  • 1. Data: 2009-03-17 08:56:18
    Temat: Filtr do studni kopanej
    Od: Mat <m...@g...com>

    Witam,

    w związku z tym że muszę jeszcze poczekać na wodociąg, wykonałem u
    siebie studnię kopaną. Mam pytanie jakiego rodzaju filtr mógłbym tam
    zastosować ? Czy ktoś już przerabiał ten temat ? Filtr żwirowy czy po
    prostu rura z siatką (jak w filtrze wbijanym) ?

    Za wszelkie sugestie i porady będę wdzięczny.

    Mat

  • 2. Data: 2009-03-17 09:05:27
    Temat: Re: Filtr do studni kopanej
    Od: "SJS" <s...@w...pl>

    Użytkownik "Mat" <m...@g...com> napisał w wiadomości grup
    8g2000yqb.googlegroups.com...
> [...]
    > prostu rura z siatką (jak w filtrze wbijanym) ?
    >
    > Za wszelkie sugestie i porady będę wdzięczny.

    a ile metrów jest wody w studni i jakie dno?
    SJS

  • 3. Data: 2009-03-17 09:09:27
    Od: Mat <m...@g...com>

    On 17 Mar, 10:05, "SJS" <s...@w...pl> wrote:
    > Użytkownik "Mat" <m...@g...com> napisał w wiadomości grup
    8g2000yqb.googlegroups.com...

    > a ile metrów jest wody w studni i jakie dno?
    > SJS

    wody niewiele - jakiś 1,2 metra. Na dnie zasypałem żwirem.

    Mat

  • 4. Data: 2009-03-17 09:55:19
    Od: "Jd." <j...@i...pl>

    Użytkownik "Mat" <m...@g...com> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...
    On 17 Mar, 10:05, "SJS" <s...@w...pl> wrote:

    > wody niewiele - jakiś 1,2 metra. Na dnie zasypałem żwirem.

    Zapewne wystarczy, do tego kosz ssący z siatką i powinno działać...
    --
    ==========###-###*###-###==============
    Jaroslaw Dubowski, Bytom j...@i...pl

  • 5. Data: 2009-03-17 11:14:18
    Od: "tornad" <t...@v...pl>

> [...]
    > prostu rura z siatką (jak w filtrze wbijanym) ?
    >
    > Za wszelkie sugestie i porady będę wdzięczny.

    W takich przypadkach a w szczegolnosci gdy bedzie duzy pobor wody ze studni a
    grunt czyli warstwa wodonosna jest gruntem suffozyjnym czy kurzwkowym stosuje
    sie tzw. 'filtry odwrotne'. To sie normalnie projektuje, wzory znajdziesz w
    podrecznikach mechaniki gruntow a moze w googlach.
    Nie rozwodzac sie za bardzo, chodzi o to aby warstwa filtru zabezpieczajacego
    zloze wodonosne przed tzw. przebiciem hydraulicznym byla zbudowana tak aby
    jego najdrobniejsze ziara byly na dole, potem srednie a na powierzchni
    najgrubsze. Wtedy nastepuje klinowanie, powstawanie sklepien a rownoczesnie
    taki uklad zapewnia duza przepuszczalnosc dla przeplywajacej przezen wody, co
    uniemozliwia jego uniesienie do gory i zburzenie w czasie gwaltownego poboru
    wody.
    W Twoim przypadku zrobilbym nastepujaco; dno studni wylozylbym w miare
    dokladnie tkanina (geowloknina) filtracyjna i na nia nasypalbym rozsiana na
    trzy czesci pospolke. Przy czym od razu pisze, ze pospolka w pojeciu mechaniki
    gruntow jest materialem o uziarnieniu ciaglym od pylu do grubego zwiru. Tu
    jest maly problem z nazewnictwem gdyz w technologii betonu pod pojeciem
    pospolki rozumie sie zwir. Ten tymczasem w pojeciu MG jest materialem
    rownoziarnistym najczesciej sianym, tu tubylcy nazywaja go "grawel".
    Wiec taka pospolke nalezy rozsiac nawet prymitywnie rzucajac ja na ukosnie
    ustawione sito o oczkach rzedu najpierw 10-20 mm potem okolo 5-6 mm i
    dostaniemy trzy przesiewy, z ktorych na te tkanine najpierw sypiemy frakcje
    najdrobniejsza, potem srednia a na koncu najgrubsza razem z ew. kamieniami.
    Nawet rozsianie pospolki na dwie czesci znakomicie poprawia dzialanie takiego
    filtru. Czyli najpierw piasek a na niego zwir, potem mozna jako obciazenie
    nawet drobne kamienie, ale nigdy nie odwrotnie.
    I to przez dlugie lata bedzie dzialalo nie potrzeba wowczas zadnych siatek na
    ssawke pompy.
    Jako ciekawostke z tym, ze nie radze nikomu tego stosowac podaje, ze tu w
    hameryce ktos "madry" kiedys wymyslil aby dno studni glebinowych, wierconych,
    w ktorych jest stosunkowo maly zapas wody (no bo cienka) zabezpieczac, przed
    zakolmatowaniem czyli naplywem do niej mulu, zamiast piaskiem i zwirem -
    srutem olowianym... Srut taki owszem daje ciezka i wodoprzepuszczalna pokrywe
    i zapewne skutecznie dziala tyle, ze ma dosc przykre dla zdrowia dzialania
    uboczne; korzystajacy z takiej wody ludzie normalnie glupieja a potem na gebie
    czerwienieja (nadcisnienie) by w koncu zejsc na olowice.
    Pzdr.
    Tornad

  • 6. Data: 2009-03-17 12:44:40
    Od: Dy <d...@m...com.pl>

    >  Pzdr.
    >  Tornad

    Ja mialbym do ciebie pytanie w sprawie filtrowania wody. Poniewaz
    zamierzam zbierac wode opadowa i z niej korzystac w celach
    gospodarczych powinienem ja wczesniej przefiltrowac. Studni nie bede
    mial poniewaz nie mam na dzialce wody.
    Moge zadac ci temat?

    Pozdrawiam
    Dy

  • 7. Data: 2009-03-17 13:52:58
    Od: "tornad" <t...@v...pl>

> [...]
    > zamierzam zbierac wode opadowa i z niej korzystac w celach
    > gospodarczych powinienem ja wczesniej przefiltrowac. Studni nie bede

    Zadac pytanie oczywiscie mozesz; nawet domyslam sie o co chodzi. Gorzej moze
    byc z odpowiedzia...
    Wiec sprawy te sa rozwiazane, niestety nie znam realiow w Polsce w sensie
    dostepu do armatury stosowanej przy eksploatacji basenow kapielowych i jej
    cen. Tu w Usa maja to dopracowane do perfekcji; woda w basenie jest okresowo a
    najczesciej w sposob ciagly w obiegu zamknietym idealnie filtrowana i
    dodatkowo chemizowana, najczesciej natleniana lub chlorowana w celu eliminacji
    roznych alg i glonow, i innej zieleniny, ktore sie w niej legna.
    Filtr do wody z Twojej beczki moze byc zaadaptowany z najtanszego filtru
    basenowego. Ma on ksztalt niewielkiego cisnieniowego zbiornika, w ktorym
    ulozono kilkanascie warstw piasku i zwiru od najdrobniejszego do najgrubszego,
    co zapewnia dobra i szybka filtracje wody.
    Lecz najwazniejsza czescia tego filtra jest tzw. "back wasch" czyli jego
    mycie, plukanie w kierunku odwrotnym do normalnej pracy. On ma zainstalowana
    glowice z wajcha, a w nowszych konstrukcjach napedzana malym silniczkiem z
    przekladnia, ktora okresowo na kilka, kilkanascie minut, przestawia kierunek
    obiegu wody przez ten filtr w celu jego oczyszczania. Ta woda plynaca
    odwrotnie i pluczaca filtr jest oczywiscie odprowadzana z tymi smieciami na
    zewnatrz. Obieg wody zapewnia normalna wirnikowa pompka wodna.
    Tak, ze tym bym sie zainteresowal gdyz samodzielna budowa takiego ustrojstwa
    praktycznie bylaby trudna; to musi dzialac niezawodnie i dlugo. Chociaz Polak
    potrafi:)
    Te filtry fabryczne maja nadspodziewanie duza, wieloletnia trwalosc; nie
    wymagaja zadnej wymiany "wkladu" ani konserwacji, trzeba je tylko od czasu do
    czasu plukac.
    Do natlenienia wody stosuja tu takie bycze tabletki wydzielajace bardzo
    powoli male ilosci chloru lub tlenu, wkladane do specjalnego odkrytego
    pojemnika na drodze obiegu wody.
    Tak to w skrocie wyglada.
    Zajmowalem sie kiedys konserwacja takiego basenu a nawet jego dosc zlozona
    naprawa. Jako ciekawostke podaje, ze zyskalem duzy podziw, gdy do tej wody w
    basenie dodalem zaledwie kilka gramow fluoresceiny (rozpuszcza sie ja wstepnie
    w amoniaku) dzieki czemu cala woda w basenie zabarwila sie pieknie na
    opalizujacy, zielonkawy kolor co wzbudzilo uzasadniona zazdrosc sasiadow...
    Pzdr.
    Tornad

  • 8. Data: 2009-03-18 20:50:30
    Od: Dy <d...@m...com.pl>

> [...]
    > ulozono kilkanascie warstw piasku i zwiru od najdrobniejszego do najgrubszego,
    > co zapewnia dobra i szybka filtracje wody.

    Raczej nie bede porywal sie na filtry basenowe. Myslalem o czyms
    prostszym. Poniewaz bedzie kilka zbiornikow polaczonych to zamierzam w
    przedostatnim zrobic cos w rodzaju filtra piaskowego. To jest maly
    problem bo jeszcze nie mam pomyslu jak to zrobic sensownie, zeby nie
    zamulalo sie, nie tworzyly sie kolonie bakterii i dlatego co jakis
    czas chcialbym to przeczyscic (ale bez przesady nie za czesto).
    Natomiast w ostatnim zbiorniku zamierzam zainstalowac filtry: weglwy,
    UV i do odwróconej osmozy. Podobno powinno to wystarczyc.
    Problem tylko z tym zgrubnym odfiltrowywaniem co wiekszych czastek a
    zwlaszcza wszelkiego typu piaskow , mulow, zgnilych lisci itp.
    Gdybys cos w tej kwestii wiedzial i mogl podpowiedziec jak sie za to
    zabrac bede wdzieczny.

    Pozdrawiam
    Dy

  • 9. Data: 2009-03-19 01:21:33
    Od: "tornad" <t...@v...pl>

> [...]
    > zwlaszcza wszelkiego typu piaskow , mulow, zgnilych lisci itp.
    > Gdybys cos w tej kwestii wiedzial i mogl podpowiedziec jak sie za to

    Zamiary masz szczytne, gorzej bedzie z ich wdrozeniem. Niestety nie potrafie
    Ci pomoc; sam chcialbym wiedziec jak prosto, tanio i skutecznie twoj pomysl
    zastosowac. Moze inni czytelnicy, ktorzy to przerabiali lub sa bardziej
    gramotni w tych sprawach sie wypowiedza, sam chetnie poczytam.
    Pzdr.

  • 10. Data: 2009-03-19 08:21:14
    Od: Dy <d...@m...com.pl>

> [...]
    > zastosowac. Moze inni czytelnicy, ktorzy to przerabiali lub sa bardziej
    > gramotni w tych sprawach sie wypowiedza, sam chetnie poczytam.

    Trudno, dzieki.

    Pozdrawiam
    Dy