  • 1. Data: 2023-06-30 15:57:56
    Temat: Falownik hybrydowy - jakie doświadczenia?
    Od: M M <m...@g...com>

    Zastanawiam się (bardzo powoli, może w przyszłym roku) nad modernizacją firmowej
    instalacji PV z użyciem falownika hybrydowego, ciekaw jestem czy ktoś już ma takie
    cudo i jak się to spisuje. Konkretnie DEYE 1-fazowy 3,6 kW współpracujący z baterią
    48V 200Ah ołowiowe (takie jak w UPS) i agregatem. W konkretnych warunkach może to
    mieć sens (jak jeszcze potanieje), być może - do końca pewności nie mam, ciekaw
    jestem opinii.

    Jest sobie przyłącze firmowe (taryfa C), 1 faza, moc 4 kW, zabezpieczenie
    przedlicznikowe 20A (i moje własne topikowym 16A który mogę sam wymienić bez zrywania
    plomb). Zasilam z tego UPS-a 3 kVA pracującego na stałe obciążenie około 1 kW (mała
    serwerownia, trochę sprzętu sieciowego - dostarczam Internet). UPS jest on-line już
    trochę wiekowy i sprawnością się nie chwalą ale pewnie coś około 90% (cały czas
    przetwarza AC-DC-AC z aktywnym PFC na wejściu). Czyli roczne zużycie około 10 MWh,
    niestety PV tylko 3,6 kWp bo tyle można mieć na 1 fazie, a zmiana przyłącza na 3 fazy
    oznacza zamówienie 3x większej mocy z której i tak wykorzystam 1/3 bo UPS jest
    1-fazowy (a opłaty stałe od kW będą 3x wyższe).

    Więc kombinuję czy taki falownik hybrydowy nie pozwoliłby mieć więcej paneli PV,
    ograniczając oddawanie do sieci do max 3,6 kW a nadmiar z dnia przechowując w
    akumulatorach do wykorzystania w nocy (praktycznie stały pobór około 1 kW przez całą
    dobę). Jest nowszy i pewnie ma lepszą sprawność niż 20-letni UPS on-line (IGBT jakie
    wtedy były miały sporo większe straty niż nowe MOSFET-y SiC). UPS-a tak czy tak
    potrzebuję (Internet musi działać cały czas), nowe on-line też są dość drogie a taki
    falownik hybrydowy może go zastąpić. Jest też funkcja odpalania agregatu dopiero jak
    aku się trochę rozładują a nie od razu przy każdym zaniku. No i mógłbym metodą na
    Zenka w czasie drogich godzin szczytu (Energa taryfa C12a - 8-11/20-21 lato,
    8-11/17-21 zima) nie brać energii z sieci tylko z aku, (ładowanego słońcem lub siecią
    w tańszych godzinach gdy brak słońca, lub agregatem gdy brak też sieci). DEYE to
    jeden z niewielu falowników hybrydowych działających z dowolną baterią 48V bez
    dedykowanego wymyślnego BMS, podłącza się tylko 2 grube przewody plus i minus. Nie
    wiem czy bateria jest izolowana i można uziemić plus, jeśli tak to z tej baterii
    mógłbym też zasilać trochę sprzętu telekomunikacyjnego na -48V DC (radiolinie na
    maszcie) i odpadnie mi oddzielna z zasilaczem buforowym tylko do tego (ma już kilka
    lat i pewnie będzie niedługo do wymiany).

    Słaby punkt jaki widzę - trwałość aku, będą regularnie pracować cyklicznie choć w
    kontrolowanych warunkach (w falowniku da się ustawić poziom rozładowania by nie było
    zbyt głębokie, chyba że brak prądu i agregat nie odpali to wtedy rozładują się do
    końca). Nie chodzi tylko o koszt samych aku, również obsługowość (ciężkie, ktoś musi
    je dźwigać a młodszy nie będę więc będzie trzeba to kiedyś komuś zlecać). Z drugiej
    strony wartością nieprzeliczalną wprost na pieniądze jest ciągłość pracy (powód dla
    którego i tak potrzebuję UPS-a), jej brak to szybsza utrata klientów.

    Jak sądzicie - czy przy takich założeniach falownik hybrydowy z magazynem energii
    może mieć jakiś sens? Aha - ważne - czy mając "starego prosumenta" można go zachować
    również przy rozbudowie PV o magazyn energii? Bo aku przechowa od dnia do nocy, ale
    od lata do zimy niestety nie. Czy ktoś używa podobnego falownika i może podzielić
    się doświadczeniami (głównie - czy faktycznie działa tak jak opisują i nie jest zbyt
    awaryjny)?

  • 2. Data: 2023-06-30 16:32:22
    Temat: Re: Falownik hybrydowy - jakie doświadczenia?
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Fri, 30 Jun 2023 06:57:56 -0700 (PDT), M M

    > Jak sądzicie - czy przy takich założeniach falownik hybrydowy z magazynem
    > energii może mieć jakiś sens?

    IMHO nie. Nawet z dotacjami się to słabo opłaca, a co dopiero bez.
    Oczywiście, jeśli potrzebujesz tak czy siak UPSa i te baterie będą
    pełnić tę funkcję, to zmienia postać rzeczy.

    > Aha - ważne - czy mając "starego prosumenta" można go zachować
    > również przy rozbudowie PV o magazyn energii?

    Rozbudowa/zmiana nie nakazuje zmiany umowy.

    > Bo aku przechowa od dnia do nocy, ale od lata do zimy niestety nie.

    Jak dla mnie większym problemem jest, że to przez pół roku (jesień/zima)
    w ogóle nie będzie użyteczne, tzn. baterie z PV będą wykorzystane może
    przez 1/4 roku.

    > Czy ktoś używa podobnego falownika i może podzielić się
    > doświadczeniami (głównie - czy faktycznie działa tak jak opisują i nie
    > jest zbyt awaryjny)?

    Ja montowałem hybrydowe tylko GoodWe i te faktycznie są o tyle fajne, że
    mająwyjście backup, które przepina się na zasilanie z PV (w razie braku
    zasilania z sieci) w 5ms czyli jak normalny UPS.

    Dej namiar na tego deya, poczytam co to oferuje.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 3. Data: 2023-06-30 17:12:21
    Od: ddddddddddd <d...@d...pl>

    On 30/06/2023 15:32, Myjk wrote:
> [...]
    > Oczywiście, jeśli potrzebujesz tak czy siak UPSa i te baterie będą
    > pełnić tę funkcję, to zmienia postać rzeczy.

    ale pytający ma taryfę firmową - tam nie są dużo wyższe stawki?

    Lukasz

  • 4. Data: 2023-06-30 17:34:45
    Od: ddddddddddd <d...@d...pl>

    On 30/06/2023 14:57, M M wrote:
> [...]
    się doświadczeniami (głównie - czy faktycznie działa tak jak opisują i nie jest zbyt

    nie znam stawek w PL, w szczególności firmowych, nie wiem też dokładnie
    jak działa prosument. Liczyłem dla siebie opłacalność systemu offgrid w
    UK i nawet ma to sens (ale przyjmując ceny z aliexpress, czyli np
    falownik ok. 5kW za ?500, panele lokalnie, poniżej ?100 za 400W,
    robocizna własna).
    Nie mniej jednak nadmiar prądu jest przez pół roku, a niedobór kolejne
    pół (w PL pewnie jest minimalnie lepiej) - warto to dobrze policzyć, bo
    przewymiarowanie baterii niewiele daje, a kosztuje dużo.
    W twoim przypadku zastanowiłbym się, czy nadmiar energii w lecie nie
    pakować w grzanie wody. Jeśli nie ma takie potrzeby, to może cokolwiek
    prądożernego, co załączałoby się, gdy prąd oddany przekroczy określoną
    wartość (nie znam się na tym, ale zamontowałem sobie prosty przekaźnik
    priorytetowy w schowku z suszarką do ubrań, który przy przekroczeniu
    określonego prądu poboru - czyli przy załączonej suszarce - włącza
    wentylator wywiewowy - bo w okolicach suszarki robi się wtedy ciepło).
    Na tej samej zasadzie mógłbyś nadmiar energii wrzucać na grzałkę
    wody/grzejnik/cokolwiek żeby oddawać tylko tyle ile możesz.

    Lukasz

  • 5. Data: 2023-06-30 18:32:47
    Od: M M <m...@g...com>

    Falownik który wstępnie rozważam to DEYE SUN-3.6K-SG03LP1-EU (jest też wersja 5 kW -
    cena podobna ale nie wiem czy u nas przejdzie skoro max moc PV na 1 fazie to 3,68 kW)
    cena ~5k PLN + VAT plus jakieś drugie tyle bateria. Są też większe modele 3-fazowe
    ale dużo droższe, choć tak naprawdę elektronika nie jest dużo bardziej skomplikowana
    niż w zwykłym, no ale hybrydowy więc droższy tak jak pompa ciepła droższa od klimy bo
    nazywa się pompa ciepła. Dom i grzanie wody to osobny temat już ogarnięty (osobna
    instalacja prawie 10 kWp 3-fazowa, bojler 300l 3kW dodatkowo z wężownicą do pompy
    ciepła, w trakcie uruchamiania pompa ciepła DROPS M4.1 którą zamierzam odzyskiwać
    ciepło z wentylacji przed wyrzuceniem powietrza na zewnątrz zimą lub na strych latem
    w celu jego schłodzenia by dało się tam przebywać). Stawki dla firmy póki co
    "zamrożone" na wniosek 785 zł/MWh netto (bez tego byłoby 2-3x drożej), pozostaje
    niewielka różnica w opłatach przesyłowych, a w przyszłym roku wiadomo że nie wiadomo
    co będzie. Dotacji raczej nie ma bez rezygnacji ze "starego prosumenta" bardzo
    potrzebnego zimą, normalnie bym tego nie rozważał gdyby nie ta funkcja UPS-a.

  • 6. Data: 2023-06-30 20:58:40
    Od: ddddddddddd <d...@d...pl>

    On 30/06/2023 17:32, M M wrote:
> [...]
    - cena podobna ale nie wiem czy u nas przejdzie skoro max moc PV na 1 fazie to 3,68
    kW) cena ~5k PLN + VAT plus jakieś drugie tyle bateria.

    nie znam się kompletnie na modelach, może ktoś inny podpowie. Nie wiem
    też jaka jest różnica między wspomnianym przez Ciebie, a np takim z Chin
    za 2000zł (z tego co wiem to vat jest 0% na takie produkty, baterie już
    chyba normalny vat):
    https://tiny.pl/cth5d
    to akurat pierwszy lepszy jaki teraz mi wyskoczył, nie wczytywałem się
    dokładnie w listing

[...]

    po wyborach pewnie 3 lata zaciskania pasa i rok obniżek przed kolejnymi
    wyborami :)
    O grzaniu wody wspomniałem w kontekście zrzucenia nadmiaru energii, żeby
    eksportować tylko tyle, ile dozwolone.

    Lukasz