  • 41. Data: 2021-09-23 18:32:19
    Temat: Re: Fotowoltaika w pułapce. Wytwórców czekają masowe wyłączenia z sieci
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .09.2021 o 18:16 Zenek Kapelinder <4...@g...com> pisze:

    > Sinusoida z falownika wyprzedza sinusoidę w sieci. To tak najprościej.
    > Przykład, jak ktoś go zrozumieć to będzie wiedział jak działa oddawanie
    > prądu do sieci.

    Ja wiem jak to działa ale Ty niestety nie. Wydaje Ci się, że tak powinno
    się to odbywać ale producenci falowników i zakłady energetyczne poszły
    inną drogą.
    Myślałem, że coś odkrywczego napiszesz...

    TG

  • 42. Data: 2021-09-23 18:36:35
    Od: WS <L...@c...pl>

    czwartek, 23 września 2021 o 18:27:13 UTC+2 heby napisał(a):
    > Wtedy pojawia się moc bierna. Falowniki jej nie produkuja.

    e... moc bierna to nie, tylko na odbiornikach napięcie przestanie być "sinusem" ,
    będzie złożeniem takich kilku/kilkunastu... w skrajnym wypadku zamiast sinusa będzie
    prostokąt, napięcie skuteczne będzie równe maksymalnemu i większość odbiorników się
    przepali ;) falownik on-grid musi się synchronizować z siecią...

  • 43. Data: 2021-09-23 18:44:32
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 23/09/2021 18:36, WS wrote:
    > e... moc bierna to nie

    Moc bierna powstaje zawsze kiedy istnieje przesunięcie fazy.

    Falowniki do PV nie produkują istotnego dla dysputy przesuniecia
    fazowego. cos fi == 1 przez cały czas i *prawie* w całym zakresie
    oddawanej mocy. Mój falwonik o zakresie do 11kW nigdy nie przekroczył
    mocy biernej więcej niż do 40W, czyli nic w porównaniu z oddawaną.

    >, tylko na odbiornikach napięcie przestanie być "sinusem"

    Złożenie dwóch sinusów przesuniętych w fazie dalej jest sinusem. O innej
    amplitudzie, ale bez harmonicznych.

  • 44. Data: 2021-09-23 18:51:00
    Od: WS <L...@c...pl>

    czwartek, 23 września 2021 o 18:44:39 UTC+2 heby napisał(a):
    > On 23/09/2021 18:36, WS wrote:

    > Moc bierna powstaje zawsze kiedy istnieje przesunięcie fazy.

    fazy miedzy prądem(natężeniem) , a napięciem ... jesli złożymu 2 źródła napięcia
    zmiennego o przesunietej fazie to odbiornik weźmie prąd wynikający z tego aktualnie
    wyższego napiecia

    > Złożenie dwóch sinusów przesuniętych w fazie dalej jest sinusem. O innej
    > amplitudzie, ale bez harmonicznych.

    to będzie z punktu widzenia odbiornika max(wszystkich przebiegów), czyli nie sinus
    ale "same górki sinusów składowych" ;)

  • 45. Data: 2021-09-23 20:17:57
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 23/09/2021 18:51, WS wrote:
    > fazy miedzy prądem(natężeniem) , a napięciem

    Nikt tu o prądzie nie wspomna. Zenek twierdzi, że mu napięcie w fazie
    się przemieszcza i podaje analogie z prądnicą/silnikiem *INDUKCYJNYM*
    który z definicji nie ma cos fi=1 i w dodatku przesuniecie silnie zależy
    od chwilowych warunków.

    > to będzie z punktu widzenia odbiornika max(wszystkich przebiegów), czyli nie sinus
    ale "same górki sinusów składowych" ;)

    Nie, to bedzie dalej sinus.

    https://www.desmos.com/calculator

    wpisz sobie sin(x) + sin(x+ 1)

    A nastepnie zmieniaj 1,2,3,4... aż uzyskasz coś innego niż sinus
    przesunięty w fazie, o innej amplitudzie. Raczej się nie uda.

    Być może mówisz o mocy *chwilowej*. Ale to za daleko od dysputy z
    gatunku "czy falownik podnosi napięcie" i myślę że nie jest istotny.
    Całośc problemu z PV można analizować na poziomie napięc skutecznych i
    nie jest wymagane wnikanie w przesuniecia fazowe - falownik nie generuje
    mocy biernych w normalnych sytuacjach (choc może) i przesuniecie fazowe
    == 0.

  • 46. Data: 2021-09-23 20:52:27
    Od: WS <L...@c...pl>

    czwartek, 23 września 2021 o 20:18:03 UTC+2 heby napisał(a):
    > On 23/09/2021 18:51, WS wrote:

    > Nikt tu o prądzie nie wspomna.
    ale o mocy biernej była mowa, a ona pojawia się przy przesunięciu fazowym miedzy I i

> [...]
    >
    > A nastepnie zmieniaj 1,2,3,4... aż uzyskasz coś innego niż sinus
    > przesunięty w fazie, o innej amplitudzie. Raczej się nie uda.

    e... sumowanie sinusoid nie ma sensu... jeśli 2 falowniki dają te 240V skuteczne to
    nie zasilasz odbiornika 480V, tylko dalej 240... z którego fizycznie bierze to zależy
    od oporu itp...
    a jak przesuniesz fazę napięcia (zakładając, że falownik pozwoli, będzie na siłę
    chciał oddać do sieci...), to odbiornik weźmie z wyższego napięcia, czyli raczej do
    tego kalkulatora powinieneś wpisać
    (dla uproszczenia oglądamy tylko górna część, dolna bedzie symetryczna... ;) )

    max(sin(x), sin(x+1))

    co ewidentnie nie jest sinusoidą i daje wyższe napiecie skuteczne!

  • 47. Data: 2021-09-23 21:02:50
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 23/09/2021 20:52, WS wrote:
    > ale o mocy biernej była mowa, a ona pojawia się przy przesunięciu fazowym miedzy I
    i U

    Przesunięty I to sprawa wtórna przesuwania napięć "u Zenka".

> [...]
    > max(sin(x), sin(x+1))
    > co ewidentnie nie jest sinusoidą i daje wyższe napiecie skuteczne!

    Dlaczego max()?

    Prąd w obwodzie i w efekcie rozchodzenie się mocy, jest zgodne z zasadą
    superpozycji, a nie żadnym max().

    W przypadku dwóch falownikó w sieci i jednego odbiornika, pobór prądu
    będzie liniowy z obu, niekoniecznie taki sam, zalezy to od rezystancji.

    Nie ma max() w obwodach bez elementów aktywnych, a falownik udaje
    idealną prądnicę i jest liniowy.

    Przypomniało mi się, jak mój hydraulik mawiał "woda płynie tam, gdzie ma
    bliży". No wiec nie. Woda i prąd płyną tak, jak wynika z zasady
    superpozycji. Z obu falwoników będzie jakiś wkład na odbiorniku o
    proporcji zależnej od budowy obwodu. Woda rozpłynie się i tą dłuższą i
    tą krótszą rurką.

  • 48. Data: 2021-09-23 21:03:50
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 23 Sep 2021 12:56:34 +0200, heby <h...@p...onet.pl> wrote:
    > Jeśli to czarny miernik z hipermarketu, z pomiarem beta tranystorów

    O co chodzi z tym czarnym pr robionym miernikom z pomiarem bety? Już
    gdzieś się z tym spotkałem tylko nie pamiętam konkluzji.

    --
    Marek

  • 49. Data: 2021-09-23 21:06:01
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    czwartek, 23 września 2021 o 18:32:21 UTC+2 Tomasz Gorbaczuk napisał(a):

> [...]
    > inną drogą.
    > Myślałem, że coś odkrywczego napiszesz...

    To zostanmy każdy przy swoim. Mnie koło wentla lata że będą wyłączali małe
    instalacje. A będą bo inaczej się nie da. Za dużo ich jest, dają za dużo mocy która
    jest niepewna w czasie. Robią brudny prąd. Wariant optymalny to przy małych
    instalacjach magazyny energii i pobieranie z nich wtedy kiedy uzna operator systemu.
    Albo instalacja z magazynem tylko na własne potrzeby i dokupowanie brakującego prądu
    od zakładu energetycznego. W Polsce jest kilka stref w których wieją wiatry
    umożliwiające produkcję prądu. Równoważnikiem instalacji fv o mocy 5kW jest dobrany
    do warunków wiatrak o mocy 500W. Do tego magazyn energii 5kW, akumulator od wózka
    widłowego. Koszt ok 1 tysiąc za kilowatogodzinę. Żywotność bez przeciążeń jakie są w
    wózku minimum 10 lat. Regeneracja to połowa ceny nowego. 40 złotych miesięcznie
    wyjdzie koszt używania własnego pierwszego akumulatora. W necie napisali że przy
    fotowoltaice jeśli zużywa się mniej więcej tyle ile produkuje płaci się ok 30 złotych
    miesięcznie opłat stałych. Za 10 złotych więcej mieć komfort nigdy nie widzieć kogoś
    kto spisuje licznik bezcenne. Z tym że przy regeneracji akumulatora po dziesięciu
    latach miesięcznie wyjdzie po 20 złotych na kolejne 10 lat. Nie ma w takim
    scenariuszu miejsca na pompę ciepła. Ale kto zabrania grzać w nowoczesnym prawie
    pasywnym domu nowoczesnym kotłem na pellet na przykład.

  • 50. Data: 2021-09-23 21:14:21
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

> [...]
    > nie jest wymagane wnikanie w przesuniecia fazowe - falownik nie generuje
    > mocy biernych w normalnych sytuacjach (choc może) i przesuniecie fazowe
    Falownik żeby dostarczył moc do sieci musi wymuszać na sieci wzrost częstotliwości.
    Musi wytwarzać sinusoidę wcześniej niż jest w sieci. Oczywiście jakiś mały falownik o
    mocy liczonej w pojedynczych kilowatach nie jest w stanie zmienić częstotliwości. Ale
    chce i na ile chce to zrobić jest miarą tego ile mocy może dostarczyć do sieci.