przy 50stC
    różnicy sprawność może wynosić już 40%. Przy -10stC na zewnątrz gdybym
    chciał grzać wodę w zbiorniku do 55stC to siłą rzeczy solar musiałby mieć
    ponad 55stC plus straty plus.
    Dlaczego akurat do 38stC? Po to jest blisko progu maksymalnej temperatury
    grzania podłogówki. Gdy zbiornik osiągnie te 38stC na powrocie (czasem przy
    niższych mrozach ustawione jest jeszcze niżej) zawór trójdrogowy
    przestawia się na obieg podłogówki. Podłogówkę grzeje się niższymi
    temperaturami więc i kolektor będzie miał sporo niższą temperaturę co
    przekłada się na jego wyższą sprawność.
    Wracając do komfortu wody o co tak bardzo się obawiasz. Jak widzisz w
    godzinach 16:30 - 22:00 sterownik kotła pilnuje aby tempera w górnej części
    zbiornika nie była niższa niż 55stC. Od 22:00 przestaje kontrolować i te 100
    litrów wody ma wystarczyć aż do rana i część następnego dnia do chwili kiedy
    albo solar nie nagrzeje albo kocioł o 16:30 znowu nie dogrzeje. Gdyby jednak
    się okazało że wody nie wystarczy to na sterowniki pokojowym kotła gazowego
    jest przycisk "jednorazowe ładowanie zbiornika" Naciska się go i w ciągu 15
    minut w zbiorniku mam 100 litrów wody nagrzane do 55stC. Kocioł gazowy
    grzeje wodę z mocą 24kW więc robi to naprawdę szybko.

    Marek