  • 11. Data: 2009-12-22 21:32:46
    Temat: Re: Garaz wolnostojacy a odliczenie VAT - robil ktos?
    Od: "Tomek" <a...@i...pl>

    > Hehe, a ja sie zastanawiam nad jeszcze jedną rzeczą... Czy np. taki kolega
    > Kiki może odliczać w nieskończoność Vat za zmarnowane materiały? Tzn.
    > kupił kartongipsy, założyli mu, zapłacił za materiał, sprawdził w zimie
    > kamerą termowizyjną, zerwał kartongipsy, kupił kartongipsy... i tak w
    > nieskończoność :)

    moze ale nie w nieskonczonosc. Po odbiorze domu nalezy traktowac te zakupy
    jako "remont". Dodatkowo sa limity zwrotu obliczane na podstawie ceny m2 w
    danym rejonie, czy jakos tak. Wiec do wysokosci limitu nie ma problemu.

    --
    Tomek

  • 12. Data: 2009-12-22 21:40:18
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    Użytkownik "Tomek" <a...@i...pl> napisał w wiadomości
    :)

    > moze ale nie w nieskonczonosc.
    W praktyce moze w nieskończonośc
    >Po odbiorze domu nalezy traktowac te zakupy jako "remont".
    I też mozna odliczać

    Kris

  • 13. Data: 2009-12-22 22:11:24
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Tomek wrote:

> [...]
    > kwestionuje jakies faktury, to powinien podac podstawe na jakiej to
    > robi oraz dac mi mozliwosc wykazania, ze podalem prawde lub udowodnic
    > ze sklamalem. Tutaj takiej mozliwosci nie mam, bo nie przekonuja ich
    > nawet faktury za materialy "garazowe", poniewaz one nie sa
    > budowlancami. Co wiecej, w rozmowach panie zaproponowaly, aby
    > kierownik budowy kazda fakture podpisal, ze poszla na budowe domu,
    > jednak szybko sie z tego wycofaly, gdy powiedzialem ze nie ma sprawy
    > :) Napisze jeszcze raz - US mowi "nie mamy dowodow ze pan klamie ale i
    > tak panu nie wierzymy". No tak byc nie powinno :)

    a skąd urząd wie ze ty stawiasz jeszcze garaż?

  • 14. Data: 2009-12-23 06:50:35
    Od: "Tomek" <a...@i...pl>

    > I też mozna odliczać

    do wysokosci limitu :)

    --
    Tomek

  • 15. Data: 2009-12-23 06:59:46
    Od: "Tomek" <a...@i...pl>

    > a skąd urząd wie ze ty stawiasz jeszcze garaż?

    w pozwoleniu na budowe pisze na pierwszej stronie wytluszczonym drukiem. A
    pozwolenie na budowe jest zalacznikiem do VZM.

    --
    Tomek

  • 16. Data: 2009-12-23 09:01:52
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > Czy ktos sie spotkal z takim sposobem rozliczenia inwestycji?

    Dziwne. Pierwszy raz słyszę. W takim razie moze lepiej nie chwalić się że buduje
    się w jednym czasie i garaz i dom ?

    > Bo powiem szczerze, smierdzi mi tu na kilometr przekretem (wpisanie na liste
    > materialow wykorzystanych przy budowie garazu), jest to dla mnie niekorzystne
    > (m2 domu jest sporo drozszy od m2 garazu)
    No nie wiem... Idziesz do hurtowni i kupujesz maxa na dom po 4,70 i tego samego
    maxa na garaż po 3zł?
    Albo cement? na dom po 10zł a na garaż po 8zł?
    Kto ci tak sprzeda?

    > i zastanawiam sie nad odwolaniem od decyzji, a jak nie pomoze, to zapytaniem
    > do Izby Skarbowej. Nie chce isc na wojne ze skarbowka, jesli mam ja przegrac,
    > bo wiadomo, US juz niejednego wykonczyl :) Pewnie zaraz bede mial 3 kontrole i
    > kto wie co jeszcze.

    Jeżeli prowadzisz jakąś firmę to tak ale jak nie to co ci zrobią?

    Marek

  • 17. Data: 2009-12-23 09:08:39
    Od: "Tomek" <a...@i...pl>

    > Dziwne. Pierwszy raz słyszę. W takim razie moze lepiej nie chwalić się że
    > buduje się w jednym czasie i garaz i dom ?

    lepiej tak, ale pisalem juz - wspolne pozwolenie na budowe, ktore musze
    pokazac w US

    > No nie wiem... Idziesz do hurtowni i kupujesz maxa na dom po 4,70 i tego
    > samego maxa na garaż po 3zł?
    > Albo cement? na dom po 10zł a na garaż po 8zł?

    nie, ale na m2 garazu mam: wylewke, maxy, dachowki. A na m2 domu to samo +
    okna dachowe, kafle, drzwi wewnetrzne, panele, plyty GK, welne mineralna i
    mase innych dodatkow. Po prostu koszt domu (a wiec i posrednio zwrot VAT) w
    przeliczeniu na m2 jest duzo wyzszy niz garazu.

    --
    Tomek

  • 18. Data: 2009-12-23 09:10:10
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > jest dokladnie tak jak piszesz.
    I dlatego budowałem w bryle i odliczałem. Nie odliczałem tego co jest wokół domu
    czyli materiałów na murki, ogrodzenie, kostkę, podbudowę.

    > no wlasnie, tylko ze wychodzi na to, ze to ja mam udowadniac, ze nie zlamalem
    > prawa i nie wybudowalem garazu z materialow "domowych" :) Chyba nie w ta
    > strone to powinno dzialac. Poza tym mam faktury za materialy na budowe garazu
    > (na marginesie - PTH25, a dom PTH44), przedstawilem w US, ale pani sie nie zna
    > i nie wie co na nich pisze, wiec takiego dowodu ma prawdziwosc mojego wniosku
    > nie przyjmuje. Poprostu przyjela pozycje "niech pan mi udowodni ze to prawda,
    > ale ja sie nie znam i nie wiem o czym pan mowi, wiec zrobimy to procentowo"

    Z wystarczająca dokładnościa wystarczy że przedstawisz jej kosztorys z wykazem
    materiałów jaki jest prawie w każdym projekcie budowlanym i po problemie.
    Rozumiem że takei materiały jak drogie okładziny, jakaś wanna czy co innego nikt
    nie używa w garażu więc tu sprawa jest jasna.
    Tylko zrób to na piśmie w formie wyjasniającej że nie zgadzasz się z decyzją
    ponieważ przedstawione przez ciebie materiały w odliczeniu VAT pokrywają się
    ilościowo z wykazem materiałów w projekcie budowlanym zatwierdzonym przez PINB.

    Marek

  • 19. Data: 2009-12-23 09:27:42
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > Kurde chyba Ci trzeba wyjaśnić "jak Abel krowie na granicy" :)
    > Niepotrzebnie piszesz o garażu. Domagaj się tylko zwrotu poniesionych kosztów
    > dotyczących budowy domu.

    Nie doczytałeś. Skłądając wniosek należy przedstawić pozwolenie na budowę a tam
    jak byk ma wpisane że pozwolenie dotyczy tego i tego.

    > Równie dobrze paniusie z US mogły by Ci zarzucić, że zużyłeś te materiały w
    > całkiem innych celach np. choćby nawet wysypałeś na wysypisko śmieci.

    Tak owszem i dziwne jest że nie pytają czy przypadkiem nie murowałem sobie
    ogrodzenia z tego materiału albo nie sypałem cementu wzmacniając podbudowę pod
    kostkę. Widac jeszcze na to nie wpadły.

    > Budując garaż przy domu mógłbyś odliczyć, ale garażu wolnostojącego nie.
    > Dlatego też twierdzę, że ustawa jest debilna i ustawa powinna zostać
    > zmieniona.

    Nie do końca. Garaż wolnostojący raczej zawsze pozostanie garażem wolnostojącym
    natomiast wbudowany czasami adaptuje się na cele mieszkaniowe, czasem od
    początku garaż wbudowany jest w pewnym sensie użytkowany jako mieszkaniowy gdy
    zainstalujemy w nim np. kocioł, jakieś rekuperatory, czy cos innego związane z
    eksploatacją domu.

    > Zamiast na cele mieszkaniowe to powinno być na cele budowlane - jakiekolwiek.
    > W końcu budując garaż, oborę, szopę, wiatę czy cokolwiek - poprawiamy stan
    > budownictwa w Polsce oraz przyczyniamy się do rozwoju budownictwa, choćby
    > poprzez zwiększenie popytu na materiały budowlane, które napędzają gospodarkę.

    Chodzi tylko o cele mieszkaniowe każdy inny cel jest niedopuszczony, zwłaszcza
    biznes.
    Specjalnie nawet się o tym pisze w ustawie że odpis dotyczy materiałów nie
    związanych z prowadzeniem dz gospodarczej.

    Marek

  • 20. Data: 2009-12-23 09:33:58
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik "wolim" <n...@t...pisz> napisał w wiadomości
> [...]
    > termowizyjną, zerwał kartongipsy, kupił kartongipsy... i tak w nieskończoność

    Miesiąc po ostatnim oddaniu rozliczenia VAT i oddaniu budynku do użytku coś
    podobnego przechodziłem i nie było żadnego problemu. W garażu pękła wylewka i
    zaczęła lekko klawiszować. W urzędzie złożyłem ten sam wniosek ale na remont.
    Przysługują tylko niższe kwoty maksymalne do odliczenia. Informator w US
    powiedział że remontować moge sobie co tydzień.
    Uważać trzeba tylko na to co się odlicza. Remont to odtworzenie stanu
    pierwotnego a dołożenie przsy okazji czegoś czego wcześniej nie było to remont i
    modernizacja a to zupełnie co innego.

    Marek