    From: "tornad" <t...@v...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Filtr do studni kopanej
    Date: Tue, 17 Mar 2009 14:52:58 +0100
    Sender: k...@n...test.onet.pl

    > Ja mialbym do ciebie pytanie w sprawie filtrowania wody. Poniewaz
    > zamierzam zbierac wode opadowa i z niej korzystac w celach
    > gospodarczych powinienem ja wczesniej przefiltrowac. Studni nie bede
    > mial poniewaz nie mam na dzialce wody.
    > Moge zadac ci temat?
    >
    > Pozdrawiam
    > Dy

    Zadac pytanie oczywiscie mozesz; nawet domyslam sie o co chodzi. Gorzej moze
    byc z odpowiedzia...
    Wiec sprawy te sa rozwiazane, niestety nie znam realiow w Polsce w sensie
    dostepu do armatury stosowanej przy eksploatacji basenow kapielowych i jej
    cen. Tu w Usa maja to dopracowane do perfekcji; woda w basenie jest okresowo a
    najczesciej w sposob ciagly w obiegu zamknietym idealnie filtrowana i
    dodatkowo chemizowana, najczesciej natleniana lub chlorowana w celu eliminacji
    roznych alg i glonow, i innej zieleniny, ktore sie w niej legna.
    Filtr do wody z Twojej beczki moze byc zaadaptowany z najtanszego filtru
    basenowego. Ma on ksztalt niewielkiego cisnieniowego zbiornika, w ktorym
    ulozono kilkanascie warstw piasku i zwiru od najdrobniejszego do najgrubszego,
    co zapewnia dobra i szybka filtracje wody.
    Lecz najwazniejsza czescia tego filtra jest tzw. "back wasch" czyli jego
    mycie, plukanie w kierunku odwrotnym do normalnej pracy. On ma zainstalowana
    glowice z wajcha, a w nowszych konstrukcjach napedzana malym silniczkiem z
    przekladnia, ktora okresowo na kilka, kilkanascie minut, przestawia kierunek
    obiegu wody przez ten filtr w celu jego oczyszczania. Ta woda plynaca
    odwrotnie i pluczaca filtr jest oczywiscie odprowadzana z tymi smieciami na
    zewnatrz. Obieg wody zapewnia normalna wirnikowa pompka wodna.
    Tak, ze tym bym sie zainteresowal gdyz samodzielna budowa takiego ustrojstwa
    praktycznie bylaby trudna; to musi dzialac niezawodnie i dlugo. Chociaz Polak
    potrafi:)
    Te filtry fabryczne maja nadspodziewanie duza, wieloletnia trwalosc; nie
    wymagaja zadnej wymiany "wkladu" ani konserwacji, trzeba je tylko od czasu do
    czasu plukac.
    Do natlenienia wody stosuja tu takie bycze tabletki wydzielajace bardzo
    powoli male ilosci chloru lub tlenu, wkladane do specjalnego odkrytego
    pojemnika na drodze obiegu wody.
    Tak to w skrocie wyglada.
    Zajmowalem sie kiedys konserwacja takiego basenu a nawet jego dosc zlozona
    naprawa. Jako ciekawostke podaje, ze zyskalem duzy podziw, gdy do tej wody w
    basenie dodalem zaledwie kilka gramow fluoresceiny (rozpuszcza sie ja wstepnie
    w amoniaku) dzieki czemu cala woda w basenie zabarwila sie pieknie na
    opalizujacy, zielonkawy kolor co wzbudzilo uzasadniona zazdrosc sasiadow...
    Pzdr.
    Tornad